Frideborg
Hej!
Blir smått brydd.
Har en trivs och inte trivsihoplista.
Där står det att bönor och ärter inte gillar varandra.
Så läser jag i andra böcker och tidningar att de trivs ihop.
Vad gäller egentligen.Vill ju ha en bra skörd.
mvh Frideborg confused.gif
Överbölingen
Böner och präster
Böner och grabbar
Böner och vatten
Böner och bacon
det funkar, det vet jag

Men böner och ärter har jag ingen aning om. Däremot påstår hustrun att man kan sätta bönor mellan potatisarna? Skall vara bra mot något vad det nu är.
Frideborg
Skrev ju fel.
Skall vara BÖNOR.
Har någon i detta avlånga land lyckas med bönor o ärtor på samma ställe?
mvh Frideborg
smuleborg
Jag är också intresserad g.gif . Puff.
Eva 33c
Nog har jag odlat bönor och ärter i samma del av landet utan att märka att de skulle må på nåt vis. Kollade på Runåbergs hemsida, de anger bra och dåliga samplanteringsgrödor för de flesta av sina fröer. Där står det så här om bönor: "Samplantering stärker motståndskraften och förvillar en del insekter. Så därför bönorna tillsammans med morot, potatis, selleri, kålfamiljen, gurka, majs och kyndel. Men aldrig i närheten av lökfamiljen eller fänkål."
Och om ärter: "För att ytterligare hjälpa ärterna och öka deras trivsel, sår man dem i närheten av morot, kålrot, rädisa, gurka, bönor, majs och mynta men långt ifrån lökfamiljen och potatis."
Jag tror på dem jag smile.gif
smuleborg
Det gör jag också. Tack.
Aqvakul
Jag har aldrig upptäckt några problem med att samplantera ärtor och bönor...
Frideborg
Varmt tack för alla svar!
Nu vet jag lite mer hur jag skall göra med derara ärtorna.Mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon