VackraFia
Hejsan.
Jag vill bygga ett miniväggväxthus av begagnade fönster till tomatplantor, 1,5x1m.

Frågorna
Är det lönt eller blir det för litet?
Måste man ha smala fönster som jag läste någonstans? Vist smala fönster med två spröjs är snyggast men det går ju inte att få tag på.
Sambon är rädd för fukten i och med att det ska stå mot huset, vad är era tankar (huset är putsat tegel)

Det var allt för just nu. Tacksam för svar. smile.gif
VackraFia
Ingen som har några som helst tankar alls?

Om man skulle öka på storleken, vad rekommenderar ni då som minsta storlek?
VackraFia
hur gör man med vattnet på taket om det är gjort av gamla fönster?
Platinum
CITAT (VackraFia @ 06-04-2011, 18:22) *
Ingen som har några som helst tankar alls?
Om man skulle öka på storleken, vad rekommenderar ni då som minsta storlek?

Det beror på hur många tomatplantor du tänkt dig och vilken sort, busktomater blir lägre men kräver mer vidd.
VackraFia
Jag vet inte hur många tomatplantor jag vill ha. Jag köper en 10 sorter varje år och så blir det inga tomater för dom står ute och fryser.
Brukar ha små sorter som ska ge stor skörd.

Men om ni i allmänhet ska rekomendera en minsta storlek och bra mått vad brukar det vara? 3x2 m eller?

Hur många tomater Får det plats på 1,5 x 1 m?
MissLeia
Tänk på vilket läge växthuset landar på. Jag har ett jättefint växthus med spröjsade gamla fönster, mot en södervägg. Det blir kokhett därinne så jag kan inte odla där så nu ska jag plocka ner den och bygga ett skåp istället. (Bortrest större delen av juli, kan inte begära att grannar vattnar 3 gånger om dagen) Men väggen är inte påverkad överhuvudtaget och då har vi ändå en målad fasad där.

Beträffande vatten på taket så har vi att den lutar, a la vanligt tak. Aldrig upplevt vattnet som problem, dessvärre är snön en värre bov.
sofia75
Jag har ett hemmabyggt växthus i den storleken mot väggen. Tack vare höjden på 1,85 så brukar jag få in 6-7 tomatplantor av sorten som skall tvuvas. Men då står de trångt. På våren har jag hyllor i och då är det perfekt att ställa ut frösådderna. Men värmen är som bekant ett stort problem. Trots att dörrarna är vidöppna på sommaren blir det lätt över 40 grader, och trots att jag skuggar är det svårt att få ner tempen. Nu håller vi på att sätta upp ett Willabväxthus på tomten och det skall bli superkul att få ett större växthus. Men jag har ändå haft otrolig glädje av mitt lilla hemmabygge genom åren. Ett litet är bättre än inget alls tycker jag.
VackraFia
Det är såhär att vi har heller inget förråd.
Min stora dröm är att bygga ett förråd av tegel som fortsätter i ett växthus och tänkte att vi kanske lika bra ska göra det direkt.
Det kostar ju lite mer än vad man hade planerat och tar betydligt längre tid men man kanske får så mycket mer tillbaka.
VackraFia
Funkar 3x5 meter där tre går till växthus och två till förråd tro?
VackraFia
hoppas på svar här.
läste artikeln på första sidan som var en växthusguid.

måste man ha dräneringsslang eller hur har ni andra gjort`?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon