Jaha, vad finns det för kul och annorlunda och nytänkande "verktyg" man inte kan vara utan i "trädgårdsbyggbranschen"?
Nu gäller det ju inte proffsgrejer, utan den där korkskruven för att ta bort plugg med, eller fruktskalkniven till att vässa snickarpennor med, eller nån speciell påsförslutare som funkar jättebra till klematis. Ja, ni fattar ! Naturligtvs får ju även "riktiga" verktyg finnas med OCH deras olika användningsområden !!
malcolm
05-04-2011, 23:47
Funderar på om en sådan där sackettburk för sötningspiller där man klickar fram sacketten även skulle kunna fungera för frön...
Varför inte ? Smart !! Ett fåtal åt gången. Och inget krångel med att "ladda" burken, bara att hälla i. Rakt och fint blir det säkert också !
Måste "norpa" en på jobbet innan den slängs !
Vad hände med nibblern, malcolm ?
Jag hade en sax från fiskars den var lite grövre och man kunde ha den till nästan allt!
Som sekatör! Att klippa bort bruna växtdelar med finansa gräskanter klippa såna där gröna som man binder upp med, och allt möjligt inne den var/är brun och helt perfekt för mej som är vänsterhänt har haft säkert 20år och jag hoppas den kommer fram igen!!
malcolm
06-04-2011, 08:36
CITAT (omk @ 06-04-2011, 01:00)

Vad hände med nibblern, malcolm ?
Den ligger här hemma i hobbyrummet men det är en luftdriven.
Eller återupptäcka gamla verktyg?
Hur många har fyllhammare och potatishackor i dag? Jag älskar dem.
malcolm
09-04-2011, 12:42
Jag köpte en potatishacka förra sommaren, letade efter en flohacka egentligen men hittade ingen.
Potatishacka ok
men fyllhammare flohacka o nibbler
malcolm
09-04-2011, 22:37
Fyllhammare och flohacka är i stort sett smma sak men flohackan är inte lika bred framtill, nibblern köpte jag då jag hade planer på att göra vissa plåtarbeten på bilen och då funkar det inte med plåtsax eftersom en sådan böjer plåten lite grand vilket gör det svårt att få till snygga svetsar kant-i-kant.
Hänger intemed på skillnaden flohacka fyllhammare.
Enligt wiki:
Fyllhammaren är ett mellanting mellan flohackan och korpen och används för att gräva i grövre grus eller stenig mark
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.