Tja Wasse!
jag har exakt samma fenomen med att bladen hänger tvätslaka 1-3ggr /dag dock odlar jag under rör i en garderob.
i början var jag lite orolig att dom fick för mycket ljus har 15timmar på /dag med jag sket i det o lät det vara inget hände nu slakar dom inte längre bara lite mot kvällningen eller n'r det är nån timmer kvar innan timern slår av så det ger sig av sig själv så var inte oroligt för det. (allt blommar och är frid o fråjd i princip ialf hehe)
jag kände åxå att dom "försökte undvika (solen) genom att sloka" men tror faktiskt att nästan alla gröna växter kan ändra färg när ljusgassandet bli för intensivt dom tillverkar ett pigment som hjälper dom att bli av med överskott eller reflektera klorofyll absorberande våglängder dom blir mot det svarta hållet jag kan ha fel det vet jag inte så mycket om bara ngt jag har läst.
och ge det en tanke dom slokar tänk en linje mot solen slokar dom från eller till solen? antagligen till för att få maximalt med ljus eftersom solen inte ligger ovanpå utan kommer från sidan typ.
"Gassande ljus är inget som är bra för några växter på fönsterbrädan de mår inte bra av de höga temperaturer som blir sätt upp något litet solskydd åt dem "
detta är jag helt oförstående till

gassande ljus?
så vitt jag vet är chilli ljusdyrkare av rang och ska inte ha vinklade persiener eller dyl det verkar ren utav ganska dumt sålänge dom inte blir brända av solen vilket dom knappast lär bli här i sverige så är det bara att köra undvik dock att fukta bladen det skapar därimot bränna , jag håller med om för hög temp det är inte så väldigt bra dom dricker mycket vatten då och mår almänt dåligt , men jag har 26grader 65% luftfuktighet konstant det funkar kanon
tvivlar på att fönsterbrädan ger högre temp än så har även några chilis i fönsterbrädan dom mår inte alls lika bra som dom i garderoben mindre mer outväcklade dom har precis knoppat när dom andra blommar o ger frukt
men som sagt detta är åxå mitt 1á försök jag kan ha fel i allt jag säger men vem vet kanske har ag rätt i allt åxå

lycka till
thai chili (faktist från thailand)
hot lemon
bhut jolokia
jalstar
habanero
cyenne