Jennyirene
Jaha, då hade man en trädgård att ta hand om. Gräsmattan är ju ett kapitel för sig. Som novis så tror man ju att det är något som sköter sig självt men det är ju långt ifrån sant..... Vår gräsmatta är ju ganska nyutrullad, 2 år sedan bara men ändå helt förstörd. Förra året massor med ogräs och klöver. Hur ska vi bäst göra nu i vår och när ska vi börja försöka "operation rädda gräsmattan"??

I förrådet står flera olika sorter av gödsel, stroller, blåkorn, funkar något? Vad ska användas??
Bettis
Tyvärr har jag inget svar men jag skulle också vilja ha tips på vad man ska börja med nu i vår, kan man gödsla nu eller ska man försöka få bort mossan först?
Åsa, mälardalen zon 2
Man behöver inte göra nått förren gräset börjar växa och då möjligtvis gödsla. (Mossan börjar alltid grönska snabbare än gräset därför ser det så mycket ut tidigt på våren)
GME
Är det inte en ganska bra ide att hämma mossans tillväxt nu innan gräset hinner med ?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej inte alltid eftersom de flesta åtgärder folk tar ex. räfsa bara sprider mossan ännu mera. Man bör titta på orsaken till varför det finns modssa och åtgärda det istället ifall man inte vill ha mossa ex. ta bort sånt som skuggar, bättre dränering och liknande.
Bettis
Vad är det bästa man kan gödsla med? och kan man "slänga på" gräsfrö efter det att man gödslat?
Jennyirene
Jag undrar också vad man ska gödsla med. Har flera olika säckar i förrådet. Alla oanvända eftersom vi har noll koll. Försökte läsa på nätet och det är så oklart, olika temperaturer måste råda osv...
Åsa, mälardalen zon 2
Inte någon gödsel förren gräset börjat växa iallfall för gräset tar bara upp näringen då det växer annars rinner det bara ner i grundvattnet. Vad man använder är nog mera en smaksak om man vill ha en naturlig (ekologisk) trädgård eller om man vill köra med konstgödning. Gräset ser ingen skillnad.

Man bör även tänka på om man använder sånt som stroller kombi att man bör ha stort säkerhetsavstånd till växter man gillar speciellt rosor och syren eftersom de inte tål medlet speciellt bra.

Gräsfrå bör man nog slänga på nu då det är fuktigt och blött.
Bettis
Tack Åsa thanks.gif nu är jag mycket klokare, ska genast iväg och köpa gräsfrö yes.gif
Jennyirene
Ska man räfsa gräsmattan eller strunta i det? Det blir ju panik i tätbebyggt villaområde, en börjar, alla börjar räfsa....haha men frågan är, behöver man egentligen?
Peztis
Skulle jag börja räftsa i min nu så skulle allt följa med upp för det är så känsligt just nu... Om man räfsar ska man ta det riktigt varligt så länge gräset är så där vått och marken känns lite svampig och gungig eller hur man nu ska säga...

Jag hittar på roligare saker att så här års göra i trädgården än att räfsa i alla fall - typ laga hängrännan. biggrin.gif
Jennyirene
Ok, jag nöjer mig med att ha klippt buskar och rensat lite. Tar det lite lugnt med en fika istället och tittar på medan grannarna räfsar ;-).
Peztis
Låter myyyycket bättre! biggrin.gif
Överbölingen
Angående rensning/krattning av gräsmatta så kör vi med den ekologiska metoden. Dvs kör med gräsklipparen så snart ytan håller och finhackar ev torrt gräs och löv. På några få dagar har maskarna dragit ner klippet och skitit ut det och jag har god och nyttig gräsmattegödsel. Kostar bara lite bensin. Mer ekologiskt än med handelsgödsel.
Vertikalkärare borde vara ett redskap för anläggning av japanska mossmattor. Mossböset förökar sig med en enorm hastighet och alla småbitar som dammar omkring blir nya ruggar. Hurra! Nu skall vi jävlas ropar böset.
Skala bort mossa med en isoleringskniv i stora flak och bär det som något katten har släpat in. Till skogs eller där du kan elda upp det.
Jennyirene
Ok, får man kalla det ekologiskt om man kör med bensin? ;-)
Aqvakul
CITAT (Jennyirene @ 11-04-2011, 16:53) *

giggle.gif
Överbölingen
CITAT (Jennyirene @ 11-04-2011, 16:53) *

Jag förutsätter att en liter bensin släpper ut mindre skit än en säck med NPK. Å andra sidan var det gödslingen som var ekologisk. Men ca 6 000 kvm tomt varav hälften är grönområde klarar inte en äldre herre att klippa för hand.
Gossen Ruda
Som sagts tidigare, att försöka räfsa bort mossan nu drar bara med gräset också. Jag väntar till sommaren och när det är riktigt torrt, då får mossrivaren jobba ordentligt. Talet om att man sprider mossan tycker jag bara är munväder, det finns mossa på varenda kvadratcm av gräsmattan ändå. Gödning kan man slänga på så fort gräsmattan börjar grönska. Inte för mycket, då är det bättre att slänga på lite mer om någon månad. Det var Rudans tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon