luzen
...funderar jag på! Har en ca 20 meter lång sträcka "tomt" staket, kan det bli bra med honungsros där månne? Hur tätt ska jag sätta plantorna? Blir ju hiskeligt dyrt att plantera på "häckavstånd" (2-4 per meter), men det kanske inte behövs?
ingrids
Om du leder rosen längs med stängslet borde du kunna räkna rosens beräknade maxhöjd (anpassad till kunskap om hur den växer i din zon) gånger 2 som den sträcka en ros borde kunna täcka. Frågan är bara om en honungsros kan var i mest starkväxande laget för ett stängsel. Hur högt är stängslet? Det finns "staketrosor" som jag uppfattar anses allmänt lämpliga till att leda längsmed staket, men har ingen djupare kunskap.
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG kan Hybrida Honungsrosen bli ca 7 m hög och 4 - 6 m bred. Har du riktigt gott om plats så men sök bilder på Google för att få en känsla för hur stor den blir.
sök Hybrida, fylld Honungsros.
Annars ta en Honungsros och välj några mindre rosor på sidorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon