Mina svärföräldrar i huset jämte eldar med havre och det blir en hel del aska över. Har hört att det ska vara bra i trädgårdslandet, men hur och till vad? Själva eldar vi med pellets, kan man använda den askan också tro?
Många frågor som sagt!
Preussen
05-04-2011, 10:13
CITAT (Nelsa @ 05-04-2011, 11:12)
Nu till nästa fråga!
Mina svärföräldrar i huset jämte eldar med havre och det blir en hel del aska över. Har hört att det ska vara bra i trädgårdslandet, men hur och till vad? Själva eldar vi med pellets, kan man använda den askan också tro?
Många frågor som sagt!
din aska fungerar bra i grönsakslandet. använd sökfunktionen här på odla.nu så får du många uppslag.
Nelsa
05-04-2011, 10:40
Hmm... Har läst nu och försår inte riktigt... En del säger askan är bra, en del att man ska ha så lite som möjligt. Men det beror väl på vilka växter man ska använda den till, så mycket fattade jag. Är askan från havren precis samma sak som från träd eller finns det någon skillnad där tro?
Preussen
05-04-2011, 10:55
CITAT (Nelsa @ 05-04-2011, 11:40)
Hmm... Har läst nu och försår inte riktigt... En del säger askan är bra, en del att man ska ha så lite som möjligt. Men det beror väl på vilka växter man ska använda den till, så mycket fattade jag. Är askan från havren precis samma sak som från träd eller finns det någon skillnad där tro?
möjligen dess näringsinnehåll. vad som är fakta och vad som är tyckande får man själv prova sig fram på när det gäller information från odla och andra forum. vad hade du tänkt ha askan till?
Eva i Västerås
05-04-2011, 12:36
Det är väl så att aska både är bra, men ska användas så lite som möjligt. Det ska pudras med, inte gödslas med. Koncentrerat mineralgödningsmedel som kan bränna / fräta om det blir för mycket. Som florsockret på semlan har jag lärt mig, och dessutom inte på potatisland och hallonhäck. Det höjer pH.
Nelsa
05-04-2011, 13:50
CITAT (Preussen @ 05-04-2011, 11:55)
vad hade du tänkt ha askan till?
Jag kan inte påstå att jag hade tänkt askan till något speciellt, tänkte bara att man hört att det är bra så jag tar och blandar in det i jorden och odlar hej vilt! Trodde man kanske kan köra det som universalgösel. Nu får jag ju kolla lite extra om jag ska använda den. Det blir en hel del tomater, smultron, pumpa, squash, sallader, ärtor, gurka... Vissa i växthuset, vissa ute.
Peztis
05-04-2011, 15:22
De säger att aska från rent trä (absolut inget behandlat eller målat!) är bra att strö över jorden vid bärbuskarna. Det stod i alla fall hon (inte Gunnel) på Älvsjömässan och sa till alla i publiken. Och jag har för mig att hon sa att man kunde ta ganska mycket men vad mycket är var lite mer obestämt, hon skruvade lite på sig. Har för mig att det kunde röra sig om 1-2 dl per planta men där är jag lite osäker.
I annat forum sägs det att man ska strö ut det vid stockrosorna mot svartfläcksjukan.
Man ska dock undvika aska vid surjordsväxter.
Scout
05-04-2011, 15:30
Det är bra att komma ihåg också, att aska innehåller mycket kalium och fosfor, men knappt något kväve (denna försvinner i förbränningen). Så växter som man vet behöver mycket kväve kanske man ska vara lite sparsam med askan till. Men annar är de bra tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.