Full version: Kalka gräsmattan
Pumparump
Hej!

Undrar om det finns någon som har mer erfarenhet än jag på att kalka gräsmatta? Bor utanför Göteborg = zon 2. Jag har under våra 10 år som trädgårdsägare aldrig kalkat. Vi har gott om mossa trots att det är full sol på området. Vi har tung lerjord och tänkte att det vore ett sätt att bli av med den och höja förutsättningarna för gräset. Nu undrar jag bara om det är försent att kalka? Har förstått att det egentligen skall göras på vintern/senvintern. Gräser har ju inte kommit igång och växa än och det var ju inte länge sedan som tjälen släppte. Är det risk att man bränner gräset om man kalkar nu? Vet att det skall göras före regn.

Någon som kan detta? Tacksam för svar!

Bästa hälsningar
Pernilla
malcolm
Nej, det är inte för sent men gör det strax innan eller medan det regnar, alternativt vattna rikligt efter kalkningen.
Aqvakul
Många kalkar i onödan. Lerjordar brukar inte vara sura. Mossa växer i alla miljöer.

Det är säkert bättre att satsa på gräset, så att det konkurrerar ut mossan. Lufta gräsmattan och dressa!
Piccante
lera i västsverige är ofta kalkrik så det räcker. att kalka mot mossa brukar sällan han någon effekt alls.
Pumparump
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2011, 11:05) *
Många kalkar i onödan. Lerjordar brukar inte vara sura. Mossa växer i alla miljöer.

Det är säkert bättre att satsa på gräset, så att det konkurrerar ut mossan. Lufta gräsmattan och dressa!

Tack! Det är det jag alltid har haft i bakhuvudet, att många kalkar i onödan, därför har jag inte gjort det tidigare. Med lufta menar du vertikalskära?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon