Rebecca
05-04-2011, 14:13
Har tagit en rosengeranium från stickling och den har vuxit på riktigt bra. Nu har den dock börjat få lite konstiga fläckar och prickar på bladen. Jag har inte sett något som rör sig och jag tror inte det är skadedjur. Har knipsat bort de angripna bladen och endast fläckfria blad har fått vara kvar men även de blir fläckiga efter ett tag. Vad kan detta vara?
Bifogar lite bilder...
[attachment=59475:093.JPG]
[attachment=59476:097.JPG]
[attachment=59477:094.JPG]
Det finns ju ngt som heter svartfläckssjuka !
Men vet ej om pelargoner får det nu men pelargonrost kan de ju få .
Har du vattnat för mycket ?
Hur ser rötterna ut ?
Hur ser grannarna ut ?
Rebecca
05-04-2011, 21:35
Jag har grapefrukt bredvid som inte har nånting. Bredvid grapen har jag en engelsk pelargon som inte heller är drabbad, och detta fick mig att misstänka att det inte är skadedjur. Jag har låtit jorden torka upp bra mellan vattningarna så jag har nog definitivt inte övervattnat. Ska kika på dina tips, tack!
Hej
Jag fick samma problem och tog bort alla skadad delar de här bitarna som ser ut bruna jag tar bara bruna bitar inte hela blad och jag vattnar bra så jag lyckas och de är mycket fina o friska nu .
obs
Det är Svamp sjukdom.
H:Bassam
pelargonfreak
06-04-2011, 05:59
Om det är svampsjukdom vattna med Binab lycka till
Rebecca
06-04-2011, 13:19
Borde jag inte kunna se "damm" - sporer - om det är svamp? Jag tycker bara det ser torkat ut...
Är den stor nog att toppa och just toppen ser fin ut ?
Rebecca
06-04-2011, 16:48
Hm, ja det skulle nog gå att toppa den. Den får massor av nya blad hela tiden så jag ska försöka ta bort de knepiga bladen ännu en gång.
Hej
"damm" – sporer kommer om klimaten är mycket bra för dem ( Svamp ).
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.