|
Preussen
04-04-2011, 19:30
slängde ner 109 bondbönor i jorden idag. jag har över så om någon är intresserad av att göra bytesaffär eller köpa är det bara att pm:a mig. det är en lila sort som jag köpte i spanien i höstas. tidig lär den vara.
merlin68
04-04-2011, 20:38
Oj du måste bo söderut, härligt att kunna så redan nu  . Här är jorden fortfarande stenhård med fläckvis snö
Preussen
05-04-2011, 06:40
CITAT (merlin68 @ 04-04-2011, 21:38)  Oj du måste bo söderut, härligt att kunna så redan nu  . Här är jorden fortfarande stenhård med fläckvis snö  Malmö
Eva i Västerås
05-04-2011, 14:11
Hej, jag är intresserad av bondbönor. Vi har en stuga på gång, men blir det inget av med denna, och ingen annan i år, så håller ju bönorna sig till nästa år.
Preussen
06-04-2011, 11:26
hej eva. du har fått ett pm. ingen annan som odlar bondbönor?
Jag är intresserad!
Jodå visst odlar jag bondbönor, det är en av mina absoluta favoritgrönsaker, så jag har egna frön. Men tack för ett fint erbjudande.
Tänk att kunna så nu. Ni har tur med klimatet där nere... Men snart ger klimatförändringarna effekt och då jäklar kommer vi ifatt här uppe.
Preussen
06-04-2011, 15:41
CITAT (Scout @ 06-04-2011, 14:32)  Jodå visst odlar jag bondbönor, det är en av mina absoluta favoritgrönsaker, så jag har egna frön. Men tack för ett fint erbjudande.
Tänk att kunna så nu. Ni har tur med klimatet där nere... Men snart ger klimatförändringarna effekt och då jäklar kommer vi ifatt här uppe. det är bara att fortsätta köra bil och hoppas på under visst är det en härlig grönsak och kultur. en riktigt gammal kulturväxt som odlats här sedan länge. vad är det för sorter du odlar? kolla gärna in min blogg genom att klicka längs ner på detta inlägg
Vi älskar bondbönor hela familjen!
Preussen
06-04-2011, 20:12
CITAT (mojan @ 06-04-2011, 18:01)  Vi älskar bondbönor hela familjen! va kul. odlar ni själva?
CITAT (Preussen @ 06-04-2011, 16:41)  det är bara att fortsätta köra bil och hoppas på under visst är det en härlig grönsak och kultur. en riktigt gammal kulturväxt som odlats här sedan länge. vad är det för sorter du odlar? kolla gärna in min blogg genom att klicka längs ner på detta inlägg Har hittills odlat "Hangdown" (den vanliga sorten, gröna frön) och "Red epicure" (röda/bruna frön). I år ska det bli "Medes", den lät bra på beskrivningen. Och så fick jag en påse av "Wattholma" via Sesam, som verkar vara någon gammal lantrassort från Uppland, och det är ju kul eftersom jag bor i Uppsala. Ska försöka täcka några utvalda plantor med fiberdukspåsar under blomningen för att hålla isär sorterna, och ta frön till nästa år. Har blivit lite inspirerad till fröodling sen jag gick med i sesam. Får nog inte plats med mer än 40st bondbönsplantor på lotten. Man tycker att 120m2 låter mycket, men när man planerat in allt så är det ändå ett trångt pussel att få plats med allt man vill odla.
Preussen
07-04-2011, 15:56
CITAT (Scout @ 07-04-2011, 13:31)  Har hittills odlat "Hangdown" (den vanliga sorten, gröna frön) och "Red epicure" (röda/bruna frön).
I år ska det bli "Medes", den lät bra på beskrivningen. Och så fick jag en påse av "Wattholma" via Sesam, som verkar vara någon gammal lantrassort från Uppland, och det är ju kul eftersom jag bor i Uppsala.
Ska försöka täcka några utvalda plantor med fiberdukspåsar under blomningen för att hålla isär sorterna, och ta frön till nästa år. Har blivit lite inspirerad till fröodling sen jag gick med i sesam.
Får nog inte plats med mer än 40st bondbönsplantor på lotten. Man tycker att 120m2 låter mycket, men när man planerat in allt så är det ändå ett trångt pussel att få plats med allt man vill odla. låter mycket spännande och intressant. kommer du att odla dem i samma land eller hålla dem lite avskilda för att minska risken för korsning? ingen blogg?
CITAT (Scout @ 06-04-2011, 14:32)  Tänk att kunna så nu. Ni har tur med klimatet där nere... Men snart ger klimatförändringarna effekt och då jäklar kommer vi ifatt här uppe. En liten notis bara, om klimatförändringen blir mycket värre kan (kommer enligt många) Golfströmmen att ändra riktning: hela Sverige blir kallt som i en isbjörns r*vhål!
CITAT (Preussen @ 07-04-2011, 16:56)  låter mycket spännande och intressant. kommer du att odla dem i samma land eller hålla dem lite avskilda för att minska risken för korsning? ingen blogg? Det är ett område med 250 odlingslotter så risk för korsningar finns oavsett hur nära varandra de står. Så båda sorterna ska stå i samma bädd tänkte jag. Men jag fick rekomendationen av en i sesam att isolera utvalda plantor tills de blommat klart om man ville hålla isär sorterna utan korsningar. Insekterna har ju inga hämningar utan kladdar promiskuöst på alla blommor de kommer åt, därför måste de nekas tillgång under blomningen. Bondbönor självbefruktar sig nämligen så det blir pollinerat ändå automatiskt. Min plan som jag tänkt ut själv är att klippa av en fyrkant av fiberduk, vika den dubbel sy ihop två sidor på symaskin så att en påse bildas. Denna tänkte jag trä över ett par fina utvalda plantor innan de börjar blomma och knyta åt i nederkant. Påsarna tar jag av när det blommat färdigt. Och sen markerar jag plantorna så att jag inte råkar äta upp de sortäkta fröna, låter de mogna helt och sen skörda dem i höst. De frön jag ska äta pysslar jag inte med för det kvittar ju vilka gener de har. Visst låter det listigt? eller finns det smartare sätt? Du tänkte inte ha några åtgärder för att undvika korsningar? Det är ju inte säkert att de korsar sig men risken finns ju alltid. Sen kan det ju bli en ny spännande sort, man vet aldig... Nä bloggande har jag aldrig pysslat med. Fundrade på vem som skulle vilja läsa om mitt odlande, känns ju inte så spännande, och sen har man ju int tid att sitta och skriva om det när man mest vill ut och påta på lotten. Fast man kanske borde ha något att göra regniga dagar och kvällar, sen är det ju intressant att läsa andras odlinsbloggar förstås. Din har sina intressanta inlägg, är kul att följa vad som händer, och få lite inspiration. Jag får väl skapa några skryttrådar här på forumet i sommar och lägga upp lite bilder.
Preussen
09-04-2011, 07:38
förra året odlade jag green hangdown och a grano violetto. den sistnämda blommar tidigast så det löste sig av sig själv. a green hangdown blev däremot korsad, vissa bönor gröna, andra spräckliga medan majoriteten blev beiga. de har jag gett till en kompis som ska odla dem, spännande och se vilka variationer som kan uppstå. a grano violetto och spajoren ser likadana ut i torkat tillstånd, på sortbeskrivningen är de identiska dvs mognar tidigt med samma antal frö per balja och höjd på plantan. om de korsar sig så tror jag att antalet variatoner inte blir många så den risken tar jag.
jag köpte även en "superlarga" i spanien. bönorna är gröna så jag tror att det är en green hangdown på spanska, beskrivningen är identisk. de odlar jag nästa år tänkte jag.
jag odlar i ett koloniområde även jag. korsningsrisken är ganska stor men det jag läst mig till säger att ju mer avstånd desto mindre risk när det gäller korsning.
bloggandet ser jag som ett sätt att sprida kunskap och erfarenhet på. eftersom forum som odla ger hygglig generell kunskap tycker jag det behövs mer fördjupad kunskapsspridning.
Preussen
12-04-2011, 07:31
CITAT (PMK @ 07-04-2011, 21:39)  En liten notis bara, om klimatförändringen blir mycket värre kan (kommer enligt många) Golfströmmen att ändra riktning: hela Sverige blir kallt som i en isbjörns r*vhål!  jag förutsätter att en isbjörns rektum tämligen kroppstempererat så om dina iaktagelser stämmer lär vi kunna odla i fortsättningen
CITAT (Preussen @ 12-04-2011, 08:31)  jag förutsätter att en isbjörns rektum tämligen kroppstempererat så om dina iaktagelser stämmer lär vi kunna odla i fortsättningen  http://www.youtube.com/watch?v=FvM0ryhD5rY
Preussen
15-04-2011, 15:33
CITAT (PMK @ 14-04-2011, 00:44)  det var en trevlig länk. har någon annan satt sina bondbönor än?
tantGröön
15-04-2011, 19:07
I morgon åker bondbönorna ner i jorden! Mmmm, längtar redan efter skörden. Igår åt jag min sista portion frysta från förra året.
officinalis
03-05-2011, 18:28
Jag odlar en del bondbönor i år. Okänt utsäde jag fått, men lilaaktiga frön från stora matiga baljor. Har kokat en del bondbönor innan. Men tycker skalen är så hårda. Hur tillreder ni dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|