Eleanor
05-04-2011, 09:58
Har ett tiotal olika gammaldagsrossorter planterade på en nivå som är ngt lägre än marknivån. Har misstänkt att detta kanske inte är helt optimala förhållanden för dem då de står & stampar & inte vill växa till den storlek som de kanske borde ha(vattnet står längre här på våren). De har ändå stått där mellan 5-10 år & borde vara högre än 50-100 cm tycker man... (jag valde sorter som skulle bli runt 2-3m höga). Nu håller vi på & anlägger andra rabatter & gångstråk i samma trädgårdsdel & min fråga är då hur jag kan hjälpa mina rosor. Måste jag gräva upp dem & sätta dem på en högre nivå? Kan jag bara ösa på med mera jord för att få upp marknivån kring rosorna? Eller finns det andra vägar att ta?
Svårt gräva upp rosor som stått i 5 - 10 år man kanske bara får med halva rötterna ? Tror ändå jag skulle försöka gräva upp dom och göra om allt från början med ny jord.
Eleanor
06-04-2011, 13:13
Ja, jag antar att det vore det bästa att gräva upp dem, men det blir nog ett sjuhelsike till jobb... Får se hur idén känns när det är dags

Just i den här delen av trädgården finns vår jordvärme nedgrävd en bit bort, har haft tankar om att det skulle göra marken där kallare & blötare men det kanske inte alls hör dit.
Annars får du byta ut någon ros om du märker att du inte får upp dom tillräckligt bra, det kan också vara roligt få köpa något nytt och varför inte vårlökar och perenner att blanda upp med. Du får skriva hur det gick sedan !
Hej
Under flytt växter förlorar många sug rötter så det är bra om man beskära dem efter flyttning.
H:Bassam
octachoron
07-04-2011, 00:31
Vad skulle hända med rosorna i fall du bara fyllde på med mera jord i bädden?
Jag har märkat att vissal rosor är väldigt duktiga på att bilda nya rötter på stammar som kommer under jord.
Eleanor
07-04-2011, 21:31
Visst är det kul att köpa nya rosor

. Men jag har köpt ett antal rosor varje säsong, till olika ställen men även här då en del redan kilat vidare. Blir en del pengar... Egentligen är jag av sorten att "de ska härdas" att man inte ska klema bort dem med rosjord o allt vad det heter, inte fick de det under 1800-talet i vanlig bondträdgård, en trädgård av vår storlek (5000 kvm) kan man inte mixtra med för mkt specialprodukter. (Kan & kan...hm...). Men jag vill ju attans gärna ha mina stora fina rosbuskar!!! Testar kanske att ösa på mera jord i år, så får vi se om det blir något resultat.
Ezereht
08-04-2011, 23:38
Om det är blött kanske du skulle ha i lite grus i jorden du öser på. Så blir den fluffigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.