|
ilPadrino
05-04-2011, 10:33
Jag hoppas det är fler än jag på forumet som gillar de här små skönheterna! Själv har jag mina ute på terassen halva året vilket ger ett elegant och exotiskt inslag som känns bra ihop med sangrian i kvällssolen!
Däremot saknar jag riktigt bra information och skötselråd för kottepalmer. Jag har mest fått pröva mig fram själv, så jag vill gärna höra lite hur ni sköter om era - ute eller inne, vinterförvaring, jord, gödning, hur hårt vågar ni utsätta dem för frost osv. En av mina höll nyligen på att stryka med pga att jag slarvat med omplantering. Den hade helt enkelt så mycket rötter att den var nära att spränga krukan, men nu efter omplantering ser den ut att återhämta sig bra.
Alexander-VG-zon3
05-04-2011, 11:00
jag har ingen nu, men har haft en stor bjässe innan men även andra mindre (japansk kottepalm)(försökte lämna den ute en vinter, gick inte den ruttnade upptill).
[attachment=59466:26436179...GvJXz_ph.jpg]
jag har sköt dom såhär att jag tagit ut som efter att frostrisken varit förbi (vilket har blivit i april-maj), första tiden har dom stått i skugga-östsol, och sedan flyttas soligare och soligare. mycket näring ger mycket blad''fontän'', oftast får dock dock bara 1 eller 3 bladomgångar per år. luckerjord. och under sommaren mycket sol och värme. dom kan stå ute i någon frostnatt på hösten, men inte alltför mycket frost (dom måste inte ha frost). mina har verkat trivas bättre att övervintra inne i rusmtemp och extraljus, men svalt och lite torrare har också funkat för mig. tycker dom är lättskötta, har inte haft någon på ett bra tag nu. kanske ska skaffa en ny.
är även haft andra olika arter både härdiga och inte härdiga av kotteplamer, men har inga bilder på dom.
denna är en annan vanlig ''kottepalm'', zamia
[attachment=59467:blommor_003.jpg] denna går att ha ute men vill ha mer värme, och bör tas ut när nätterna är tillräckligt varm aoch in innan frosten, har märkt att denna får lättare brännskador på våren än den japanska, därför har jag avhärdat dessa noga. förövrigt samma skötsel men att den vill ha varmare vinter. det kan man förstå att den vill ha mer värme av att den växer väldigt bra i södra florida, den kommer från södra mellan Amerika (södra Mexiko). väldigt vacker. har inte kvar denna.
ilPadrino
05-04-2011, 11:52
Oj, fantastiskt snygg den där stora bjässen!! Var det den stackaren alltså som ruttnade...? Den där andra sorten har jag aldrig sett, eller åtminstone inte noterat den som kottepalm, men den var fin den också.
Jag har redan ställt ut en av mina på terassen, nu verkar det hålla sig stadigt på plusgrader närmaste veckorna så det är nog lugnt. Det fåniga är att man hört väldigt olika hur tåliga de är för kyla, vissa menar att de inte alls tål frost medan jag hört andra som säger att de fixar ner mot fem sex minus utan problem. Mina har klarat sig ute torrt i åtminstone tre-fyra minusgrader, sen har jag fegat ur.
Vad har du haft för näring till dina?
Alexander-VG-zon3
05-04-2011, 12:24
ja det var den stackaren som ruttnade, hade jag varit smart hade jag tagit någon av mina mindre och testa med istället och satt in denna i källaren, så det var lite synd att den dog. även dvärgpalmen bredvid frös ihjäl en natt när skyddet blåste av.
ja jag har med satt ut alla växter nu som kan tas ut tidigt dock på balkongen först bakom gardiner. snart är det sommar får vi hoppas på.
jag kommer inte riktigt ihåg i vilken temperatur bladen frös veck på min. men jag frågade på ett utländskforum och i usa varma sommarklimat med korta vintrar skrev folk som haft dom ute i låga temperaturer, dock bladen har frusit veck på deras plantor och den har fått nya till våren, jag provade och hoppades att det skulle bli samma sak här. där dom växer vilt blir det ju vinter och även lätt frost (sällsynt) och snö åtminstone i de nordligaste populationerna. genrellt skulle jag nog säga att ta in innan eller strax vid första frost, ev ta ut igen efter frostnatten. skulle man glömma den ute så tål den någon lättare frostnatt. jag tror nog som du skrev vid -3c/-4c kan vara en gräns.
jag har läst att dom inte gillar fabriksgjord näring utan ''naturlig'' som koskit, guldvatten, nässelvatten, men vanlig krukväxt näring har funkat fint för mina. jag varierade dock och körde inte konstant konstgödning.
ilPadrino
05-04-2011, 12:53
Ok tack för det tipset, det där med konstgödningen visste jag inte. Jag har drällt i kvävekulor i brist på fantasi (och lite av ren slöhet) men då ska jag se till att de får hästgödsel från grannstallet och nässelvatten istället. Själv har jag lyckats med bedriften att mörda två kanariepalmer den här vintern....
jag lyckade ta död på en kottepalm, som jag köpt på Plantagen. Men den var nog svag från början.
Sedan köpte jag en av vår lokala blomsteraffär, som står inomhus. Den är väldigt kraftig, men har börjat gulna på sistone. kan det vara ett resultat av för lite ljus?
Om jag tolkar flaxx rätt, borde den ju kunna bo i mitt frostfria uterum bland citrusar och pinje?
Hoppas den repar sig. De är ju ganska dyra......
Bio-bact, kan det funka som näring?
niggle
Åh japanska kottepalmer är ju sjukt snygga! För närvarande har jag tyvärr ingen lämplig plats att ha en sån, men nån gång i framtiden kanske.
Plantagen har en organisk flytande växtnäring. Kan det vara nåt?
Alexander-VG-zon3
06-04-2011, 15:13
CITAT (ilPadrino @ 05-04-2011, 13:53)  Ok tack för det tipset, det där med konstgödningen visste jag inte. Jag har drällt i kvävekulor i brist på fantasi (och lite av ren slöhet) men då ska jag se till att de får hästgödsel från grannstallet och nässelvatten istället. Själv har jag lyckats med bedriften att mörda två kanariepalmer den här vintern....  jag vet inte om det är sant, har bara läst det i en bok. men mina har fått lite av varje så dom verkar inte vara jätte känsliga. kan tänka mig att jorden blir dålig med för mycket konstgödsel och det är kanske det dom inte gillar. mina kanariepalmer har jag lyckas övervintra ännu en vinter, just nu ute på balkongen bakom en ljusgardin för avhärdning mot solen. men för lite vatten gör att mina blir torra och vissen i bladen, men även för mycket (speciellt om dom står svalt/kallt). CITAT (niggle @ 05-04-2011, 16:33)  jag lyckade ta död på en kottepalm, som jag köpt på Plantagen. Men den var nog svag från början.
Sedan köpte jag en av vår lokala blomsteraffär, som står inomhus. Den är väldigt kraftig, men har börjat gulna på sistone. kan det vara ett resultat av för lite ljus?
Om jag tolkar flaxx rätt, borde den ju kunna bo i mitt frostfria uterum bland citrusar och pinje?
Hoppas den repar sig. De är ju ganska dyra......
Bio-bact, kan det funka som näring?
niggle håller du den lite torrare, både runt bladen (luftigt, omväxling) och i jorden så kan den stå kallt.
Då kan det vara dags att börja utflyttningsprocessen för min kottepalm nu då? Jag är lite besviken, den har inte fått några nya blad ännu, förra vintern (då den stod på samam ställe med samma ljus) fick den 5 eller 6 nya. Fast det var kanske mest en reaktion på att den var nyköpt och ganska "hårt" hållen (liten kruka). Funderar på om jag ska plantera om den, krukan den står i har nämligen en spricka så den skulle behöva bytas ut - men då är frågan vad gilalr de för jord? Och gillar de små eller stora krukor??? Det är verkligen ett exotiskt inslag, och väcker massor med uppmärksamhet, men man får vara försiktig med placeringen, jag har faktiskt stuckigt mig så det börjat blöda
Hej
Det här med att Kottepalmen kan gulna av för lite ljus? Min har stått svalt i vinter men gulnat. Har haft extraljus. Jag har inte slängt den, men tror ni den kommer att ta sig om jag tar ut den i vår när frostrisken är förbi? Den har fått mycket sparsamt med vatten i vinter. Kanske en deciliter på hela vintern och det är ett litet exemplar, bladkvistarna kanske tretti centimeter långa...?
Hälsn Tepa
Orkidétjuven
23-04-2011, 00:38
Hos oss (wellington) har vi kottepalmerna ute året runt i skyddade lägen. Vi har några frostknäppar varje vinter och i sällsynta fall ngra ggr snö i högre lägen. vintertid ligger tempen mellan normalt sett 1-12 gradre typ. HAde en Cycas thouarsii från madagsakar ute under vinterhalvåret. men de var visst inte lika härdiga som den japanska. Den strök bort och ruttnade.
Hej
Ingen som tror att min gulnade Kottepalm kommer att ta sig...? Lekte med tanken på att sprutmåla den grön, hä hä, men då tar jag väl livet av den...?
Hälsn Tepa
ilPadrino
26-04-2011, 08:48
Min ena palm är också gulnad, men mitt-ådran på alla blad är grön så jag har stor förhoppning om att den kommer repa sig och tränga fram nya friska gröna under sommaren. Tidigare vintrar har den alltid kommit igen så mitt förslag är att du har lite tålamod och väntar ut den ett bra tag till. Man får väl ställa den lite i skymundan om den ser alltför anskrämlig ut, ett litet undangömt palm-rehab så att säga!
Orkidétjuven
26-04-2011, 08:56
Jag klippte bort alla gula blad, ställde ut den på balkongen över sommaren par år sedan. vips så hade jag 5 nya blad par månader senare. Blad som tom var snyggare än de första
ilPadrino
26-04-2011, 09:44
Krävs det att man klipper bort allt som har gulnat för att det ska komma nya?
Orkidétjuven
27-04-2011, 07:17
Jag hade bara stammen kvar. Jag klippte bort allt. MEn det spelar nog ingen direkt roll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|