Full version: Syrénens rötter
BigDaddy
Jag hade tänkt sätta en häck av Syrén utefter muren, den höga tomtsidan.
1. Nu undrar jag bara om det är ett bra val av växt?

Vi har en annan mur som vält även om den var svagare. Kan Syrenen trycka på även denna mur så den välter tror ni?
Muren ska vara som ett 'L' säger en granne vilket borde vara en stor fördel.

Jag älskar ju Syrén så vill gärna ha den som häck där & skydda insynen som är.
Alternativ är vinbärsbuskar rätt tätt. De borde ha mindre rötter än Syrén & skonsammare mot muren.

2. Om jag väljer Syrén är 30cm avstånd lämpligt el alldeles för tajt? 40cm kanske är bättre? 40cm tänkte jag nog mig om ni tycker det är lämpligt?

3. Om man håller ner en Syrénhäck genom att klippa den varje säsong, går det bra? Jag önskar ju blommor men min mor trodde att kanske om man klipper ner den mkt varje år att det inte blir så mkt blommor?
Anledningen att jag kommer klippa ner den mkt om vi väljer Syrén är att jag dels inte vill att den ska breda ut sig över hela min gräsplätt framför & dels inte utöver grannens parkering som är på den nedre sidan, från där där fotot är tagit.

Please hjälp mig med dessa. Är på väg till landet för att gräva upp Syrénskott nu om ni tycker det är ett bra val
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig syren är nog inte ett bra val de har ganska rejäla rötter som nog kan trycka på den där muren + alla rotskott de skjuter gör att häcken blir stor och bred med åren, och ska du klippa den hårt varje år blir det inga blommor alls. Bättre välja något som är mer lågväxande som blommar. Det finns dvärgsyren men de kostar ju ganska mycket per planta.
BigDaddy
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-04-2011, 13:57) *
Vanlig syren är nog inte ett bra val de har ganska rejäla rötter som nog kan trycka på den där muren + alla rotskott de skjuter gör att häcken blir stor och bred med åren, och ska du klippa den hårt varje år blir det inga blommor alls. Bättre välja något som är mer lågväxande som blommar. Det finns dvärgsyren men de kostar ju ganska mycket per planta.

Attans!!!!
Tack iaf. Som jag anade.

Spirea har jag rotskott också att ta av, två olika färger.
Ska jag köra dem istället där tycker du?

BigDaddy
Lite till om syrén.
Muren är som ett 'L' alltså. Jaja, jag ska ge mig. Känns trist bara att inte kunna ha den där.
Får väl köra vinbär el spirea som jag har skott/buskar av.
Häcken behöver ju inte vara hög för att skydda insyn då det är en nivåskillnad.

Får väl sätta syrenen ngn annanstans på tomten ist.
Tack för dina råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon