Full version: Klickar i jacket
Trampendal
Ibland klickar det till i vårt telefonjack, ungefär som när man kopplar ner en modemanslutning,
trots att vi inte har några modem anslutna till fasta nätet.
Det är heller ingen som avslutar samtal i annat rum eller så.

Varför klickar det?

Kan det bero på att man har trådlösa telefoner, som kanske "söker kontakt", eller nåt? smile.gif

Jag har för mig att det finns någon/några med "telekunskap" här (Gossen Ruda?) och hoppas därför på en bra förklaring. smile.gif
Red Top
Det kanske är SÄPO. ninja.gif coolgleam.gif

smile.gif
Wilmer
Tänk, det var mitt konstruktiva svar också coolgleam.gif

Plingade i min telefon när åskan gick, inte ens samma sak..
Fenja
FRA som slår på avlyssningsutrustningen...
Mvh
Fenja
Wilmer
giggle.gif Stackars Trampendal.. Hoppas de andra vaknar snart. De som kanske vet..

slap.gif Eller förlåt Fenja, du kanske var seriös.. För på något sätt måste de ju kolla de där FRA arna..
Huggorm
Vart är det som det klickar, i själva jacket eller i en telefon som är ansluten till jacket?
Trampendal
CITAT (Wilmer @ 05-04-2011, 00:11) *
giggle.gif Stackars Trampendal.. Hoppas de andra vaknar snart. De som kanske vet..

slap.gif Eller förlåt Fenja, du kanske var seriös.. För på något sätt måste de ju kolla de där FRA arna..

Jag har faktiskt tänkt tanken, kanske inte med FRA , men nån parasiterande granne möjligtvis. smile.gif

CITAT (Huggorm @ 05-04-2011, 00:41) *
Vart är det som det klickar, i själva jacket eller i en telefon som är ansluten till jacket?

Det är jacket som klickar.
Huggorm
CITAT (Trampendal @ 05-04-2011, 00:46) *
Det är jacket som klickar.

Skumt, vad är det för jack du har? De som jag har varit och kopplat i har bara innehållit kabel och kontaktstycken, ingenting som skulle kunna ge några ljud ifrån sig
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 05-04-2011, 00:50) *
Skumt, vad är det för jack du har? De som jag har varit och kopplat i har bara innehållit kabel och kontaktstycken, ingenting som skulle kunna ge några ljud ifrån sig

Oj, ingen aning. Det första är original sen sjuttiotalet, så det är väl Televerkets, sen sitter det diverse förlängningssladdar, till övervåning,
trådlös, m m, i det.
Gossen Ruda
Det finns inget i en telefonjack som kan låta. Jag vet dock att det kan knäppa till i telefonen, jag har hört det ibland själv. Det finns en funktion i AXE-stationerna med automatisk mätning för att snabbt kunna åtgärda kabelfel men jag vet inte om den är aktiverad. Det var lite svårt att övertyga folk om vad som hänt när deras telefoner blev felanmälda utan att de själva visste om det. En del är otroligt misstänksamma. Jag skall kolla med AXE-avdelningen för nöd och stöd i morgon, de borde veta.
malcolm
Kan det vara Jack the clicker som är framma...?
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 05-04-2011, 19:05) *

giggle.gif
Meriona
Kan det vara en liten mus som sitter där inne och knaprar på nåt? angel_not.gif
omk
CITAT (malcolm @ 05-04-2011, 19:05) *

Eller FRAnk the Clicker ....
Åsa, mälardalen zon 2
kanske en mobil i närheten? Hade problem med klickningar och störningar i min fasta telefon tills en person som sysslar med såna saker sa till mig att inte ha mobiler, trådlöst internet och dyl. alltför nära den fasta telefonen.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 05-04-2011, 17:01) *
Det finns inget i en telefonjack som kan låta. Jag vet dock att det kan knäppa till i telefonen, jag har hört det ibland själv. Det finns en funktion i AXE-stationerna med automatisk mätning för att snabbt kunna åtgärda kabelfel men jag vet inte om den är aktiverad. Det var lite svårt att övertyga folk om vad som hänt när deras telefoner blev felanmälda utan att de själva visste om det. En del är otroligt misstänksamma. Jag skall kolla med AXE-avdelningen för nöd och stöd i morgon, de borde veta.

Jag har funderat lite och kommit fram till att det kanske är telefonen som låter ändå, den sitter precis ovanför jacket så jag kanske "hör vilse".
Men oavsett vad som låter är det ju orsaken som är intressant.

För min del är det helt okej om det är en automatisk koll. Känns som om nån är omtänksam och snäll bara. smile.gif

Tack för att du vill kolla upp det!

CITAT (Meriona @ 05-04-2011, 19:52) *
Kan det vara en liten mus som sitter där inne och knaprar på nåt? angel_not.gif

Omöjligt, ingen mus behåller livet i mitt hus. Jag har världens bästa musfångartant boende här! smile.gif

CITAT (omk @ 05-04-2011, 21:07) *
Eller FRAnk the Clicker ....

Omöjligt det också, Frank jobbar inte på "mitt" bolag.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-04-2011, 22:13) *
kanske en mobil i närheten? Hade problem med klickningar och störningar i min fasta telefon tills en person som sysslar med såna saker sa till mig att inte ha mobiler, trådlöst internet och dyl. alltför nära den fasta telefonen.

Ingen mobil i närheten, däremot trådlöst bredband, men ljudet uppstår även när datorn är avstängd och bredbandet är nere.
malcolm
Mitt förslag är att koppla ur allt som är anslutet till just det jacket för att höra om klickandet upphör.
Trampendal
CITAT (malcolm @ 05-04-2011, 23:09) *
Mitt förslag är att koppla ur allt som är anslutet till just det jacket för att höra om klickandet upphör.

Nä, det går ju inte ju! Då har jag ingen trådlös telefon eller telefon på övervåningen. fear.gif

Det klickar typ en gång om dagen eller varannan dag, eller så. Kan ju inte vara helt lemlästad ett helt dygn! crying.gif
Motti
När vi hade förlängningsladdar osv till Telefoner kors och tvärs för så vet jag att det klickade och lät i dom.
Gossen Ruda
Jo, en funktion som kallas för net check går in och kontinuerligt mäter över telefonledningarna för att lokalisera kabelfel men bara på nätterna. Hörs det något nattetid kan det vara detta, annars vet jag inte vad som knäpper. Jag har själv hört det någon gång. Kan ju vara telefonen som är knäpp? rolleyes.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2011, 09:00) *
Jo, en funktion som kallas för net check går in och kontinuerligt mäter över telefonledningarna för att lokalisera kabelfel men bara på nätterna. Hörs det något nattetid kan det vara detta, annars vet jag inte vad som knäpper. Jag har själv hört det någon gång. Kan ju vara telefonen som är knäpp? rolleyes.gif

Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2011, 09:00) *

Jag har bara hört det sena kvällar/nätter så då är det säkert det som är förklaringen. thanks.gif
Det har varit så jäkla irriterande att inte veta, men nästa gång kan jag säga till sonen, att det är bara net check som är igång! smile.gif

Telefonen är visserligen också knäpp, men på ett annat sätt liksom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon