Alexander-VG-zon3
hej hej

Nu borde väl vintern ha släppt i stora delar av södra sverige, åtminstone Götaland är det vår och till och med sommartemperaturer har det varit någon dag i östra och södra enligt SMHI.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta

I norra sverige kan det nog bli kallt ett tag till, fast värsta vinterkölden måste väl ha släppt sitt grep där också?

vad fick ni som lägst i vinter ? och har ni sett några skador i trädgården ? eller har allt gått bra ?

här blev det -23c på balkongen och ca -24c/-25c på lotten.

på balkongen klarade sig hybridtrollhassel ''diane'' utan skador (bara snö som skydd) och några känsliga lönnar klarade sig också utan större problem. på llotten frös mina sen förra våren ny planterade fikon i topparna ca 10cm, lövhög som skydd. annars är det inga stora skador, dock alla mina salvior och mina flesta timjan, vinterkyndel, citronmeliss, curryört, helgonört, rosmarin dog/skadades svårt under en natt i feb med -18c dagarna innan hade nästan all snö smält bort.

i trädgården (nordöstra skåne zon 1-2) blev det ca -23c på norrsidan, kanske någon grad kallare i de sämsta delarna.

fatsia japonica (2st) växer på norrsidan intill väggen ett lager med grön vinterväv och snö som kom, nollskador förutom att snön knäckte/fläkte en stam.
Fikonet ''brown turkey'' har haft sin näst bästa vinter, alla blom/fruktanlag sen förra året är kvar utom skador. någon gren frös ca 3-5cm i topparna men där är en del som också inte frös nånting. hoppas på en varm sommar så det blir mogen frukt. mullbäret inga skador. trumpetrankan frös ca 20-30cm i topparna, nu när den blivit högre antar jag att den fått det mer utsatt på topparna.
vitis vinifera har förra årets tillväxt frusit veck. stocken lever.

annars av alla övriga växter så är det lite skador/inga skador alls. alla mina valnötter som står i utsatta lägen i de sämre delarna helt utan skador.

bilder från trädgården;
http://www.pixbox.se/alb_show_id1221394_page0.html

mormor har ju fått mitt blåregn och min catalpa bland annat och några av mina frilandshibiskusar, alla utan skador.

berätta gärna hur det har gått i era trädgårdar ?
Överbölingen
För tidigt att se skador ännu. 40 cm snötäcke kvar. Som kallast avläste jag -34 men hade under perioden slut på batteri i max/min termometern så det kan ha varit någon grad kallare någon morgon.
kerstin z5-6
-36.. snön gör att jag än inte har en aning om vad o var skadorna är..Min häck har mycket fläkskada pga snötyngden i alla fall
smuleborg
Under minus 30. Större delen, i stort sett hela, tomten är fortfarande snötäckt. Kan inte bedöma, än.

Å andra sidan har snötäcket isolerat.

Kollar snabbt iPhoto, tomten var snötäckt redan 23 oktober 2010. Vi hann inte ens räfsa löv över landet, rabatter (de flesta löven hängde förövrigt kvar i träden).
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2011, 20:48) *
-36.. snön gör att jag än inte har en aning om vad o var skadorna är..Min häck har mycket fläkskada pga snötyngden i alla fall

tråkigt att höra om häcken, är det den fina malushäcken ? hoppas det inte blivit alltför mycket skador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon