Full version: Blommande Aloe
Eva St
Nu har min ena Aloe Vera fått en blomstängel visste inte ens att de kunde blomma. Är det vanligt
Eva St
Ingrid på Västkusten
Jadå :-) med rätt skötsel, gärna ltie svalare på vintern och så LJUS kan många Aloe blomma -ett flertal måste däremot bli gamla å stora.

Härligt!

Hälsar ingrid
pimpim
Såg att blomsteraffären här sålde blommande aloe vera i somras. Hade så svårt för att motstå att handla, men klarade mig den gången wub.gif . Har ju flera stycken här hemma...men inga blommor än wink.gif .

Pia
Maria i Helsingborg
Vi köpte en aloe vera förra året som har växt till sig så det verkligen syns under vintern - den verkar trivas JÄTTEbra, tänk om den kan blomma????
Finns det någon som har en bild på en blommande aloe så man kan se hur den i så fall kommer att se ut?

Är det någon som bryter av bladen på växterna och använder "saften" i hälsovårdssyfte?
Maria i Helsingborg
Så här ser min aloe ut ungefär.......

Kan man räkna med att blommorna ser ut så här om det kommer några?

Maria i Helsingborg
Jag hittade en tydligare bild.......men kanske har någon en fin bild i sitt album? smile.gif

Tittiluringen
Hej!

jag har en Aloe Vera... med ganska smala nästan runda blad... dom skär jag av och använder till nån typ av eksem i hårbotten...
orkar dock inte kleta med det varje dag så jag kan inte säga om det hjälper men det ska ju vara bra mot finnar och en massa andra saker.

Kram Tittiluringen wub.gif
estet
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-02-2004, 12:45)
Är det någon som bryter av bladen på växterna och använder "saften" i hälsovårdssyfte?

Jag råkade bryta av ett blad en gång och då använde jag det, på nåt.

Första gången jag kom ikontakt med aloe veran var på Barbados 89/90. Jag fick ofta soleksem eller brände mej mycket, då köpte vi lite färskt urtagen gojs från en aloe. Vilken lättnad!
Kommer ihåg precis hur han gjorde- delade bladet och gröpte ur längs efter bladet. Ner i en flaska/burk och rörde om litegrann.
Ewa L
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-02-2004, 12:45)

Jag gick och strålades varje dag i 6 veckor förra våren. Personalen på sjukhuset "predikade" varje dag om hur viktigt det var med att smörja — framförallt då om man hade denna planta. Den skall vara outstanding i det fallet.

Den hade inte jag och eftersom jag sällan bränner mig när jag solar så jag var nog inte 100%-igt noga med smörjandet. Det fick jag sota för!!
Maria i Helsingborg
AHA men det var ju bra.....eller hur man nu ser det.... ett tips som vi med säkerhet kommer att få nytta av då vi är två kvinnor i familjen som begåvats med "fel" pigment och alltid bränner oss åtminstone någon gång/sommar!

CITAT
Jag gick och strålades varje dag i 6 veckor förra våren.

Jag hoppas att allt är väl med dig nu, Eva!
Ewa L
Tack, jag anser mig vara frisk igen! Framtiden får utvisa om läkarvetenskapen anser det också.
Tesa
jag välte en form med fiskgratäng i knät en gång och aj f-n vad det gjorde ont..... men jag hade vatten i en plastpåse och lade på och då gick det bra men om jag tog bort den gjorde det ont så jag ville skrika... och timmarna gick och det blev dags att gå och lägga sig... vad göra???? kan ju inte sova med en påse vatten wink.gif Aha!!! jag kletar på ett lager Aloe vera, ja!!... och det kylde faktiskt så bra att jag sov riktigt gott den natten! laugh.gif
jennypenny
Min aloe blommade för bara nån vecka sen, men tyvärr glömde jag att ta en bild på den. Blommorna påminner om de på bilderna, fast på min är de blekrosa. Jag har haft aloen i många år och den har blommat många ggr. Jag har aldrig testat att bryta av bladen nån gång, kanske är värt att prova på mina torrsprickor, är det någon som har testat det?
Så här ser den ut utan blommor:
Aloe
Maria i Helsingborg
Det var ett kompakt och fint exemplar du har, Jenny! Blekrosa blommor låter fint...... vi får väl se om jag får se några blommor på min med tiden...... wink.gif

Det tar emot att bryta bladen tycker jag och så får växten läka sig själv hur mycket den vill.............bladen kommer ju att saknas! Men när solsvedan har mig i sitt grepp är det kanske annat ljud i skällan? rolleyes.gif
Tittiluringen
den aloe jag har sätter sidoskott som sjutton!!! och då menar jag överallt... dom kommer till o med ut genom bottenhålen i krukan ohmy.gif

så den kan man lätt fixa små egna plantor där man kan skära bitar utan att det gör nåt.

Kram T-luringen

jag har INTE den sorten som jennypenny har på bild....
Kerstin
Hos mina äldre släktingar i Skåne på 50-talet fanns det alltid en "brännkaktus" att bryta ett blad av om man brännt sig. Så småningom förstod jag att det var en aloe och nu har jag fått en ättling till den ursprungliga plantan. Det verkar inte vara riktigt samma sort som den som benämns Aloe vera. Jag har provat lite både på brännblåsor och självsprickor i fingrarna och det verkar inte så dumt.

Hälsar Kerstin
Eva St
Det är precis en sådan som sätter mängder av sidoskott som snart blommar för mig nu. Den vräker ju ut sidoskott men jag tog nog väck över 10 skott från den och nu har den satt knopp som jag hoppas snart ska blomma
Eva St
pimpim
Eva....sitter skotten på plantan? På min ena gör det så. Om man plockar bort dom, finns det möjlighet till att får rötter på dom till nya plantor?

Pia
Eva St
De sitter praktiskt taget överallt och alla skott har rotat sig utan problem
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon