Full version: Mina fikusväxter
khelben1979
Hej!

Jag vill få lite feedback ang. mina växter här. Jag har skött om dom sedan år 2009. Det går också bra att skicka mig ett PM om du/ni har några frågor om dessa. Vad jag främst är ute efter är bra tips på hur jag kan få dom att piggna till lite kanske? Samt om det finns ytterligare tips/förslag på bra och billig växtnäring.

Jag är privatperson med begränsade kunskaper ang. skötsel av växter, så alla tips är välkomna i den här tråden. Har fått höra att jag skulle behöva större krukor (eller hinkar??) för att dom ska kunna fortsätta växa på ett bättre sätt.
evaisa
Är det olika plantor?

Jag har haft benjaminficusar som blivit gigantiska på några år. De har stått ljust men inte i fönstret, kan de få ljus från två håll - är det bra.

Jag har inte gödslat men planterat om så gott som varje år. När de nådde taket klippte jag till dem med sekatören. Sen var plantan 1,5 m bred och 2,5 meter hög. grön och tät. Tog liksom upp hela vardagsrummet.

Mitt tips är: ljus och gott om jord!
khelben1979
Tack för förslaget!

Ja, det här med mycket jord det har jag fått höra att det är bra, men jag har också fått höra att om krukorna skulle vara för stora att det skulle växa sämre, ligger det någon sanning i det?

Det är bladfikus-växter allihopa! smile.gif Bladen har en tendens att bli lite torra då det är element som är placerat under fönsterbrädan, så jag brukar spraya på vatten på dom några gånger i veckan och jag läste här på forumet, för att få bort dom vita kalkfläckarna så kunde man använda sig av uppkokat vatten som man låtit svalna, det är hårt vatten där jag bor så det har varit ett problem.

Växterna är från rotsystemet en bit över 1 meter styck och krukorna rymmer 6 liter jord styck, tror jag. Skulle större krukor/hinkar med mer jord få dom att växa bättre?
Alexander-VG-zon3
ja dom gillar mycket utrymme om rötterna, så större krukor och nu jord (näringsrikjord med leca i) skulle nog göra dom gott, ta dock inte för stora krukor i början och tycker du att dom inte behöver planteras om ge bara näring. 4v efter omplantering kan du ge dom blomstranäring, ge hela våren-sommaren fram till början av hösten.

väst eller östläge brukar funka bra för de flesta fikusar.
evaisa
Men inte vill du väl ha sju jätteficusar? Jag hade nog med en jätteväxt.

Du kunde ju testa att göra nån av dom till bonzai?
khelben1979
CITAT (evaisa @ 04-04-2011, 15:13) *
Men inte vill du väl ha sju jätteficusar?

Ju större dom är desto bättre! Dom används primärt för luft-rening, alltså dom finns inte där för att dom är vackra. biggrin.gif
evaisa
Men då så! :-)

Då får jag önska dej lycka till med ficusskogen! Det är en särskild känsla att tränga sig fram mellan sina rasslande växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon