|
Full version: Mördarsniglar
Min farfar har många fina gamla växter som jag vill ha i min trädgård. Tyvärr har han mördarsniglar i en del av hans trädgårdar. Finns det nåt sätt att döda eventuella ägg innan jag sätter ner dem i jorden hos mig. Jag har hört att mördarsniglar inte gillar öl. Gäller det bara färdiga sniglar? Kan man sätta ner rotsystemet i öl en tid?
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2004, 17:06
Tror inte det finns något sätt att ta död på ev. ägg förutom då att leta igenom rotsystemet efter ägg och plocka bort dem. +Man borde kunna skölja bort all jord från rötterna och slänga jordvattnet i ex. toaletten (inte slänga ut i trädgården ifall det finns risk för mördarsnigelägg i jorden).
Mördarsniglar älskar öl det är därför man rekommenderar att sätta ut burkar/skålar med öl, sniglarna lockas dit och drunknar. Fast själv kör jag med snigelgift istället, har testat med öl men jag tyckte det var så många andra djur som också trillade dit. Har lyckligtvis inga mördarsniglar men åkersniglar i stor mängd kan äta ganska mycket de med.
CITAT (Evin @ 15-02-2004, 15:23) Min farfar har många fina gamla växter som jag vill ha i min trädgård. Tyvärr har han mördarsniglar i en del av hans trädgårdar. Finns det nåt sätt att döda eventuella ägg innan jag sätter ner dem i jorden hos mig. Jag har hört att mördarsniglar inte gillar öl. Gäller det bara färdiga sniglar? Kan man sätta ner rotsystemet i öl en tid? Jag hade passat mig noga för att ta växter från en snigelträdgård. Extra sorgligt med tanke på att det är din farfars fina växter du går miste om.
Det finns faktiskt ett sätt att bli av med eventuella snigelägg! När du har grävt upp plantan, skaka nogrant ur jorden ur rötterna. Ställ sedan hela plantan i en hink med KALLT vatten ca 4-5 timmar. Kylan tar död på eventuella ägg som kan finnas kvar i rötterna. Plantan själv kan se lite vissen ut några dagar, men den klarar sig. Lycka till. MariaS
Men Maria,
Om det är så enkelt varför dyker då de små dj-vlarna upp igen varje år?
undrar Mimmi
Annars får man skaffa myskankor som gärna äter upp de här slemmiga tråkiga varelserna
CITAT (Siri @ 11-04-2004, 20:41) Annars får man skaffa myskankor som gärna äter upp de här slemmiga tråkiga varelserna  Jag har försökt men där säger guben tvärstopp.
Copycat
11-04-2004, 20:02
..
CITAT (Copycat @ 11-04-2004, 21:02) Hejsan ! Vad gör man när man bor i radhus då? Grannarna stör sig tillräckligt på katter, det är inte värt att reta dom med kvackande ankor också  .Fast jag har inget emot dom, kvackande ankor alltså. Men sniglarna då? hur blir man snabbt och effektivt av med dom? GÄRNA gift? Bara dom försvinner.  Det är förstås omöjligt att lära katterna jaga de små otygen?
Copycat
11-04-2004, 20:17
..
CITAT (Copycat @ 11-04-2004, 21:17) Ja, tyvärr så tycker nog katterna att dom är lika äckliga som jag tycker. ... Jag tänkte nån variant där de spetsade sniglarna på klorna. Då fick man även automatiskt motorhuvs-skydd. (För säkerhets skull: Jag är på mitt "elaka" skämthumör i kväll). Jag har aldrig ens tänkt tanken att de små elakingarna även sätter sig i pälsen. Äckelfaktorn måste vara i klass med fästingar. En sak är säker: Doris (långhårig syriansk hamster) får hålla sig borta från trädgår'n framöver.  /Mimmi
Här lär man sig något nytt varje dag samtidigt som man får sig ett skratt, sköldpaddor käkar m-sniglar och de är ju äckligare än fästingar,,,, ojoj
Copycat
12-04-2004, 11:59
..
CITAT (MimE @ 11-04-2004, 20:36) Men Maria,
Om det är så enkelt varför dyker då de små dj-vlarna upp igen varje år?
undrar Mimmi Genom att ställa ALLA plantor i kallvatten, har jag faktiskt lyckats slippa otygen från första början! MariaS
Hei. Har prøvd å stille spørsmålet under "jord", men fikk ikke svar. Hva med jord man kjøper i store lass? Er det stor fare for snegler i slikt? Jeg har veldig lite snegler i hagen, men trenger mye jord. Kan jeg ta sjansen på å kjøpe jord i store kvanta, eller må jeg nøye meg med å kjøpe hundrevis av sekker? Takknemlig for svar.
TeliaNet
13-04-2004, 16:38
jag tror du kan ta hem dem i lugn och ro. får du de kräken med dig så tar du bara och så spruta coca cola eller lika surt över dem. annars kan du ju sätta upp elkabel så de grillas när de kommer i kontakt med kardelarna(koppartråden). använd 380 eller 230v för bösta effekt.. OBS se till att ha L1(fas) och nolla ganska nära varandra så snigeln kommer i kontakt med båda samtidigt. DU MÅSTE ANVÄNDA JORDFELSBRYTARE.
CITAT (Siri @ 11-04-2004, 20:41) Annars får man skaffa myskankor som gärna äter upp de här slemmiga tråkiga varelserna  Grannen prövade myskankor för något år sedan. Tyvärr åt de inga mördarsniglar...
Det finns bara ett sätt att bli av med sniglarna och det är bara på Bornholm man lyckats. Behovet är en tillräckligt tokig krögare som tillagar eländena som snacks till kvällsölen på puben. Krögaren i Rönne tvättar de röda muskelknippena med mild ättika, dödar dem i frysen och därefter halstrar han dem. 4 cm långa köttstycken som tilltugg. Själv har min koloniträdgårdsförening metoden snigelsafari i skymningen varje kväll under säsongen. Det blir ett par hundra varje kväll som efter behandling med miljövänligt diskmedel bärs ner till mälarendär ål och gräsänder väntar på supé. Vi har kontroll över tillväxten men det kräver arbete och mycket humor. Leif o
Jag som gillar sniglar med vitlök kanske skulle testa? Ett tips till er som tycker att plocka sniglar är bland det äckligaste som finns: Använd en sån där stekpincett som är till för att vända kött med. Suveränt tycker jag (som är noga med att inte förväxla snigel-pincetten med den för kött  ). /Mimmi
Bettson
13-04-2004, 22:14
Varje år i snigeldebatten kommer de förbenade myskankorna upp till debatt.
Gå inte på myten. Ankor äter samma mat som sniglarna fast mycket fortare. Har man inte sniglar i en trädgård med ankor beror det förmodligen på att sniglarna söker sig någonstans där de inte har konkurrens om maten.
Ankor skiter också som elefanter. Ska man ha en snygg gräsmatta så får man tvätta gräset två gånger i veckan annars har man ett stampat bajsgolv i stället.
Myskankor flyger också duktigt och är svåra att hägna in. Skötsel och badvatten inte att förglömma skall dom ha.
CITAT (Leif M @ 13-04-2004, 18:44) Behovet är en tillräckligt tokig krögare som tillagar eländena som snacks till kvällsölen på puben URRRK! /sollan
Erfaren mördarsnigeljägare anmäler sig  , blev med sniglar för 4-5 år sedan. Jag började första året med ölen, men det var ju hopplöst. Precis som vi människor finns det några som tycker väldigt mycket om öl (de som nu är döda..) och några som är absolutister (överlevarna..). Som sagt ölälskarna drunknade år 1. År två gick jag över på saltlake, här spelade ju inte öltycket in snarare min egen ork. Jag tillbringade många timmar, morgon och kväll med att plocka sniglar. Första tiden grävde jag ner liken i trädgården, men tillslut blev det för äckligt. Rekordet efter 1 timmes snigelplockning blev 8,7 kg !!!! Jag övergick raskt till att med spadens hjälp hugga huvuden av dem. År 3 började jag nyttja medlet Snigelfritt, små blå tingestar som man strör ut runt tomten i hopp om att sniglarna äter upp dom. Fördelen är att dom inte förstörs av regn och dagg utan snarare blir mer tilldragande. Nackdelen är att dom är alldeles för dyra, nästan 200 kr för 1 kg och det räcker inte långt till en villatomt på 1500kvm. MEN.. precis som med ölen - finns det några enstaka som inte äter dessa blå korn.. och de är de som är överlevare och för beståndet vidare..  Det är då spaden är ett måste. Jag ber därför om kalla vintrar, torra vårar och lite dagg på somrarna. Snigelfritt fungerar och sniglarna håller sig i schack, men jag har slutat odla grönskaker och saknar potatisen.. suck... när jag får råd ska jag investera i ett växthus, tills dess ska jag försöka med pallkragar - höga..!!..
Copycat
14-04-2004, 07:44
..
kerstin z5-6
14-04-2004, 21:02
Nej vi är förskonade tack o lov -den grå ängssnigeln gör inte så mycket skada -äter mest det som multnat redan -men jag kollade växterna från Göteborg noga o spolade ur vartenda rotsystem ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-04-2004, 22:02) ... -men jag kollade växterna från Göteborg noga o spolade ur vartenda rotsystem .. Tack så hemskt mycket att vi fick behålla alla. /Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|