Små trädgårdar kan man göra massor med

. Det jag funderar på skulle kunna vara snyggt är en grupp om tre rosor mot ena kanten av mattan, en grupp om tre pioner mot andra sidan och klätterros på ett rostorn som solitär på slutet på samma sida som rosorna och en stol i en glad färg, eller silvrigt trä, mellan pionerna och slutänden. Det som blir kvar av gräsmattan blir då en mer eller mindre S-formad gång mellan rabatterna som du kan göra lika bred som gräsklipparen eller lite bredare. Det jag planerar att göra med min egen pionrabatt är tidiga tulpaner i lök-korgar mellan pionerna som jag sedan lyfter upp när de blommat klart och ersätter med fördrivna dahlior som blommar när pionerna blommat över. Månadssmultron som kantväxt.
Om du vill ha pioner som blommar ganska tidigt och sedan avlöses av rosorna kanske Gardenia, vit, Gay Paree och Bowl of Beauty, båda rosa och vita, vore något. I en gulskala kanske Bartzella, gul med rött center, och de korallrosa Coral Fay och Pink Hawaiian coral.
Rosrabatter och sorter är inte min starka sida, men i om du frågar i rosforum direkt finns där massor med kunnigt folk.