Full version: Flyttning
Klint
Vi ska ju sälja vårt hus och jag börjar fundera på växterna.Man vill ju att det ska se snyggt ut men kanske kan man ta med sej "en bit" av perenner, lökar och sånt får väl vara kvar eller jag vill ju ha dem också och sen buskar de får nog vara kvar de är ju dyra att köpa men det ser nog ut som sår annars och det vill man ju inte Hur hade ni gjort?
RibesRubusVitis
Om ni anlitar en mäklare: fråga honom/henne vad som är attraktivast för köparen. Tyvärr är det inte givet att kunden har samma trädgårdsintresse, eller också har han helt andra planer och börjar med att fräsa upp hela tomten. Det viktigaste för er är att få ut maximal köpeskilling, och det är fullt möjligt att ni får bättre betalt om ni också tar med er varenda växt. Sorgligt men sant...
Eva i Skåne
Det du absolut vill ta med dig måste du isåfall gräva upp före visning (och kanske ersätta med något billigare för att inte lämna hål i rabatten, som du säger) eller så kanske det kan framgå tydligt vid visningen att den eller den växten inte ingår i köpet, men det kan nog inte var mer än nån enstaka.
Sen kan det ju vara som RRV säger att nästa ägare kanske tänker stensätta hela tomten eller nåt annat hemskt så det kan ju vara läge att diskutera när det närmar sig köp, och hoppas på det bästa.

Vi lämnar en liten tomt med hyresrätt och en del av det som finns där tar jag glatt med. Ska åtminstone försöka gräva upp min fina bondpion, får jag inte upp hela roten så får väl både vi och de nya hyresgästerna glädje av den. Sen har jag kerria som brett ut sig från en buske till många och det hoppas jag också kunna gräva upp.
malcolm
Min erfarenhet vad det gäller ägarbyte av hus är att de nya ägarna vill göra om ALLT när de flyttar in, även sådant som är nyrenoverat men för den skull bör man kanske inte skövla tomten innan man flyttar ut. Det bästa är väl om man kan ta kontakt med de nya ägarna innan och höra sig för hur de tänkt sig med tomten och komma överens om någonting.
Aqvakul
Allt som växer i trädgården är fastighetstillbehör och ingår, om inget annat avtalats, i köpet. Har ni möjlighet att flytta växter innan visning och försäljning, så är det den smidigaste lösningen...
malcolm
Jaq skulle nog lämna allt som det är, har man sålt så har man. Minns när jag (vi) köpte detta hus då skulle förra ägaren ta med sig frysboxen men då sa mäklaren ifrån och det blev en liten otrevlig stämning ett tag men frysen blev kvar.
Peztis
Har du möjlighet så bör du nog ta det som du absolut vill ha med dig innan visning.

Sedan när de nya ägarna skriver på kontraktet osv så brukar man ju ha en liten sittning och då får ni känna av dem och kolla hur tillmötesgående de är, kanske ni kan få komma tillbaka senare och ta den eller de plantorna för det är inte läge just nu?
Och kanske man kan be dem att kontakta er om de planerar gräva upp och göra om helt.

Förresten, när ska ni ha visning? För är den nu i april-maj så lär det inte synas på visningen direkt om ni gräver bort något, då är det ju i alla fall många luckor i trädgården.
Klint
Än så länge har vi inte kontaktat nån mäklare vi har en annons på blocket lite för att känna av läget, men vi har haft ett par här som tittat och det kommer en familj till helgen.Men än har vi ju inte flyttat nåt har inte ens vårstädat men det får jag nog göra innan de kommer.Avvaktar nog ifall det blir mäklare så flyttar jag nog en del innan öppen visning.Hur tänker ni rent moraliskt?
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2011, 09:31) *
Allt som växer i trädgården är fastighetstillbehör och ingår, om inget annat avtalats, i köpet. Har ni möjlighet att flytta växter innan visning och försäljning, så är det den smidigaste lösningen...

Japp.

Och om ni visar bilder på tomten i sommarprakt....
HelenN
När vi sålde huet så gjorde jag klart för mäklaren att jag skulle flytta med en del av perennerna som jag hade. Det förmedlade han sedan till kunden. Jag hade massor av rabatter med perenner och jag tror att jag flyttade med ett 130 tal perenner, men köparen visste ju om det.

Det medför så stora kostnader att köpa upp sina favorit perenner igen, så jag tycker absolut att du ska flytta med dig de du vill ha. Ta en av varje sort....de går ju att dela sen:) Lycka till!
merlin68
Det kan stå i annonsen att köparen kommer att ta med sig en del av växterna.

När vi flyttade för snart 8 år sedan tog vi med oss ganska många växter och även ett träd. Ångrar än idag att jag lämnade kvar så pass mycket ändå, köparen vill ha kvar vissa träd för att bara månader senare tröttna och såga bort alltsammans för att trampolinen skulle få plats crying.gif Perennerna och rosorna dog också....inga gröna fingra där inte....Mitt råd är: ta med dig allt du kan om du har känslan att köparen kommer att ta kål på dina små "älsklingar".
Klint
Ja man behöver ju inte rensa men ta en del med sej skönt att höra att fler gjort så.Merlin usch va tråkigt med dina växter man skulle ju hellre lämna kvar om man visste att de blev uppskattade men hur veta det på förhand?Jag delar nog en del så fort som möjligt jag har ju inte jättemånga ovh inga jättedyra heller men det blir ju pengar ändå.Hur är det med lökar visst går de att ta med sej några nu?
HelenN
CITAT (Klint @ 07-04-2011, 09:27) *
Ja man behöver ju inte rensa men ta en del med sej skönt att höra att fler gjort så.Merlin usch va tråkigt med dina växter man skulle ju hellre lämna kvar om man visste att de blev uppskattade men hur veta det på förhand?Jag delar nog en del så fort som möjligt jag har ju inte jättemånga ovh inga jättedyra heller men det blir ju pengar ändå.Hur är det med lökar visst går de att ta med sej några nu?

Plocka med så mycket du kan o orkar, man kan aldrig få för mycket:) Visst kan du gräva upp lökarna nu. Håll dem svalt tills plantering så de inte torkar bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon