Vilka grönsaker ger mest mat? Gurkan är ju rätt stor men innehåller ju mest vatten.
Vad ska man satsa på för grönsaker om man vill ha ut så mycket mat som möjligt?
Blomkål? Broccoli?
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2011, 11:50
Mangold växer ut nytt hela tiden och de klarar minusgrader bra på hösten så man har väldigt lång skördetid och bladen är näringstäta = mycket vitaminer ch annat.
Är det bara vad man får ut i näring från grönsaken skulle jag säga rotsaker
Piccante
04-04-2011, 12:50
ärtor och bönor ger mkt bra protein på liten yta. Dessutom är färska bönor jättedyra att köpa i affären.
Förutom bönor och ärtor skulle jag föreslå grönkål.
Skulle också föreslå bönor.
Sallad kan man ju skörda rätt länge av också om man tar några blad då och då... fast det är ju inget att spara utan endast färskt.
Palsternackan jag satte förra året gav mycket!
smuleborg
04-04-2011, 21:28
Också jag, (stör)bönor. Skördar man ofta, är avkastningen riktigt stor. Godast nyskördade (späda), men lätta att förvälla och frysa in. Mangold är tacksam också, skär ner plantan ett par centimeter över jord och den växer snart upp igen. Även den går att förvälla och frysa in.
Vissa morötter kan skördas länge och tål någon frostnatt. Så också persilja.
Det finns en mängd grönsaker jag inte kan vara utan, men det var inte frågan här.
Platinum
05-04-2011, 05:37
CITAT (Millu @ 04-04-2011, 12:35)

Vilka grönsaker ger mest mat? Gurkan är ju rätt stor men innehåller ju mest vatten.
Vad ska man satsa på för grönsaker om man vill ha ut så mycket mat som möjligt?
Blomkål? Broccoli?
Det beror ju på vad du menar med att du vill ha ut så mycket som möjligt, är det stor volym du eftersträvar eller är näringsinnehållet per skördad enhet det väsentliga.
Bland de växter som ger hög avkastning i volym hittar man t.ex. spenat, mangold, sockerärtor och squash. Av det ätbara jag odlar tror jag persiljan är bland det näringsrikaste.
Och jag som satt och tänkte att spenat är det ju knappast för det blir ju inget kvar när man kokat ihop det.
CITAT (Platinum @ 05-04-2011, 06:37)

Det beror ju på vad du menar med att du vill ha ut så mycket som möjligt, är det stor volym du eftersträvar eller är näringsinnehållet per skördad enhet det väsentliga.
Sallad till exempel vore ju värdelöst eftersom jag säkert skulle kunna äta en kvadratmeter och knappt bli mätt.
Tomater är ju lite bättre men fortfarande innehåller de väldigt mycket vatten som inte gör en mätt.
Morötter däremot "ger ju mer" om du förstår vad jag menar.
Bönor låter bra, tack för alla tipsa!
Överbölingen
07-04-2011, 22:10
Rotsaker utan tvekan. Men vad är du ute efter? Sallad hinner vi inte ta till vara mer än en tredjedel av. gurkor hinner vi nästan fixa men tomaterna klarar vi inte alla. Men å andra sidan så är höstens syltade gröna bebisar ett livselexir till älgstekarna om vintern. Sockerärtor ger mycket men hur ofta lämpar sig sockerärtor till middagen. Squash ger bra och är gott både stekt, grillat och i grytor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.