|
Steensteen
05-04-2011, 09:02
Hej allihop!
För ett tag sen bestämde jag mig för att fixa lite grönt i min lägenhet. Men jag vill inte köpa något färdigt, man vill ju så allt själv!
Så en avocado i vatten blev det. Efter 4 veckor började den äntligen spricka och efter ytterligare 3 veckor såg den ut såhär: [attachment=59462:DSC_1305.JPG]
Så igår planterade jag den i en kruka: [attachment=59463:DSC_1306.JPG]
Nu till mina frågor: I flera guider jag läst så står det att det ska komma upp ett skott när den står i vatten men det borde funka ändå väl?
Det står också att man inte ska vattna så mycket i början när man planterat den vilket jag tycker är lite konstigt då den nyss har stått i ett glas vatten i 7 veckor.. Hur mycket är inte så mycket? En halv deciliter varannan dag typ?
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2011, 09:30
Jag brukar sätta en plastpåse över med lufthål i efter plantering i jord,hög luftfuktighet underlättar för växten. Går inte att ange mängd vatten, jorden ska vara fuktig som en urkramad disktrasa inte blöt, växter utan blad dricker just inget och har man plastpåse över avdunstar väldigt lite vatten jämfört med om man kör utan plastpåse.
Steensteen
05-04-2011, 09:32
Men då ska det vara en halvstor plastpåse va? För jag provade att dra plastfolie över en kärna jag planterade i jord och den möglade.
Fast det kanske var avsaknandet av lufthål som gjorde att den möglade?
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2011, 09:34
Jo den ska vara stor så det kan bli luft runt kärnan + lufthål i så det inte blir massor av kondens + viktigt vattna inte för mycket som sagt det avdunstar lite då man har plast över.
Steensteen
05-04-2011, 09:39
Så typ såhär(klippte några centimeterstora hål i påsen också)? [attachment=59464:DSC_1307.JPG]
Alexander-VG-zon3
05-04-2011, 11:06
avokado är jätte enkelt att så, rensa en kärna och plantera i krukväxtjord och placera ljust och varmt och ev platspåse över dom du gjort, håll jorden fuktig och sedan har du en grodd om någon månad.
att rota i vatten först behövs inte.
Avocado
05-04-2011, 21:32
Har provat olika sätt att sätta avokado. Brukar dock lägga kärnan i ett glas vatten så får den ligga där i ca 2 veckor.Byter vatten 3-4 gånger/vecka. Sen sätter jag den i jord.
Det brukar nästan alltid ta sig, oavsett vilken metod.
Nu måste jag tränga mig på i denna tråd. Jag har försökt så avocado hur många gånger som helst och lyckas aldrig  Nog planterar ni väl stora kärnan? inte öppnar ni väl den och plockar ut någon mindre? Jag fattar ej vad jag gör för fel. HAr både provat att plantera direkt och stå i vatten men icke sa nicke... Snälla hjälp mig
Alexander-VG-zon3
06-04-2011, 12:13
hur vattnar du dina avokado sådder ? hur mycket ljus/inte ljus ? hur mycket värme ?
har du hittat mogna frukter ?
annars köp en väl mogen (nästan övermogen/rutten frukt), skölj veck och rensa kärnan. ta inte sönder kärnan, skada den inte, skär inte i den. sätt den nog cm från ytan i såjord, vattna igenom och sätt på en plastpåse med hål och placera allt varmt ca 25-30grader och ljust. övervattna inte håll det lätt fuktigt detta bör ge en avokado planta. när rötterna fyllt krukan plantera om i krukväxtjord och 4veckor därefter kan du börja ge näring.
Tack för svar. Jag har bara vattnat då jag planterat den men den har sedan möglat jag misstänker att jag haft för tätt med påsen och dåligt med värme jag skall prova det du sade nu och se hur det går.
Steensteen
06-04-2011, 16:32
Jag köpte 4 avocado och satte i vatten som på min första bild. Det tog 4 veckor innan någonting hände överhuvudtaget. Efter 4 veckor sprack en av dem på botten och efter ett par veckor till kom en rot ut. Så det tog ett bra tag innan man såg resultat. Nu får jag bara hoppas att den börjar växa på riktigt.
sofia75
06-04-2011, 16:45
Jag satte en avocadokärna i en kruka med jord+en plastpåse över. Sedan tog det nästan tre månader innan den grodde. Nu växer den på jättefint. Men det gäller som sagt att ha tålamod. Det kan ta låång tid innan den gror.
Man kan sätta avocadokärnan i krukan hos en "vanlig" lite större krukväxt. Fast det tar ett tag innan den gror...
Avocado
06-04-2011, 21:42
CITAT (djur7 @ 06-04-2011, 13:36)  Tack för svar. Jag har bara vattnat då jag planterat den men den har sedan möglat jag misstänker att jag haft för tätt med påsen och dåligt med värme jag skall prova det du sade nu och se hur det går. Testa med mindre vatten första gången? Och känn i jorden efter någon vecka eller 2. Är jorden fortfarande väldigt blöt så ta av påsen några dagar alt. mer/större hål i påsen och mer värme. Lägg grus/leca i botten. Jag har inte haft mina jätte varmt. I fönstert med element under. Rums temp på ca 22.
BigDaddy
06-04-2011, 21:49
Jag satte en kärna i jord, rätt svalt, ingen påse, vattnade regelbundet första månaden. Hände inget. Sedan glömde jag bort den. Efter 1 år nästan så hittade jag den & såg att den börjat öppna sig. Jag började vattna lite & sedan växte den fort som attan. Men fick knappt vatten på ngt år. Kanske ngn skvätt ngn gång el två typ. Stod dock rätt svalt & i ett norrfönster såtorkade väl inte så mkt. Jag har plantan kvar & nu sköts den bättre.  Till råga på allt var den lite möglig rätt länge innan den grodde vet jag men den tog sig ändå så ge inte upp ni som har problem.
Alexander-VG-zon3
06-04-2011, 21:57
CITAT (Avocado @ 06-04-2011, 22:42)  Jag har inte haft mina jätte varmt. I fönstert med element under. Rums temp på ca 22. visst gror dom även i mer normal/svalare temp, men dom jag sått i ca 25-30grader har grott snabbare än dom jag sått i ca 18-23grader.
Steensteen
17-04-2011, 09:21
För två dagar sedan sprack ovansidan av kärnan och nu har det kommit ut ett skott, så den är äntligen på G!
Jag satte kärnan i vatten den 2 Januari och den har äntligen börjat växa på riktigt, så det verkar som om det kan ta ett tag att få igång en avocado. Den andra jag satte för kanske en månad sen har däremot "redan" börjat spricka på botten.
Steensteen
23-04-2011, 12:04
Lägesrapport: Avocadon växer som bara den! [attachment=59977:avocado.jpg]
En fråga: Vad ska jag göra med kärnan? Kommer den förmultna eller ska jag plocka bort den själv så småningom eller vad?
Avocado
27-04-2011, 21:20
Låt kärnan sitta kvar tills halvorna naturligt trillar bort från stammen. Dom torkar och krymper.
CITAT (flaxss @ 06-04-2011, 13:13)  hur vattnar du dina avokado sådder ? hur mycket ljus/inte ljus ? hur mycket värme ?
har du hittat mogna frukter ?
annars köp en väl mogen (nästan övermogen/rutten frukt), skölj veck och rensa kärnan. ta inte sönder kärnan, skada den inte, skär inte i den. sätt den nog cm från ytan i såjord, vattna igenom och sätt på en plastpåse med hål och placera allt varmt ca 25-30grader och ljust. övervattna inte håll det lätt fuktigt detta bör ge en avokado planta. när rötterna fyllt krukan plantera om i krukväxtjord och 4veckor därefter kan du börja ge näring. Undrar vad EXAKT det här med att rensa kärnan innebär?
Martin_Blomberg
02-05-2011, 20:31
Hur sköter man avokadon sen då? Jag har en som nu är ca 40 cm. Den har blad i toppen 5 stora som har överlevt vintern och 4 nya helt i toppen som gror ut nu. Har pottat om den i en större kruka, vanlig inomhus blomjord.
Hur sköter ni era avokador?
Alexander-VG-zon3
02-05-2011, 20:58
CITAT (Charly @ 02-05-2011, 15:22)  Undrar vad EXAKT det här med att rensa kärnan innebär? rensa kärnan fri från fruktkött. CITAT (Martin_Blomberg @ 02-05-2011, 21:31)  Hur sköter man avokadon sen då? Jag har en som nu är ca 40 cm. Den har blad i toppen 5 stora som har överlevt vintern och 4 nya helt i toppen som gror ut nu. Har pottat om den i en större kruka, vanlig inomhus blomjord.
Hur sköter ni era avokador? jag sköter mina som citrusar, skillnaden att avokado inte behöver lågt ph. trivs bra ute under den frostfriaperioden efter avhärdning.
Steensteen
18-05-2011, 11:03
CITAT (Charly @ 02-05-2011, 15:22)  Undrar vad EXAKT det här med att rensa kärnan innebär? Skölj av den stora kärnan ordentligt så att det inte finns några avocado-rester på den. Nästan en månad efter senaste bilden ser det ut såhär: [attachment=60743:2011_05_...11.59.49.jpg] Den verkar ha avstannat i tillväxten nu däremot men det är bara tillfälligt antar jag? Jag vattnar väl 2-3 i veckan typ, rätt sparsamt.
Steensteen
25-05-2011, 21:26
Nu börjar jag bli lite orolig/otålig. Avocadon har inte växt det minsta på snart två månader utan har konstant sett ut såhär: [attachment=60945:DSC_1329.JPG]
Som ni ser så ser den lite hängig ut. Jag trodde först att jag hade vattnat den för mycket så jag gav den inte vatten på typ 4 dagar, ingen skillnad. Provade då att ge den en rätt stor dos vatten, ingen skillnad.
Den har stått i ett söderfönster och därmed fått en hel del sol.
"Huvudroten" som den sköt ut när den hängde i vattenglaset nådde typ ner till botten av krukan när jag planterade den, kan det redan vara så att krukan är för liten?
Dessutom har ett löv blivit brunt i kanten: [attachment=60944:DSC_1328.JPG]
Vad är det som händer(och inte händer) med min avocado?
marchosias
28-05-2011, 17:50
Mina två har också stannat av lite.
Jag funderar också på hur stor kruka man skulle behöva till avokado. Jag satte min direkt i jorden strax efter påsk och nu ser den ut såhär (bilden till höger), växer fortfarande varje dag men snart borde kanske roten ta i botten.
Bilden till vänster är olivkärnan jag satte vid samma tidpunkt. Efter att avokadon hade kommit up ca 5cm lade jag på vanlig krukblomjord ovanpå för att tänka kärnan och det satte verkligen fart på tillväxten.
[attachment=61050:Oliv.avokado.jpg]
Alexander-VG-zon3
28-05-2011, 20:52
CITAT (Steensteen @ 25-05-2011, 22:26)  Vad är det som händer(och inte händer) med min avocado? det är nog ingen fara med den, hjärtbladen trillar av sen. plantera om en vartefter rötterna växer ut i krukan, näringsförråd finns i kärnan, annars är det 4veckor efter omplantering kan man ge näring, avokado kan ha ganska mycket näring under vår-sommar-höst. vill ha lucker och näringsrikjord. låt den bara torka upp lite innan du vattnar den igen, nu när den står i södersol.
Steensteen
29-05-2011, 08:14
Tittade under krukan och har man sett! [attachment=61060:rot.jpg]
Dags att plantera om då antar jag?
En annan fråga, är det så att roten var så lång när jag planterade den(den nådde som sagt nästan ner till botten på krukan) så växte den snabbt rakt ner ut genom ett hål och då slutar plantan att växa?
 Det tar ca 3 månader för avokado att slå ut en rot enligt mina egna experiment. Men när den väl gör det så går det fort. Och högt. Min taktik har varit att trycka ner kärnan till hälften i jorden, och sedan vattna lagom sisådär med skvättar så att jorden inte börjar spricka av uttorkning. Inga plastpåsar. På så sätt slipper ni mögel och andra problem. Avokado bör klippas ner så fort den blir 20 cm, ner till ca 10 cm, så att nya skott kan komma ut och att växten får en sympatisk form längre in på sitt liv som krukväxt. Avokado stannar också av i tillväxten under året, det är helt naturligt, men sedan kommer den igång igen. Inget att oroa sig över. Istället för att plantera om växten när rätterna växer ut ur dräneringshålet, trimma rötterna så som man gör med bonsai. Den här växten måste hållas i schack då den blir otroligt hög fort. I naturen blir den 20 meter. PS: Mango är mycket finare som krukväxt!
marchosias
29-05-2011, 16:10
CITAT (Sainty @ 29-05-2011, 15:49)  Avokado bör klippas ner så fort den blir 20 cm, ner till ca 10 cm, så att nya skott kan komma ut och att växten får en sympatisk form längre in på sitt liv som krukväxt. Är det bara klippa rakt av då, eller något speciellt man måste tänka på? Tänkte så den inte dör, då har man haft förväntningar i onödan.
Alexander-VG-zon3
29-05-2011, 16:14
avokado kan ibland ha svårt att grena sig snyggt, då det oftast blir att det bara blir en gren. dock är det väldigt individuellt har sått två för ett tag sen där den ena grenade sig efter 7-10cm (naturligt) med 3nya. och en annan som fick flera nya skott direkt där hjärtebladen satt och hela vägen upp med nya grenar redan efter den grodde.
min ena har grenat sig naturligt på var sida efter att den börjat närma sig 90-100cm. dessa tänkte jag sen klippa och forma och har gjort, det borde ge en ganska stabil krona. [attachment=61070:IMGP1427.JPG]
annars kan man ju själv bestämma om man vill ha buskform eller på stam.
man kan ju rotbeskära dock är det ju bra att nyligen grodda plantor för utveckla ett bra rotsystem, avokado har aldrig mått dåligt på att omplanteras i större kruka och ny jord. det är bra med djupa krukor. alla mina planteras om i större krukor under våren.
marchosias
29-05-2011, 17:06
CITAT (flaxss @ 29-05-2011, 17:14)  min ena har grenat sig naturligt på var sida efter att den börjat närma sig 90-100cm. Hur gammal är den?
CITAT (marchosias @ 29-05-2011, 17:10)  Är det bara klippa rakt av då, eller något speciellt man måste tänka på? Tänkte så den inte dör, då har man haft förväntningar i onödan.  Klipper du den för hårt så är sannolikheten att de får ett nytt skott från kärnan - om plantan är fortfarande ung. Men annars så behandlar du avocado som ett citronträd, klipp av på ett lämpligt ställe där du ser att ett nytt eller flera nya skott kan komma lätt. Helst så nära krukan som möjligt. Spara bara ett skott eller två. Sedan fortsätter du så där tills plantan når lämplig höjd och ser därefter att den får en vacker krona genom att beskära den. (Avocado behöver tuff kärlek för att den ska bli snyggt dvärgträd hemma (personlig åsikt såklart). Gäller att använda lite av bonsai-tekniken för ändamålet. Skötsel av rötterna är alltså väldigt viktig för att kontrollera tillväxten och så att växten inte kvävs.) Vill du bara låta den växa som en jättepinne, typ en palm, så rekommenderar jag att sätta 2-3 kärnor till i krukan. Det blir ganska estetiskt tilltalande då bladen på avocado hänger rakt ner mot jorden. Tillsammans utgör de en fin micro-djungel. Min morsa har det så. Ang flaxss' kommentar om omplantering: djupa, stora krukor lär få växten att växa snabbt uppåt, och det kan bli ganska glest mellan bladen har jag upplevt på en av växterna jag experimenterade på. Och någon naturligt förgrening av växten blev det inte. Denna teknik är bra om du vill ha en golvväxt kan jag tänka mig. På andra plantor som jag sparade har jag ansat bland rötterna redan efter första året och växten har inte haft några problem med det. Problemet med avocado är ett: lätt att övervattna. Bladen blir bruna och plantan dör. Avocado behöver sandblandad jord (2-5mm, 50%) och torka ut mellan vattningarna. Den gillar inte att ha det blött. De första 2-3 åren ska den inte ha någon näring. Senare räcker det med näring var 3:e månad. Vattna sparsamt under vintern. Redigering: stavade fel "flaxss". Sorry
Alexander-VG-zon3
29-05-2011, 17:34
CITAT (marchosias @ 29-05-2011, 18:06)  Hur gammal är den?  vet inte exakt numera, men den såddes nog 2007 nånting. men det är bara dom två senaste åren jag har börjat ta hand om den bättre. min andra som är yngre har växt betydligt bättre än denna när den var i samma som den. har inte toppat dessa alls, då jag vill att de ska bli stora på korttid (beskärning är helt personligt hur man vill göra inga rätt eller fel). [attachment=61076:DSC_3292.JPG] [attachment=61077:DSC_3291.JPG] förtydligande den i svart djupkruka är den från 2007 förgrenade sig när den blev 90-100cm höjd, den andre i bredare brun kruka är sådd våren 2009 har jag för mig denna har nu förgenat sig på en sida efter att den blev 65-70cm, sidogrenen har växt om huvudskottet även fler skott på andra sidan bildas men som inte synd på bild. i denna kruka sådde jag i början 4-5st, varav jag fick ett väldigt intressant resultat samtliga plantor blev olika i tillväxt och i bladform och fick helt olika delningar och skott tillväxt. håller med om att det var väldigt snyggt att ha flera i samma med blad ända ner. men jag ryckte upp dessa och sparade den som är på bild. okt 2009 brun kruka, bakom ser man den som fick 3 nya grenar efter 7-10cm höjd, framför den låga med små blad fick många nya små knubbiga grenar runt om på stammen redan från början hela vägen upp, den fick tätt mellan noderna med bara någon mm. dom andra två blev som jag fått innan när jag sått avokado som växer rakt i början med långa blad. väldigt häftigt att se att det kan bli så. [attachment=61080:PICT0005__2_.JPG]
marchosias
29-05-2011, 21:55
Underbara bilder!
Fantastiska bilder!
Jag har nu två plantor som växt 20 cm vardera. Bör man stötta upp dem med en pinne? Mina har inget stöd alls och har blivit lite krokiga. Jag ser att de växer små små blad på stammen. Ska man ta bort dessa för att stimulera stamtillväxten eller försvinner de av sig själva?
Jag skulle vilja ha en växt på kanske 1 meter med en kal stam och därefter en tät bladkrona upptill. Hur bär jag mig åt för att uppnå detta resultat? Ska jag bara låta den växa ända tills den blir 1 meter och därefter klippa av? Om ja, hur och var klipper jag av? Om önskas kan jag ta bilder på dem o lägga upp!
När jag har vattnat har jag faktiskt gett lite näring och avkalkande medel. Är detta ok?
Jag har en annan avocado som jag satt i en kruka där det är påväg upp två stammar. Hur hanterar jag denna situation? Ska jag låta dem växa fritt, fläta dem, klippa av en?
På en av avocadoplantorna hade jag ingen bra jord kvar så jag tog vanlig blomjord. Är detta ok eller bör jag plantera om?
På en av mina plantor börjar bladen rulla ihop sig. Är detta normalt?
CITAT (flaxss @ 29-05-2011, 19:34)  vet inte exakt numera, men den såddes nog 2007 nånting. men det är bara dom två senaste åren jag har börjat ta hand om den bättre. min andra som är yngre har växt betydligt bättre än denna när den var i samma som den. har inte toppat dessa alls, då jag vill att de ska bli stora på korttid (beskärning är helt personligt hur man vill göra inga rätt eller fel).
[attachment=61076:DSC_3292.JPG] [attachment=61077:DSC_3291.JPG]
förtydligande den i svart djupkruka är den från 2007 förgrenade sig när den blev 90-100cm höjd, den andre i bredare brun kruka är sådd våren 2009 har jag för mig denna har nu förgenat sig på en sida efter att den blev 65-70cm, sidogrenen har växt om huvudskottet även fler skott på andra sidan bildas men som inte synd på bild. i denna kruka sådde jag i början 4-5st, varav jag fick ett väldigt intressant resultat samtliga plantor blev olika i tillväxt och i bladform och fick helt olika delningar och skott tillväxt. håller med om att det var väldigt snyggt att ha flera i samma med blad ända ner. men jag ryckte upp dessa och sparade den som är på bild.
okt 2009 brun kruka, bakom ser man den som fick 3 nya grenar efter 7-10cm höjd, framför den låga med små blad fick många nya små knubbiga grenar runt om på stammen redan från början hela vägen upp, den fick tätt mellan noderna med bara någon mm. dom andra två blev som jag fått innan när jag sått avokado som växer rakt i början med långa blad. väldigt häftigt att se att det kan bli så. [attachment=61080:PICT0005__2_.JPG] Vad fina bilder, jag håller fortf på och försöker lyckas få avocadokärna att gro men jag ger mig inte...
Alexander-VG-zon3
31-05-2011, 00:23
om det var mina som menades, oj, tack  , mina bilder var mest till att visa var inte så noga när jag tog dom.
Alexander-VG-zon3
31-05-2011, 00:32
CITAT (robbie @ 30-05-2011, 22:06)  Fantastiska bilder!
Jag har nu två plantor som växt 20 cm vardera. Bör man stötta upp dem med en pinne? Mina har inget stöd alls och har blivit lite krokiga. Jag ser att de växer små små blad på stammen. Ska man ta bort dessa för att stimulera stamtillväxten eller försvinner de av sig själva?
Jag skulle vilja ha en växt på kanske 1 meter med en kal stam och därefter en tät bladkrona upptill. Hur bär jag mig åt för att uppnå detta resultat? Ska jag bara låta den växa ända tills den blir 1 meter och därefter klippa av? Om ja, hur och var klipper jag av? Om önskas kan jag ta bilder på dem o lägga upp!
När jag har vattnat har jag faktiskt gett lite näring och avkalkande medel. Är detta ok?
Jag har en annan avocado som jag satt i en kruka där det är påväg upp två stammar. Hur hanterar jag denna situation? Ska jag låta dem växa fritt, fläta dem, klippa av en?
På en av avocadoplantorna hade jag ingen bra jord kvar så jag tog vanlig blomjord. Är detta ok eller bör jag plantera om?
På en av mina plantor börjar bladen rulla ihop sig. Är detta normalt? jag har tagit veck blad undertill på mina hela tiden, främst under vintern har jag tagit bort blad (tar sådan plats i fönstret). för att jag vill se stammen på dom. man klipper på alla växter ca 5mm ovanför noden, bladvecket, bladparet. knoppen. hur du vill beskära tycker jag är upp till dig själv hur du vill göra, det är ju din avokado (finns ju en del inlägg om det i tråden redan)  . på dessa som är på bild har jag låtit dom växa fritt och har sedan tänkt toppa sidgrenarna (och har redan gjort). mina är också krokiga. charmigt. mina får vanlig krukväxtjord med leca, lergranulat, grus, sand i (emmaljunga exklusiv krukväxtjord, silvrig påse). och därefter vanlig näring under vår-sommar. ute får de regn plus kranvatten, inne på vintern får de kranvatten. dom verkar inte bry sig om kalk. och skulle nog heller inte må dåligt av ett lägre ph. dom är ganska tåliga. men det är bara hur jag gör. att bladen rullar sig kan vara av flera orsaker, kyla, torka, värme, ohyra.
Jag har också satt en avocado! 3-4 veckor sedan men nybörjare som man är så gjorde jag inte alls som du..... för jag har ingen aning om hur man gör! Men jag sparade en avocadokärna och lät den torka ngn vecka. Sedan delade jag den, knäckte den som en valnöt och la fröna i en såkruka. Nu 3 veckor senare har ett litet grönt skott kommit...! Inte så stort, ca 2 cm (ska försöka ta ett kort....) och den ser ut att växa på sig. Hur det slutar får jag väl se! Men exprimentet lyckades så långt iaf. Hur jag gör vidare med plantan vet jag inte riktigt. Men antar att den behöver en ny kruka och omplanteras när den är lite större. Om den nu fortsätter att växa på sig vill säja!
Steensteen
15-06-2011, 16:02
Nu har den äntligen satt igång och växa igen men har även blivit brun i kanterna på ett par löv [attachment=61732:DSC_1335.JPG] [attachment=61733:DSC_1336.JPG] Bladet till vänster var brun längst ut med det plockade jag bort. Det var även ett litet skott som blev helt brunt och trillade av.
Vad beror det på? Den är relativt nyplanterad med vanlig blomjord med lecakulor i botten. Och såhär ser hela växten ut: [attachment=61734:DSC_1337.JPG]
Steensteen, Förmodligen har du vattnat för mycket. Lecakulor i botten är bra, men blanda jorden med grus (30%). Jag brukar ta lite grus som kommunen slänger runt barnens sandlådor (inte i). Fungerar utmärkt. Annars får du ta och göra besök på en akvariebutik. De har fin och redan tvättat grus.
Vattna kraftigt en gång och låt sedan jorden torka ut ordentligt. Vattnar du lite varje dag då är det lätt att de får för mycket vatten. Som tidigare nämnts i tråden (eller någon annan tråd om avocado) så är unga plantor dåliga på att ta upp vatten ur jorden och det är väldigt lätt att övervattna om man inte är van vid växter som behöver mindre vann i krukan.
Bruna blad kan dock vara mer än övervattning. Kan också vara för hårt vatten (olika salter mm samlas i bladen), eller virus, eller svamp, eller småkryp, eller sol/köld-bränna. Kolla efter småkryp och när du planterar om till den nya jordblandningen kolla om plantan inte fått skador på rötterna - är de geggiga och bruna så klipp bort dem. Testa sedan att vattna som jag skrev ovan, fortsätter plantan att tappa blad så får du höra av dig igen med mer detaljerad beskrivning av både plantan, jordens kvalitet, bevattning och var krukan står.
Steensteen
17-06-2011, 06:37
CITAT (Sainty @ 17-06-2011, 01:36)  Vattna kraftigt en gång och låt sedan jorden torka ut ordentligt. Vattnar du lite varje dag då är det lätt att de får för mycket vatten. Det här är precis vad jag har gjort, kanske inte varje dag men ofta och lite snarare än mer sällan och mycket, tack!
lalle555
05-07-2011, 18:48
Hejhej
Jag hittade precis små svarta löss på min avokado, som är ca ett halvår gammal och 40 cm hög. Den står på en inglasad veranda med fönster mot syd, väst och nord. Den får vatten två ggr i veckan och verkar trivas. Gör dess löss någon skada och om ja: vad kan/bör man göra åt det?
tacksam för svar
henrikandersson
09-07-2011, 11:45
Steensteen
29-08-2011, 13:33
Statusuppdatering på avocadon: Den har nu tappat alla blad, de blev bruna och trillade av, allihop.  Min andra avocado som jag planterade verkar också ha problem. Den ser ut såhär men trots det så verkar den växa på. Vad är det med den? Jag har vattnat den i samma takt hela tiden, vänta tills den börjar hänga lite och då vattna ordentligt. [attachment=64282:avocado.jpg]
Jag satte min ena avocado för ca 3-4år tror jag det var (minns inte riktigt just nu) och den har växt så det knakar. Jag är lite trött på den så jag begriper inte alls varför jag var tvungen att sätta två kärnor till Jag sätter bara ner mina kärnor någon cm under jord i en kruka och sen "glömmer" jag bort den! Jag är inte särskilt mån om plantan, får sällan näring och i år kom jag på att jag skulle slänga på den lite mer jord. Under vintern får den bruna kanter på bladen och jag har förstått att det är för torrt inne för den men den repar sig så snart jag tar ut den på våren! På bilden ser man att jag (på grund av platsbrist i vintras) satte ner den lilla krukan med två kärnor i i den stora krukan. De har inte blivit så stora ännu här, kanske 20cm. Tyvärr växte rötterna ur den mindre krukan ner i den andra så det satt rejält fast. Jag tänkte att det får bära eller brista om alla eller någon dör och tog bort dem och planterade de små i varsin kruka (i den stora är det bara ett träd i) och jag lyckades visst få dem att klara sig ändå... Sonen är 178cm lång, så ni kan jämföra med någonting. [attachment=64284:avocado1.jpg]
merlin68
29-08-2011, 18:14
Hur lyckades du att få den att förgrena sig så bra? Har en lika hög avokado som du men min är betydligt tanigare. Varje gång jag klipper av toppskotten för att få den att förgrena sig ytterligare så växer det ut ett enda skott igen
CITAT (merlin68 @ 29-08-2011, 19:14)  Hur lyckades du att få den att förgrena sig så bra? Har en lika hög avokado som du men min är betydligt tanigare. Varje gång jag klipper av toppskotten för att få den att förgrena sig ytterligare så växer det ut ett enda skott igen  Har läst mig till nu att man ska klippa den för att den ska förgrena sig men jag har inte gjort det någongång. Min var bara en lång ranglig pinne tills nu i våras då den drog iväg åt alla håll.
Jag har tagit några kärnor och satt sådär i vatten, och petat ner några i blomkrukor hos andra växter för att se om något hände. Det gjorde det inte. Men så hittade jag ett ogräs på ca 30 cm i krukan hos en dracena som blev solbränd och ful i början på sommaren och blev undanställd i ett uthus i någon månad utan vattning (jag glömde bort den). Tänkte att det var något från trädgården som självsått sig och drog upp ogräset, men då satt där ju en stor kärna längst ner...  Det tog en väldans tid för den att komma upp, men så kinkig med skötseln verkade den ju inte vara. Nu har den fått en egen kruka och står här i ett fönster. Ska bli kul att se vad det kan bli av den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|