Full version: Sticklingar
Steven&Gustav
Vi fick sticklingar idag från en god vän som varit på Rockdala och handlat där igår morse. Kan man nu sätta om dem? Fuchsior och pelargoner, eller bör man vänta? Sedan undrar vi ifall knopparna på änglapelargonerna ska tas bort och ifall de behöver ett dugn i kylen för att det ska bli knoppar igen senare?

mvh

S&G
Peztis
Sticklingar bör ju komma i jord så fort som bara möjligt. Jag brukar stoppa ned hela den lilla jordklumpen (om det är pluggsticklingar) direkt i blomjord.
Klura
Blomknopparna har jag nypt bort på mina pelargonsticklingar.
Det kommer nya hela tiden fast plantorna är så små.
Jag köpte en del på mässan och hade inte tid förrän igår att plantera om dom.
Ett par hade t o m börjat se lite hängiga ut, men de har redan piggnat på sig i de nya krukorna.
Ska vänta ett par veckor och sen ta och ansa till dom lite.
Steven&Gustav
Tack för svar!
Ja då får de komma i jorden omgående, trist att ta bort knoppar men det blir kanske kraftigare plantor sedan:) Änglapelargoner vill ju ha ett dygn i kylen för knoppsättning sa de på mässan, behöver man göra det sedan man tagit bort befintliga knoppar?

mvh

S&G
Klura
Jag köpte just Änglapelargoner från Rockdalamontern och frick skötselråd med.
Men det står inget om att de ev ska in i kylen.
Kanske får googla och se om jag hittar nåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon