AndersKbg
De nya sedelmotiven är klara och det är glädjande att Astrid Lindgren sätter avtryck på pengarna.
Det var på tiden!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12840231.ab
Gossen Ruda
Inget fel på namnen även om jag kanske kommer att sakna en del av de nuvarande. Kanske, det beror på de nya. Tacksam att jag slapp Zlatan iaf. biggrin.gif Han passar kanske bättre på toarullarna. laugh.gif
Huggorm
Verkar vara bra och genomtänkta val tycker jag.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2011, 11:18) *
Tacksam att jag slapp Zlatan iaf. biggrin.gif Han passar kanske bättre på toarullarna. laugh.gif

Håller med fullständigt. Med Zlatan på hundralapparna hade jag gått över helt till visakortet.
AndersKbg
CITAT (Huggorm @ 06-04-2011, 11:21) *
Håller med fullständigt. Med Zlatan på hundralapparna hade jag gått över helt till visakortet.

Herr borgarkapitalist har väl bara femhundringar? flirting.gif
Huggorm
CITAT (AndersKbg @ 06-04-2011, 11:23) *
Herr borgarkapitalist har väl bara femhundringar? flirting.gif

Nja, jag har en del hundralappar i växelfacket i bilen, man måste ju ha småvalörer att parkera för
Anma
Jag gillar att man inte ska kunna betala med sig själv, men det måste då betyda att kungen inte använder mynt...
malcolm
Han använder ju inte ens krona. coolgleam.gif
Anma
rotfl.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-04-2011, 12:17) *
Jag gillar att man inte ska kunna betala med sig själv, men det måste då betyda att kungen inte använder mynt...

Jag skulle tro det är ytterst sällan han använder kontanter över huvud taget
Pirum
Inte ens jag har några större invändningar, kanske lite väl mycket fokus på modern kultur, menmen, jag inser att min idé om att ha en teknik/kultur-relaterad sedelframsida per sekel fr 1500-talet + lämplig envåldshärskare från samma era på baksidan är lite mossig.
Anma
Tusenlappen blir en dagsedel. Bara en sån sak.
gnon49
Undrar om man kan få personerna på sitt bankkort. Vet inte när jag sist höll en sedel i handen.
AndersKbg
CITAT (gnon49 @ 06-04-2011, 14:30) *
Undrar om man kan få personerna på sitt bankkort. Vet inte när jag sist höll en sedel i handen.

Man kan väl få vilket motiv som helst på sitt bankkort?
Har läst det någonstans någongång.
Biggan_
CITAT (Anma @ 06-04-2011, 13:52) *

giggle.gif
AndersKbg
CITAT (Biggan_ @ 06-04-2011, 14:38) *
giggle.gif

giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Biggan_
CITAT (AndersKbg @ 06-04-2011, 14:40) *
giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif giggle.gif

Varför fnissar du åt mej?
Vippan
Det var bra att Astrid Lindgren som aldrig fick nobelpriset iaf fick vara med på tjugan.
theseraphim
CITAT (AndersKbg @ 06-04-2011, 14:35) *
Man kan väl få vilket motiv som helst på sitt bankkort?
Har läst det någonstans någongång.

Det går aldeles utmärkt, när jag skaffa nytt kort så gick man in på nätet och ladda upp valfri bild som man placerade ut på sitt nya kort. Dock har jag inte Astrid, Selma eller kung på mitt:-)

CITAT (Vippan @ 06-04-2011, 14:51) *
Det var bra att Astrid Lindgren som aldrig fick nobelpriset iaf fick vara med på tjugan.

Tyckte det var bra val rakt över faktiskt och jag saknar ingen person som inte kom med. Nobelpriset kunde hon väl inte få eftersom hennes karaktärer var för platta som man säger, hade Pippi varit narkoman, Annika kämpat med sina inre demoner och Tommy hade varit iranskt adoptivbarn som döljer sin homosexualitet så hade hon kunnat vinna.
Carl

Tycker att det skulle varit minst 4 män och inte som nu 50 50. Då hade vi hade fått en lång härlig diskussion för evigt
theseraphim
CITAT (Carl @ 06-04-2011, 15:10) *
Tycker att det skulle varit minst 4 män och inte som nu 50 50. Då hade vi hade fått en lång härlig diskussion för evigt

förmodligen men vilka andra kvinnor skulle man ha kunnat ha för temat var väl första halvan av 1900 talet om jag inte missförstod mig. Jag är mest nyfiken bara då jag inte kommer på någon direkt internationellt känd förutom Ingrid Bergman.
Vippan
Är det nån som vet när pengarna ska börja användas??
VitaFingrar
CITAT (Vippan @ 06-04-2011, 15:26) *
Är det nån som vet när pengarna ska börja användas??

Det står om du läser artikeln. smile.gif
Vippan
CITAT (VitaFingrar @ 06-04-2011, 15:31) *
Det står om du läser artikeln. smile.gif

Ok får ta och läsa på lite noggrannare då,men egentligen så spelar det ingen större roll vem som är på sedlarna jag har Visa smile.gif
ilPadrino
Greta Garbo, Evert Taube & Astrid ställer jag upp på, de övriga tre vetisjuttsingen om jag hade valt i första hand, även om det givetvis inte är något fel på dem.

Drygisen Zlatan tror jag aldrig över huvud taget har varit aktuell tack och lov...

Red Top
CITAT (theseraphim @ 06-04-2011, 15:09) *
Det går aldeles utmärkt, när jag skaffa nytt kort så gick man in på nätet och ladda upp valfri bild som man placerade ut på sitt nya kort. Dock har jag inte Astrid, Selma eller kung på mitt:-)
Tyckte det var bra val rakt över faktiskt och jag saknar ingen person som inte kom med. Nobelpriset kunde hon väl inte få eftersom hennes karaktärer var för platta som man säger, hade Pippi varit narkoman, Annika kämpat med sina inre demoner och Tommy hade varit iranskt adoptivbarn som döljer sin homosexualitet så hade hon kunnat vinna.

Min fetmarkering.

Ovanligt dum kommentar. Skälet till att Astrid inte fick priset, var främst för att "de aderton" i Akademin inte gärna delar ut priset till svenska kvinnliga författare. Skriver de dessutom barn och ungdomslitteratur, dyker de inte ens upp i deras sinnevärld.

Jag tror dessutom inte Astrid brydde sig. Hon var klokare än så, och inte särskilt fisförnäm av sig.

Har man blivit översatt till mer än 80 språk och kommit ut i mer än 3 000 utgåvor utanför Sverige, är man nog rätt nöjd och belåten ändå.

Det är inte många författare, som kan skryta med så höga siffror.

Själv läser jag om Astrids böcker lite nu och då. Det är nyttigt. Pröva själv.

Akademin kan dra åt pipsvängen, som Ronja skulle ha sagt, vad mig anbelangar.

theseraphim
CITAT (Red Top @ 06-04-2011, 16:36) *
Min fetmarkering.

Ovanligt dum kommentar. Skälet till att Astrid inte fick priset, var främst för att "de aderton" i Akademin inte gärna delar ut priset till svenska kvinnliga författare. Skriver de dessutom barn och ungdomslitteratur, dyker de inte ens upp i deras sinnevärld.

Jag tror dessutom inte Astrid brydde sig. Hon var klokare än så, och inte särskilt fisförnäm av sig.

Har man blivit översatt till mer än 80 språk och kommit ut i mer än 3 000 utgåvor utanför Sverige, är man nog rätt nöjd och belåten ändå.

Det är inte många författare, som kan skryta med så höga siffror.

Själv läser jag om Astrids böcker lite nu och då. Det är nyttigt. Pröva själv.

Akademin kan dra åt pipsvängen, som Ronja skulle ha sagt, vad mig anbelangar.

skälen är faktiskt mer än bara att hon var kvinna och ett av de absolut största var ju att hon skrev barnböcker viket inte ansågs(eller anses) tillräckligt finkulturellt och saknar djup osv och allt vad de fina brukar säga. Sen så verkar det som att om ens böcker säljer jättebra och alla vet vem man är så är det kört för hur många har känt till vinnarna innan de presenterats(annat än i extrema finlitterära kretsar) plus att man måste skriva böcker som egentligen inte handlar om någonting utan man måste uppenbarligen som läsare bilda sin egen uppfattning.
Hade priset varit mer folkligt så hade Astrid redan vunnit plus tex Stephen King och en del andra kända författare.
Jag läser tyvärr varken romaner, deckare eller barn/ungdomsböcker och jag har inga planer på att börja då de inte berikar mig på något sätt, däremot så läser jag jättegärna historia, biografier och ibland H.P Lovecraft(the one and only).
Jag är en av dem som tycker Gert Fylkings kommentar "Äntligen!" vid varje presentation känns väldigt passande och rolig men nu är han väl kompis med Horse-arse Engdal eller vad han nu heter.

CITAT (ilPadrino @ 06-04-2011, 15:47) *
Greta Garbo, Evert Taube & Astrid ställer jag upp på, de övriga tre vetisjuttsingen om jag hade valt i första hand, även om det givetvis inte är något fel på dem.

Drygisen Zlatan tror jag aldrig över huvud taget har varit aktuell tack och lov...

Nope bara döda personer och temat var ju första halvan av 1900 talet vad jag kunde läsa. Sen har jag inget emot Zlatan eftersom han är så förbaskat duktig och härlig Anti-Jante vilket känns skönt ibland i landet lagom:-)
malcolm
Jag älskade Astrid Lingrens berättelser under min uppväxt, speciellt mästerdetektiven Blomkvist och den svartvita filmatiseringen av den samma hade jag kunnat se hur många gånger som helst på den tiden. Däremot gillade jag inte Pippi och Karlsson på taket och det gör jag fortfarande inte. Mina barn har också haft stor glädje av AL:s böcker och de filmer som skapats efter efter dem, Saltkråkan är en filmatiserad serie som håller än idag men Maicken är min absoluta favorit och den går på TV 1000 för närvarande. jag tycker inte att Astrid Lindgren skulle haft nobelpriset i litteratur eftersom hennes böcker var tämligen enkelt skrivna och många gånger återkom samma figurer och samma saker om och om igen. Vesterman i Saltkråkan, skomakaren i Bullerbyn mfl. och barnens rackartyg med att gömma en värdelös skatt återkom också vid några tillfälen. Vissa saker är dessutom "snodda" av Zacharias Topelius men så gör ju "alla" författare, lånar lite här och där och kallar det för sitt eget. Tycker dock att AL förtjänar att hedras med sin bild på tjugan men nobelpris... nej.

Han heter förresten Horace Engdal och Gert har bara sagt "Äntligen" en gång.
Red Top
CITAT (theseraphim @ 06-04-2011, 18:38) *
skälen är faktiskt mer än bara att hon var kvinna och ett av de absolut största var ju att hon skrev barnböcker viket inte ansågs(eller anses) tillräckligt finkulturellt och saknar djup osv och allt vad de fina brukar säga. Sen så verkar det som att om ens böcker säljer jättebra och alla vet vem man är så är det kört för hur många har känt till vinnarna innan de presenterats(annat än i extrema finlitterära kretsar) plus att man måste skriva böcker som egentligen inte handlar om någonting utan man måste uppenbarligen som läsare bilda sin egen uppfattning.
Hade priset varit mer folkligt så hade Astrid redan vunnit plus tex Stephen King och en del andra kända författare.
Jag läser tyvärr varken romaner, deckare eller barn/ungdomsböcker och jag har inga planer på att börja då de inte berikar mig på något sätt, däremot så läser jag jättegärna historia, biografier och ibland H.P Lovecraft(the one and only).
Jag är en av dem som tycker Gert Fylkings kommentar "Äntligen!" vid varje presentation känns väldigt passande och rolig men nu är han väl kompis med Horse-arse Engdal eller vad han nu heter.
Nope bara döda personer och temat var ju första halvan av 1900 talet vad jag kunde läsa. Sen har jag inget emot Zlatan eftersom han är så förbaskat duktig och härlig Anti-Jante vilket känns skönt ibland i landet lagom:-)

CITAT (malcolm @ 06-04-2011, 18:57) *
Jag älskade Astrid Lingrens berättelser under min uppväxt, speciellt mästerdetektiven Blomkvist och den svartvita filmatiseringen av den samma hade jag kunnat se hur många gånger som helst på den tiden. Däremot gillade jag inte Pippi och Karlsson på taket och det gör jag fortfarande inte. Mina barn har också haft stor glädje av AL:s böcker och de filmer som skapats efter efter dem, Saltkråkan är en filmatiserad serie som håller än idag men Maicken är min absoluta favorit och den går på TV 1000 för närvarande. jag tycker inte att Astrid Lindgren skulle haft nobelpriset i litteratur eftersom hennes böcker var tämligen enkelt skrivna och många gånger återkom samma figurer och samma saker om och om igen. Vesterman i Saltkråkan, skomakaren i Bullerbyn mfl. och barnens rackartyg med att gömma en värdelös skatt återkom också vid några tillfälen. Vissa saker är dessutom "snodda" av Zacharias Topelius men så gör ju "alla" författare, lånar lite här och där och kallar det för sitt eget. Tycker dock att AL förtjänar att hedras med sin bild på tjugan men nobelpris... nej.

Han heter förresten Horace Engdal och Gert har bara sagt "Äntligen" en gång.

Jag förstår att ni två inte läst allt Astrid skrivit. Att hennes böcker skulle " sakna djup osv" stämmer ju inte alls.
Om ni hade läst t ex "Ronja Rövardotter" eller "Mio min Mio", för att inte tala om "Bröderna Lejonhjärta" vid vuxen ålder, hade ni nog ändrat uppfattning om hennes författarskap.

Om man som ni, har suddiga barndomsminnen av "Pippi Långstrump" och "Karlsson på taket" har ni ju helt missat den svidande samhällskritiken och driften med människor som "alltid har rätt, gör rätt och tycker de som bryter mot konvenansen är förfärliga förtappade varelser". "Präktiga", självgoda människor.

Jag upprepar det jag sa tidigare. Vuxna människor borde läsa Astrid Lindgrens verk. Då skulle vårt samhälle nog vara mindre egotrippat och mer förstående och solidariskt. För det, om något, var Astrid.

Vad har du för belägg för ditt påstående "Vissa saker är dessutom "snodda" av Zacharias Topelius"?

Och Malcolm; hon heter Madicken. flirting.gif

Barn- och ungdomsromaner och novellsamlingar
1944 - Britt-Marie lättar sitt hjärta
1945 - Pippi Långstrump
1946 - Pippi Långstrump går ombord
1946 - Mästerdetektiven Blomkvist
1947 - Alla vi barn i Bullerbyn
1948 - Pippi Långstrump i Söderhavet
1949 - Mera om oss barn i Bullerbyn
1949 - Nils Karlsson-Pyssling (novellsamling)
1950 - Kajsa Kavat (novellsamling)
1951 - Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
1952 - Bara roligt i Bullerbyn
1953 - Kalle Blomkvist och Rasmus
1954 - Mio, min Mio
1955 - Lillebror och Karlsson på taket
1956 - Rasmus på luffen
1957 - Rasmus, Pontus och Toker
1958 - Barnen på Bråkmakargatan
1959 - Sunnanäng (novellsamling)
1960 - Madicken
1961 - Lotta på Bråkmakargatan
1962 - Karlsson på taket flyger igen
1963 - Emil i Lönneberga
1964 - Vi på Saltkråkan
1966 - Nya hyss av Emil i Lönneberga
1968 - Karlsson på taket smyger igen
1970 - Än lever Emil i Lönneberga
1973 - Bröderna Lejonhjärta
1976 - Madicken och Junibackens Pims
1981 - Ronja Rövardotter
Noveller
1949 - I skymningslandet
1979 - Pippi Långstrump har julgransplundring
1984 - När lilla Ida skulle göra hyss
1985 - Emils hyss nr 325
1986 - Inget knussel, sa Emil i Lönneberga
1987 - Assar Bubbla eller Det var nära ögat att det inte blev någon bok om Pippi Långstrump
1991 - När Lisabet pillade in en ärta i näsan
1993 - Jullov är ett bra påhitt, sa Madicken
Bilderböcker
1947 - Jag vill inte gå och lägga mej (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1947 - Känner du Pippi Långstrump?
1951 - Jag vill också gå i skolan (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1954 - Jag vill också ha ett syskon (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1956 - Nils Karlsson-Pyssling flyttar in
1958 - Kajsa Kavat hjälper mormor
1961 - Jul i stallet (ill. Harald Wiberg, nyutgåva: ill. Lars Klinting)
1963 - Jul i Bullerbyn
1965 - Vår i Bullerbyn
1966 - Barnens Dag i Bullerbyn
1967 - Skrållan och sjörövarna
1969 - Pippi flyttar in
1969 - Pippi ordnar allt
1970 - Pippi är starkast i världen
1970 - Pippi håller kalas
1971 - Visst kan Lotta cykla
1971 - På rymmen med Pippi Långstrump
1971 - Pippi går till sjöss
1971 - Pippi vill inte bli stor
1972 - Den där Emil
1973 - Allrakäraste syster (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Hans Arnold)
1976 - När Emil skulle dra ut Linas tand
1977 - Visst kan Lotta nästan allting
1983 - Titta, Madicken, det snöar!
1984 - Spelar min lind, sjunger min näktergal (ur novellsamlingen Sunnanäng, ill. Svend Otto S)
1985 - Draken med de röda ögonen (ill. Ilon Wikland)
1986 - Skinn Skerping - Hemskast av alla spöken i Småland (ill. Ilon Wikland)
1989 - När Bäckhultarn for till stan (ill. Marit Törnqvist)
1990 - Visst är Lotta en glad unge
1991 - När Adam Engelbrekt blev tvärarg (ur novellsamlingen Kajsa Kavat, ill. Marit Törnqvist)
1994 - I skymningslandet (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Marit Törnqvist)
1995 - Emil med paltsmeten
1997 - Emil och soppskålen
2000 - Pippi Långstrump i Humlegården
2002 - Mirabell (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Pija Lindenbaum)
2003 - Sunnanäng (ur novellsamlingen Sunnanäng, ill. Marit Törnqvist)
Fotoberättelser
Fotografier av Anna Riwkin-Brick.
1956 - Eva möter Noriko-San
1958 - Sia bor på Kilimandjaro
1959 - Mina svenska kusiner
1960 - Sötast i världen
1960 - Lilibet, cirkusbarn
1962 - Marko bor i Jugoslavien
1963 - Jackie bor i Holland
1965 - Randi bor i Norge
1966 - Noy bor i Thailand
1968 - Matti bor i Finland
Flickböcker
1944 - Britt-Mari lättar sitt hjärta
1945 - Kerstin och jag
1950 - Kati i Amerika
1952 - Kati på Kaptensgatan (senare omdöpt till Kati i Italien)
1954 - Kati i Paris
Biografier
1971 - Mina påhitt
1975 - Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult
Övriga böcker
1959 - Pjäser för barn och ungdom
1991 - Hujedamej och andra visor av Astrid Lindgren
Samlingsvolymer
1952 - Boken om Pippi Långstrump (Innehåller Pippi Långstrump, Pippi Långstrump går ombord och Pippi Långstrump i Söderhavet - samtliga dock i redigerat skick)
1961 - Bullerbyboken (Innehåller Alla vi barn i Bullerbyn, Mera om oss barn i Bullerbyn och Bara roligt i Bullerbyn)
1967 - Salikons rosor (Innehåller novellsamlingarna Sunnanäng och Nils Karlsson-Pyssling samt första kapitlet ur Mio, min Mio)
1972 - Allt om Karlsson på taket (Innehåller Lillebror och Karlsson på taket, Karlsson på taket flyger igen och Karlsson på taket smyger igen
1980 - Sagorna (Innehåller novellsamlingarna Nils Karlsson-Pyssling och Sunnanäng samt Draken med de röda ögonen och avsnitt ur Bröderna Lejonhjärta, Karlsson på taket flyger igen och Mio, min Mio)
1982 - Småländsk tjurfäktare (Innehåller novellsamlingen Kajsa Kavat och Barnen på Bråkmakargatan, samt Bäckhultarn far till stan, och avsnitt ur Vi på Saltkråkan, Mera om oss barn i Bullerbyn, Madicken och Än lever Emil i Lönneberga)
1983 - Allas vår Madicken (Innehåller Madicken och Madicken och Junibackens Pims)
1984 - Stora Emilboken (Innehåller Emil i Lönneberga, Nya hyss av Emil i Lönneberga och Än lever Emil i Lönneberga)
1985 - Julberättelser (Innehåller avsnitt ur Kajsa Kavat, Mera om oss barn i Bullerbyn, Madicken, Nya hyss av Emil i Lönneberga, Än lever Emil i Lönneberga, samt bilderböckerna Jul i stallet, Kajsa Kavat hjälper mormor, Titta, Madicken, det snöar och Visst kan Lotta nästan allting)
1989 - Ida och Emil i Lönneberga (Innehåller Emils hyss nr 325, När lilla Ida skulle göra hyss och Inget knussel, sa Emil i Lönneberga)
1992 - God Jul i Stugan (Innehåller avsnitt ur Kajsa Kavat, Alla vi barn i Bullerbyn, Mera om oss barn i Bullerbyn och Madicken, samt bilderböckerna Jul i stallet, Jul i Bullerbyn, Kajsa Kavat hjälper mormor, Titta, Madicken, det snöar! och Visst kan Lotta nästan allting)
1993 - Lottas komihågbok (Innehåller Visst kan Lotta cykla, Visst kan Lotta nästan allting och Visst är Lotta en glad unge)
2002 - Alla mina barn (Innehåller utdrag ur böcker med samtliga de fjorton huvudfigurerna)

Meriona
Jag tycker att det var ovanligt förståndiga val av personer. smile.gif
malcolm
CITAT (Red Top @ 06-04-2011, 20:31) *
Jag förstår att ni två inte läst allt Astrid skrivit. Att hennes böcker skulle " sakna djup osv" stämmer ju inte alls.
Om ni hade läst t ex "Ronja Rövardotter" eller "Mio min Mio", för att inte tala om "Bröderna Lejonhjärta" vid vuxen ålder, hade ni nog ändrat uppfattning om hennes författarskap.

Om man som ni, har suddiga barndomsminnen av "Pippi Långstrump" och "Karlsson på taket" har ni ju helt missat den svidande samhällskritiken och driften med människor som "alltid har rätt, gör rätt och tycker de som bryter mot konvenansen är förfärliga förtappade varelser". "Präktiga", självgoda människor.

Jag upprepar det jag sa tidigare. Vuxna människor borde läsa Astrid Lindgrens verk. Då skulle vårt samhälle nog vara mindre egotrippat och mer förstående och solidariskt. För det, om något, var Astrid.
Vad har du för belägg för ditt påstående "Vissa saker är dessutom "snodda" av Zacharias Topelius"?
Och Malcolm; hon heter Madicken. flirting.gif

Barn- och ungdomsromaner och novellsamlingar
1944 - Britt-Marie lättar sitt hjärta
1945 - Pippi Långstrump
1946 - Pippi Långstrump går ombord
1946 - Mästerdetektiven Blomkvist
1947 - Alla vi barn i Bullerbyn
1948 - Pippi Långstrump i Söderhavet
1949 - Mera om oss barn i Bullerbyn
1949 - Nils Karlsson-Pyssling (novellsamling)
1950 - Kajsa Kavat (novellsamling)
1951 - Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
1952 - Bara roligt i Bullerbyn
1953 - Kalle Blomkvist och Rasmus
1954 - Mio, min Mio
1955 - Lillebror och Karlsson på taket
1956 - Rasmus på luffen
1957 - Rasmus, Pontus och Toker
1958 - Barnen på Bråkmakargatan
1959 - Sunnanäng (novellsamling)
1960 - Madicken
1961 - Lotta på Bråkmakargatan
1962 - Karlsson på taket flyger igen
1963 - Emil i Lönneberga
1964 - Vi på Saltkråkan
1966 - Nya hyss av Emil i Lönneberga
1968 - Karlsson på taket smyger igen
1970 - Än lever Emil i Lönneberga
1973 - Bröderna Lejonhjärta
1976 - Madicken och Junibackens Pims
1981 - Ronja Rövardotter
Noveller
1949 - I skymningslandet
1979 - Pippi Långstrump har julgransplundring
1984 - När lilla Ida skulle göra hyss
1985 - Emils hyss nr 325
1986 - Inget knussel, sa Emil i Lönneberga
1987 - Assar Bubbla eller Det var nära ögat att det inte blev någon bok om Pippi Långstrump
1991 - När Lisabet pillade in en ärta i näsan
1993 - Jullov är ett bra påhitt, sa Madicken
Bilderböcker
1947 - Jag vill inte gå och lägga mej (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1947 - Känner du Pippi Långstrump?
1951 - Jag vill också gå i skolan (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1954 - Jag vill också ha ett syskon (illustrationer av Birgitta Nordenskjöld - senare släppt i nyupplaga med illustrationer av Ilon Wikland)
1956 - Nils Karlsson-Pyssling flyttar in
1958 - Kajsa Kavat hjälper mormor
1961 - Jul i stallet (ill. Harald Wiberg, nyutgåva: ill. Lars Klinting)
1963 - Jul i Bullerbyn
1965 - Vår i Bullerbyn
1966 - Barnens Dag i Bullerbyn
1967 - Skrållan och sjörövarna
1969 - Pippi flyttar in
1969 - Pippi ordnar allt
1970 - Pippi är starkast i världen
1970 - Pippi håller kalas
1971 - Visst kan Lotta cykla
1971 - På rymmen med Pippi Långstrump
1971 - Pippi går till sjöss
1971 - Pippi vill inte bli stor
1972 - Den där Emil
1973 - Allrakäraste syster (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Hans Arnold)
1976 - När Emil skulle dra ut Linas tand
1977 - Visst kan Lotta nästan allting
1983 - Titta, Madicken, det snöar!
1984 - Spelar min lind, sjunger min näktergal (ur novellsamlingen Sunnanäng, ill. Svend Otto S)
1985 - Draken med de röda ögonen (ill. Ilon Wikland)
1986 - Skinn Skerping - Hemskast av alla spöken i Småland (ill. Ilon Wikland)
1989 - När Bäckhultarn for till stan (ill. Marit Törnqvist)
1990 - Visst är Lotta en glad unge
1991 - När Adam Engelbrekt blev tvärarg (ur novellsamlingen Kajsa Kavat, ill. Marit Törnqvist)
1994 - I skymningslandet (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Marit Törnqvist)
1995 - Emil med paltsmeten
1997 - Emil och soppskålen
2000 - Pippi Långstrump i Humlegården
2002 - Mirabell (ur novellsamlingen Nils Karlsson Pyssling, ill. Pija Lindenbaum)
2003 - Sunnanäng (ur novellsamlingen Sunnanäng, ill. Marit Törnqvist)
Fotoberättelser
Fotografier av Anna Riwkin-Brick.
1956 - Eva möter Noriko-San
1958 - Sia bor på Kilimandjaro
1959 - Mina svenska kusiner
1960 - Sötast i världen
1960 - Lilibet, cirkusbarn
1962 - Marko bor i Jugoslavien
1963 - Jackie bor i Holland
1965 - Randi bor i Norge
1966 - Noy bor i Thailand
1968 - Matti bor i Finland
Flickböcker
1944 - Britt-Mari lättar sitt hjärta
1945 - Kerstin och jag
1950 - Kati i Amerika
1952 - Kati på Kaptensgatan (senare omdöpt till Kati i Italien)
1954 - Kati i Paris
Biografier
1971 - Mina påhitt
1975 - Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult
Övriga böcker
1959 - Pjäser för barn och ungdom
1991 - Hujedamej och andra visor av Astrid Lindgren
Samlingsvolymer
1952 - Boken om Pippi Långstrump (Innehåller Pippi Långstrump, Pippi Långstrump går ombord och Pippi Långstrump i Söderhavet - samtliga dock i redigerat skick)
1961 - Bullerbyboken (Innehåller Alla vi barn i Bullerbyn, Mera om oss barn i Bullerbyn och Bara roligt i Bullerbyn)
1967 - Salikons rosor (Innehåller novellsamlingarna Sunnanäng och Nils Karlsson-Pyssling samt första kapitlet ur Mio, min Mio)
1972 - Allt om Karlsson på taket (Innehåller Lillebror och Karlsson på taket, Karlsson på taket flyger igen och Karlsson på taket smyger igen
1980 - Sagorna (Innehåller novellsamlingarna Nils Karlsson-Pyssling och Sunnanäng samt Draken med de röda ögonen och avsnitt ur Bröderna Lejonhjärta, Karlsson på taket flyger igen och Mio, min Mio)
1982 - Småländsk tjurfäktare (Innehåller novellsamlingen Kajsa Kavat och Barnen på Bråkmakargatan, samt Bäckhultarn far till stan, och avsnitt ur Vi på Saltkråkan, Mera om oss barn i Bullerbyn, Madicken och Än lever Emil i Lönneberga)
1983 - Allas vår Madicken (Innehåller Madicken och Madicken och Junibackens Pims)
1984 - Stora Emilboken (Innehåller Emil i Lönneberga, Nya hyss av Emil i Lönneberga och Än lever Emil i Lönneberga)
1985 - Julberättelser (Innehåller avsnitt ur Kajsa Kavat, Mera om oss barn i Bullerbyn, Madicken, Nya hyss av Emil i Lönneberga, Än lever Emil i Lönneberga, samt bilderböckerna Jul i stallet, Kajsa Kavat hjälper mormor, Titta, Madicken, det snöar och Visst kan Lotta nästan allting)
1989 - Ida och Emil i Lönneberga (Innehåller Emils hyss nr 325, När lilla Ida skulle göra hyss och Inget knussel, sa Emil i Lönneberga)
1992 - God Jul i Stugan (Innehåller avsnitt ur Kajsa Kavat, Alla vi barn i Bullerbyn, Mera om oss barn i Bullerbyn och Madicken, samt bilderböckerna Jul i stallet, Jul i Bullerbyn, Kajsa Kavat hjälper mormor, Titta, Madicken, det snöar! och Visst kan Lotta nästan allting)
1993 - Lottas komihågbok (Innehåller Visst kan Lotta cykla, Visst kan Lotta nästan allting och Visst är Lotta en glad unge)
2002 - Alla mina barn (Innehåller utdrag ur böcker med samtliga de fjorton huvudfigurerna)

Sorry, missade jag ett "d" i Madicken och var det det som du tog fasta på...

Jag var en riktig bokmal under min uppväxt och läste "allt" och många av böckerna/berättelserna har jag även läst högt för mina barn under deras uppväxt. Just de titlar du nämner som tex. Bröderna Lejonhjärta är ett försök att skapa något som Sagan om ringen och vad det gäller Zacharisás Topelius så är Nils Karlssson Pyssling ett exempel på det. Jag har aldrig sagt att jag förringar Astrid Lindgren som författare utan har både för egen del och för mina barns del haft mycket glädje av hennes författarskap men att upphöja henne till något slags "helgon" är bara för mycket. De titlar du radade upp hade jag också kunnat googla fram och jag har nog läst de flesta.
Huggorm
Man kanske skulle ta och läsa om några av böckerna som vuxen, för jag blev inte speciellt förtjust i dem som barn. Men jag missade förstås en massa då, som jag kanske ser nu. Jag läste om "Nils Holgersson" av Astrid Lindgrens föregångare, och där upptäckte jag ju en hel del som jag missade som barn.
*Stintan*
Tragiskt att människor som påstår sig ha läst Astrid Lindgren inte förstått hennes storhet och budskap utan istället förringar henne på lösa grunder.

Gert utropade för övrigt "Äntligen" mer än en gång då pristagaren offentliggjordes! Andra gången tog han sig in förklädd kommer jag ihåg.
Huggorm
Astrid Lindgrens mest beundransvärda bedrift var hennes medverkan i att få bort socialdemokraterna från makten, om än tillfälligt
Red Top
CITAT (malcolm @ 06-04-2011, 20:49) *

Jag var en riktig bokmal under min uppväxt och läste "allt" och många av böckerna/berättelserna har jag även läst högt för mina barn under deras uppväxt. Just de titlar du nämner som tex. Bröderna Lejonhjärta är ett försök att skapa något som Sagan om ringen och vad det gäller Zacharisás Topelius så är Nils Karlssson Pyssling ett exempel på det. Jag har aldrig sagt att jag förringar Astrid Lindgren som författare utan har både för egen del och för mina barns del haft mycket glädje av hennes författarskap men att upphöja henne till något slags "helgon" är bara för mycket. De titlar du radade upp hade jag också kunnat googla fram och jag har nog läst de flesta.

Kommentaren om Madicken var ett skämt, som syftade på din kommentar till Theseraphim, men det förstod du säkert.

Nog tycker jag att du förringar Astrid Lindgren med dina påståenden.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 06-04-2011, 21:26) *
Astrid Lindgrens mest beundransvärda bedrift var hennes medverkan i att få bort socialdemokraterna från makten, om än tillfälligt

Var inte det som hon kallade pomperipossaeffekten?

EEEEmiiil gillar jag. Hujidamej.
SofiaH
CITAT (malcolm @ 06-04-2011, 20:49) *

Nu blir jag lite förvirrad??

Sagan om ringen är ett fantasyäventyr.
Bröderna Lejonhjärta är ett sätt att berätta om döden för barn.

Tycker i övrigt att det var bra val av sedelpersoner smile.gif
omk
CITAT (Anma @ 06-04-2011, 13:52) *

biggrin.gif Men kallas den inte "lusing" redan ?? flirting.gif
Berith
Att Astrid Lindgren hamnade på tjugan var för att det är mest barn som använder dom. Sa dom på radio... Vet inte om det egentligen är anledningen.

Dagsedel var faktiskt riktigt fyndigt... naughty.gif

Undrar om det är några som kommer undvika vissa sedlar för att dom inte gillar personerna på dom.
herkules
varje gång jag går genom tegnérlunden så tänker jag på bo vilhelm olsson som satt där på bänken och helt plötsligt upptäckte att äpplet han fått från tant lundin blivit ett guldäpple.

mio min mio är den bästa bok astrid lindgren skrivit tycker jag.
sen tycker jag mycket om saltkråkan och ronja rövardotter (filmen, tv-serien)

det var bra val till sedlarna, mest nyfiken blir jag på greta garbo och stockholm.
Klint
Men herregud va seg jag ä NU ramla 25öringen ner (ja det fanns såna förr) om Dagsedel alltså giggle.gif
theseraphim
CITAT (Red Top @ 06-04-2011, 22:07) *
Kommentaren om Madicken var ett skämt, som syftade på din kommentar till Theseraphim, men det förstod du säkert.

Nog tycker jag att du förringar Astrid Lindgren med dina påståenden.

Men man måste acceptera att smaken är som baken dvs bara för att du tycker om Astrid Lindgren så måste ju inte alla andra göra det bara för man är från Sverige. Själv tycker jag Pippi är kul likaså Emil däremot tycker jag inte om Karlsson något vidare. Det jag läst har förvisso samhällskritik osv men sedan om det har ett djup tex karaktärerna som fyller Nobels krav är tveksamt även om Pippi har en död mamma och en pappa som är negerkung...sorry men han är ju det!
Till sist måste jag nog nämna att jag inte läst en enda Nobelvinnande författare även om mina svenska lärare varit lyrisk över dem dan efter de presenterats(men konstigt nog aldrig dagen innan...).

CITAT (SofiaH @ 06-04-2011, 23:55) *
Nu blir jag lite förvirrad??

Sagan om ringen är ett fantasyäventyr.
Bröderna Lejonhjärta är ett sätt att berätta om döden för barn.

Tycker i övrigt att det var bra val av sedelpersoner smile.gif

Lite av båda då det berättas inom genren Fantasy men grundtanken är ju att kunna tala om döden med barn på ett sätt som förklarar tankarna om ett liv efter....Enligt Astrid är jag evigt dömd att hamna i Törnrosdalen:-)
Här visade hon det "djup" som man behöver för att kvala in på Nobelpriset:-)
Red Top
Jag har aldrig sagt att man måste tycka som jag.

Jag tycker helt enkelt, att man inte ska såga någon längs med fotknölarna, utan att ha läst alster från fler kategorier än Pippi och Karlsson på Taket, även om dessa också är fyllda av klokskap, som man kanske upptäcker först när man är vuxen.

Men, att uttala sig utan att ha väl underbyggda fakta, är rätt typiskt för en del skribenter här på Odla. Oavsett vilket ämne det är, som diskuteras.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 07-04-2011, 11:21) *
Jag har aldrig sagt att man måste tycka som jag.

Jag tycker helt enkelt, att man inte ska såga någon längs med fotknölarna, utan att ha läst alster från fler kategorier än Pippi och Karlsson på Taket, även om dessa också är fyllda av klokskap, som man kanske upptäcker först när man är vuxen.

Men, att uttala sig utan att ha väl underbyggda fakta, är rätt typiskt för en del skribenter här på Odla. Oavsett vilket ämne det är, som diskuteras.

tummenupp.gif Kunde inte sagt det bättre själv.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 06-04-2011, 21:22) *
Tragiskt att människor som påstår sig ha läst Astrid Lindgren inte förstått hennes storhet och budskap utan istället förringar henne på lösa grunder.

Gert utropade för övrigt "Äntligen" mer än en gång då pristagaren offentliggjordes! Andra gången tog han sig in förklädd kommer jag ihåg.

han har gjort det varje år men slutade för något år sedan om jag inte minns helt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon