Peztis
Peppar-peppar och hela köret - jag har inte själv problem med de spanska skogssniglarna men känner ju de som har det. Däremot hade jag förra året oerhört glupska vinbergssnäckor, de åt upp massor!

Har hört och läst att om man sätter en kant av metall kring odlingen så kan de inte klättra/krypa/åma/glida/ta sig fram över den om den har ett överhäng.

Två frågor:
1, Spelar det roll vilken metall? Aluminium, stål, koppar...? Ren metall eller funkar det med målad? Eller kanske t o m plast? Antar att det ska vara en så spegelblank yta som bara är möjligt så att de inte får fäste.
2, Hur stort ska överhänget vara? Räcker det med en 90 graders vinkel ca 5 cm ut från brädkanten och kanske 3 cm nedåt? Hoppas ni förstår hur jag menar...

Allt för att rädda årets sallad och annat mumsigt!
varghem
vilken plåt som helst så länge det har en vinkel ut... sniglarna kryper inte upp och ner
omk
Vindskiveplåt, alltså ??
Fast detta funkar nog bara på pallkragar o dyl. Tog med bilden, för jag TROR att det är nåt sånt här som Peztiz är ute efter ????
Vänstra sidan på bilden ligger då emot (på insidan) av själva träet.

Edit; och nu läser jag rubriken på tråden ... odlingslåda ... duh.gif
varghem
omk... det är just en sån jag har runt min finrabatt... har bara bra erfarenhet av den... inga sniglar där inte
Peztis
omk, odlingslåda eller pallkrage = ungefär samma sak... smile.gif

Och det där borde ju funka. Men behöver den vara så bred? Måste den vara 1 dm, kan den inte vara smalare? Tänkte om man klippte/såga till den så att det inte tar så mycket plats...
malcolm
CITAT (Peztis @ 05-04-2011, 21:40) *

Och det där borde ju funka. Men behöver den vara så bred? Måste den vara 1 dm, kan den inte vara smalare? Tänkte om man klippte/såga till den så att det inte tar så mycket plats...

Det är svårt att klippa/såga i sådan plåt med handverktyg om man vill ha det snyggt, går möjligtvis med en nibbler men dessa är dyra.
omk
CITAT (Peztis @ 05-04-2011, 21:40) *

Jovisst, du kan väl ha det smalare, om du tycker det !? Det finns plåt till fönster bl a som är smalare. Jag är absolut ingen expert ... flirting.gif
Jag tänkte bara på att större exemplar av sniglarna kan bli vääääldigt långa när de vill ha nåt !! De kanske kan komma "runt" kanten, så att säga.

Och Malcolm, nibbler ... tummenupp.gif Tänk när man höll på med vänster/högersax ... sweatingbullets.gif Och vassa kanter så in i devil.gif blev det !! Tyvärr blir det ju de där vassa och svårfångade krullorna med nibblern ... thumbdown.gif
malcolm
CITAT (omk @ 06-04-2011, 00:09) *
Tyvärr blir det ju de där vassa och svårfångade krullorna med nibblern ... thumbdown.gif

Man skall inte äta dem. giggle.gif
omk
Nä ... biggrin.gif ... men tyvärr trampar man ju på dem !! Med blodvite som följd !! mad.gif
malcolm
Jag gjorde egna vindskiveplåtar av aluminium av hela aluminiumplåtar (1 mm) för ett antal år sedan men då hade jag tillgång till stor hyraulisk plåtsax (ca 240 cm) och stor plåtbockare. Plåtarna ser likadana ut idag efter ca. 15 år.
omk
laugh.gif
Näst efter stjärnskruvmejseln och Fristadbyxorna, så är nog plåtbockaren människans största uppfinning !!!

Men nu stjäl vi tråden, Malcolm !! rolleyes.gif

Vi kan starta en ny på "Bygga" ??
malcolm
Ooops... duh.gif
varghem
Jag satte upp min så korta kanten kom utåt... inget nibblande, skärande, bockande här inte dunno.gif
Peztis
Tack för svaren, nu har ni verkligen fått mig att fundera på hur jag ska fixa till det fint och säkert - utan blodvite!!! biggrin.gif
Och man vill ju inte gärna ha några vassa kanter eller hörn någonstans som man sticker eller skär sig på bara man råkar titta åt det hållet!
Anki
Med risk för att missat något svar i inläggen undrar jag.....om sniglarna inte kan/vill/klarar av/orkar krypa upp och ner gäller det bara på metall eller skulle man kunna snickra en ram i trä med överhäng runt pallkragen....ungefär som man gör på sandlådor för att ha något att sitta på?????
katrin
Jag spikade fast en remsa (ca 6-8cm) takpapp runt öerkanten på min apallkragar för några år sen, funkar kanonbra! Så det behöver inte vara plåt, huvudsaken är nog själva vinkeln ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon