Full version: Gräsmatta
Marja-Liisa Dorff
Är nyinflyttad,gräsmatta 5 m lång o 2 m bred,skulle vilja ha ros o pion på detta tråkiga plätten,har ni förslag på sorter o hur ska man plantera att få det snyggt. whistling.gif
ingrids
Hm, ett par saker jag undrar - hur ligger gräsmattan i förhållande till var du tittar inifrån huset eller från platser i trädgården. Är det en "väg" eller ett ställe där du inte behöver gå? Vilka färger skulle du vilja ha och när vill du ha "höjdpunkten" i blomningen? Det finns pioner från maj till typ runt midsommar i vitt, gult, kallrosa, aprikos, rött, och så brunröda att de är nästan svarta. Allt från enkla till så fulla med blomblad att de bakersta blombladen pressas mot stjälken. Själv gillar jag de halvfyllda laxrosa/aprikosa - Pink Hawaiian Coral t.ex., ganska tidig och helt underbar. Bartzella är en gul som börjar bli överkomlig i pris.
Marja-Liisa Dorff
Går rakt ut från fönster,annars finns plattor som vi går o har trägårds möbler,växz. är 4.
Solen ligger på från morgonen till 2 på eftermiddag.

Marja-Liisa

Det är en liten radhus trägård,därför kam man inte göra så mycket.
Marja-Liisa
ingrids
Små trädgårdar kan man göra massor med smile.gif. Det jag funderar på skulle kunna vara snyggt är en grupp om tre rosor mot ena kanten av mattan, en grupp om tre pioner mot andra sidan och klätterros på ett rostorn som solitär på slutet på samma sida som rosorna och en stol i en glad färg, eller silvrigt trä, mellan pionerna och slutänden. Det som blir kvar av gräsmattan blir då en mer eller mindre S-formad gång mellan rabatterna som du kan göra lika bred som gräsklipparen eller lite bredare. Det jag planerar att göra med min egen pionrabatt är tidiga tulpaner i lök-korgar mellan pionerna som jag sedan lyfter upp när de blommat klart och ersätter med fördrivna dahlior som blommar när pionerna blommat över. Månadssmultron som kantväxt.
Om du vill ha pioner som blommar ganska tidigt och sedan avlöses av rosorna kanske Gardenia, vit, Gay Paree och Bowl of Beauty, båda rosa och vita, vore något. I en gulskala kanske Bartzella, gul med rött center, och de korallrosa Coral Fay och Pink Hawaiian coral.
Rosrabatter och sorter är inte min starka sida, men i om du frågar i rosforum direkt finns där massor med kunnigt folk.
Marja-Liisa Dorff
Tack Ingrid,ny har jag fått något att tänka på rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon