Jag behöver råd och funderingar av er vanare odlare

. Jag har hittills i år försått fyra olika tomatsorter, gurka, basilika, pepparmynta, tomatpaprika och kapkrusbär. Jag sådde alla frön samtidigt i slutet av februari och jag gjorde precis enligt konstens alla regler jag kunnat läsa, d.v.s. sådde i såjord, placerade minidrivhusen i ljust belägna fönster men dock inte direkt i solgass. Jag har hållit jorden fuktig och regelbundet ventilerat i drivhusen och har noga tätat fönsterspringorna så att krukorna inte ska få drag. Jag har till och med pratat med de små fröna och bett dem växa fint och frodigt

.
Mina tomater (alla sorter), gurkan och basilikan har grott till min fulla belåtenhet och spurtar på i krukorna i takt med att snön smälter utanför. Däremot har varken pepparmyntan, tomatpaprikan eller kapkrusbären grott. Inte det minsta lilla tecken på liv i de krukorna

. Jag har förstått att pepparmyntan kan ta god tid på sig, men
varför gror varken tomatpaprikorna eller kapkrusbären? Jag har köpt fröna från Impecta, så de borde vara av ytterst god kvalitet. Och inte kan ju alla frön i både paprika- och kapkrusbärspåsarna ha varit gamla/defekta. Enligt odlingsschemat man hittar här på odla.nu så kan groningstiden för paprika vara upp till 16 dagar lång. Jag förstår ju att detta är frågan om ungefärliga tider, men nu har jag ju väntat så många veckor på att något ska hända, men icke. Dessutom rekommenderas samma groningstemperatur för paprika som för tomater, så jag tycker ju att om tomaterna kunnat gro i vår innetemperatur så borde paprikorna också rimligtvis kunna göra det. Jag har försiktigt gluttat i ett par av paprikakrukorna och hittar nog fröna som ser normala ut, men inget har liksom hänt med dem. Lite har de svällt, men det syns inte ett spår av några groddar. Kapkrusbären har jag däremot lämnat i fred så jag vet inte vad som pågår i de krukorna, om ens något alls. Jag som så hade önskat söta fina tomatpaprikor i sommar, men nu vet jag inte om jag hinner med längre...
Har ni några kloka råd att dela med er av? Vad kan det bero på att fröna inte gror? Finns det något jag kan göra för att få dem att gro?