Blomman71
Hej!

Jag behöver tips på :

vilka kryddor/örter kan jag samplantera med hosta i en kruka (vid & stor) för placering på min soliga framsida. Vill kombinera för nytta & nöje ( nytta = kryddor; nöje= hosta).

Jag vill gärna mixa basilka i två smaker med 1-2 planter av en hosta.

Förslag & kommentarer emottages tacksamt.
Bor i skåne/trelleborg/zon 1 men har blåsigt läge
Peztis
Ledsen men då skulle jag inte sätta någon basilika där. Den gillar INTE blåst!

Kanske lite timjan istället som kan hänga över kanten? Och någon mynta som kan växa uppåt?
Blomman71
Hej!

Är basikilka så svår att odla i blåsigt läge. Du menar att det "bli för kallt om fötterna" för basilkan då?

Kanske jag kan plantera den på min norra ida av huset i ett läge med lä-vad tro du? Fullsol & vindstilla eller?

Gäller samma sak oavsett sort av basilka?
Taksam för tips! Tack.
malarmaster
skulle inte sätta en hosta på sydsida i kruka heller.de gillar fukt o svalt,en typisk woodlandväxt.
går att ha soligt men då kräver de tillgång till vatten samt har man brokiga varianter tenderar de till att bli enfärgade gröna,dock blommar de bättre i sol.blommorna är enl. min mening inte behållningen med släktet utan bladen.mina står nästan alla i woodlandsmiljö o där trivs de bäst. Ulf
Peztis
Basilika älskar sol, avskyr blåst och klarar inte att torka ut...

Hostor växer mest i lundar och i skugga men vissa ska visst klara av full sol.
Jag har faktiskt bergenia i min zinkbalja på trappen, den råkade hamna där och där funkar den riktigt bra oavsett säsong. Tänkte mest om du ville ha något med större blad... Men det är för mig inte de vackraste balden man kan tänka sig...
Alexander-VG-zon3
annars skulle nog mynta funka med hosta (mynta gillar näring och fukt) och trivs bra även i skugga-halvskugga, så som hosta med gillar.

skulle du inte kunna tänka dig att bara ha en kryddkruka ? annars kan man ju blanda med sedum och taklök som ockås vill ha soligt och torrt som många medelhavskryddor (lavendel, rosmarin, timjan, salvia) dessa tål mer blåst.

för basilika kan det bli snyggt och trevligt att blanda 3olika i en kruka, varmt skyddat och soligt.
mamamaggan
Basilika vill aldrig ha blåst och/eller under 15 grader , då är det kört direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon