Full version: Gödsla med ensilage
Nelsa
Hejsan!

Ska anlägga en liten trädgård i år och har tusentals funderingar kring det hela. En av dem är det där med näring. Läste att man kan ha gräsklipp att gödsla rabatterna med, men om man vill börja fixa det hela redan nu (pallkragar) så har man ju inte särskilt mycket gräs än. Däremot finns det några ensilagebalar bakom stallet som stått där nu i två år. Kan man använda dem på något sätt kanske?
Preussen
CITAT (Nelsa @ 05-04-2011, 10:39) *
Hejsan!

Ska anlägga en liten trädgård i år och har tusentals funderingar kring det hela. En av dem är det där med näring. Läste att man kan ha gräsklipp att gödsla rabatterna med, men om man vill börja fixa det hela redan nu (pallkragar) så har man ju inte särskilt mycket gräs än. Däremot finns det några ensilagebalar bakom stallet som stått där nu i två år. Kan man använda dem på något sätt kanske?

om du täcker på täckodling fungerar gammalt ensilage bra. det fungerar även bra som jordförbättrande medel om du gräver ner det.
Nelsa
Jag tänker mest på honom som odlade med endast sand och gräsklipp, vad det nu var han hette. Då lägger man sand och gräs i lager. Tänkte prova lite det och lite göra samma sak fast med jord. Kan man kaske röra ihop jord och ensilage bara sådär och sedan plantera, utan att lägga lager alltså? Eller måste man lägga ensilaget i botten eller täcka med det?
Preussen
CITAT (Nelsa @ 05-04-2011, 11:18) *
Jag tänker mest på honom som odlade med endast sand och gräsklipp, vad det nu var han hette. Då lägger man sand och gräs i lager. Tänkte prova lite det och lite göra samma sak fast med jord. Kan man kaske röra ihop jord och ensilage bara sådär och sedan plantera, utan att lägga lager alltså? Eller måste man lägga ensilaget i botten eller täcka med det?

täckodling kallas det och du kan mer än gärna göra det med jord istället för sand. Om du ska odla i pallkragar kan du lägga ensilagen i botten och sedan även täcka ovanifrån med ensilage. det finns många trådar om täckodling så för mer information testa sökfunktionen.
Nelsa
Men om jag nu inte vill täckodla? laugh.gif Kan jag inte bara blanda jord med ensilage. Måste det vara i lager??
Eva i Västerås
Det går bra att blanda, men det är svårt att blanda dom där stråna i ensliaget.
Och du kan inte så direkt i blandningen. Maskar, svampar o bakterier äter lika gärna frön som ensilage. Lägg sand eller såjord i raderna.

Sedan växterna kommit upp mår dom jättebra av att få bli ombäddade av täcke. Varför inte prova?
Nelsa
Ok, då förstår jag. Kan man plantera försådda plantor i en sådan blandning om man nu skulle lyckas att blanda det? Har en hel del tomatplantor på fönsterbrädan som ska ut till växhuset så småningom. Växhuset är dock inte ens byggd än... whistling.gif Tänkte att om man skulle fixa till lite "superjord" så skulle man slippa gödsla och böka sedan.
Det där med att växterna mår bra av att bli ombäddade, det kan jag tänka mig. Man kanske kan göra både och!? biggrin.gif
Eva i Västerås
Visst, uppdragna plantor funkar jättefint att plantera i sån jord.
Det man ska tänka på är att färskt material drar kväve ut jorden när nedbrytningen startar. Det kan bli alltför lite kvar för det man vill odla. Men det går bra att motverka med guldvatten (1/ 10) eller hönsgödse när du tillverkar din blandningl. När nedbrytningen är igång ger materialet kväve tillbaka; det är just i starten det drar ur.

Sen får du ju räkna med att det är denna sommar du slipper gödsla extra sen. Det finns bättre och sämre jord, men ingen evig superjord. Alla tillskott är mer eller mindre temporära.
Jag tycker ändå att täckodling är enklaste sättet att kontinuerligt ha fin jord.
Nelsa
Jo, det har du rätt i, gödsla måste man ju förr eller senare ändå. Det är bara att balarna ligger där och ser fula ut och själv tände jag till rejält efter att läst på om gräsklipp, det var så idén kläcktes i dessa gräsfattiga tider. Man vill ju sätta igång och prova förstår du väl! flirting.gif biggrin.gif

Tack för alla svar, vi får se hur det blir!
Nelsa
Hej igen!

Nu är jag åter här med mina ensilagefrågor... Har fixat med pallkragarna och sedan hämtade ensilaget och la i bottnet. Har tänkt att lägga det först, sedan stallgödsel, sedan ensilage igen och sedan vanlig planteringsjord som jag ska så och plantera i.

MEN... När jag nu håller på med ensilaget så luktar det sååå surt! Kommer inte jorden bli hiskelisur och inget annat är tallar växa i det? fear.gif

Tacksam för vilka som helst funderingar kring detta för nu blev det stopp här! -cry-.gif
malcolm
Ensilage är surt, det är det som det bygger på. Bildas mjölksyrebakterier när man förpackar höet på detta sätt och då konserveras det.
Nelsa
Jo jo, det vet jag. Men sänks PH-värdet på detta sättet? g.gif
ronja
Finns fler som undrat.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-4/ODN09-4C.PDF
Nelsa
TACK, vilken jättebra länk!!!!!!! w00t.gif
Har skrivit ut den nu och gett mig på den med överstrykningspenna. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon