Full version: Saintpaulia
e_sedell
Du får gärna rösta på flera om du vill.
Åsa, mälardalen zon 2
Saintpaulia pendula var. Kizarae
http://www.gesneriads.ca/saintp17.htm

House of Amani
http://www.gesneriads.ca/saintp09.htm

Brazos bell
http://hem.passagen.se/stpaulia/pic_pages/.../bazos_bell.htm
Maria i Helsingborg
Svenska Saintpauliasällskapet hittar man; Scandal

& Bob´s omega

Denna är också ljuvlig

Kajsa

Gillar denna Grape Sprinkles, har en egen med dessa blad men den har
ännu inte blommat.
Kajsa
e_sedell
Synd att det inte blev flera svar för jag hade tänkt göra en tabell av recultatet..

kolla www.saintpauliasallskapet.se det finns massa fina bilder där i deras bildarkiv.
Ann-Christine
Jag kanske är lite sen med svaret men min favorit är Emerald Love
Sylvia
Den enkla, ljuvt ljusblåa, vilda Saintpaulia rupicola!
e_sedell
nej det är alldrig sent, får jag över 15 svar så ska jag samanställa... annars blir det lite dåligt underlag. 15 är lite det med, men det verkar inte bli mycket mera wacko.gif
Tittiluringen
oj, jag gillar inte Saint paulor.... men om den heter Scandal så var det SKANDAL vad snygg den var....

är det verkligen sant att Saint Paulor inte gillar att stå med andra växter?
för det är nog bara därför jag inte gillar dom, för att nån sagt att dom inte kommer att gilla mina Hibiskusar.

Kram Tittiluringen
Åsa, mälardalen zon 2
Mina saintpaulior har inga problem med att umgås med andra växter.
Det som ofta är felet med saintpaulia är att saintpauliorna som säljs i handeln sitter i rena torven som blir alldeles för blöt och tung när man vattnar. Saintpaulia har tunna fina rötter som avskyr kall och blöt jord. De vill ha lucker väldränerad jord som får torka upp mellan vattningarna (lätt ljummet vatten). Själv tar jag ofta död på köpesaintpaulia som kommer från yrkesodlare men de jag själv odlat upp från köpta bladsticklingar brukar växa och må bra och dör inte i första taget.
Isabell
Hejsan!
Det är jätteroligt att ni tycker om saintpaulior (ja, ni som gör det alltså... smile.gif ).

Bara en liten sak... Snälla rara - gör inte direktlänkar till bilderna på vår hemsida. Det stjäl bandbredd, vilket kostar pengar, och är inte särskilt god "netikett". Och... eh... den här saken står det redan om i vårt bildarkiv... vilket ni bör ha sett när ni hittade bilderna... eller...?

Länka gärna till huvudsidan www.saintpauliasallskapet.se --- och undvik helst att länka till sidor inom hemsidan, så vet ni att ni alltid kommer hitta vår hemsida (sidor inom hemsidan kan ju flyttas på, men huvudsidan finns alltid kvar).

Typiskt mig att komma med pekpinnar som första inlägg på odla.nu - men jag hoppas att ni förstår argumenten och hörsammar de här önskemålen. Just det där med direktlänkning är en kampanj som jag driver personligen.

Vänliga hälsningar,
Isabell
Kajsa
Känner mig ruskigt skyldig, lovar att inte länka över någon mer bild från er hemsida. unsure.gif Trots allt välkommen till Odla.nu rolleyes.gif
Isabell
Tack för välkomnandet trots att jag klampade in med broddarna på så att säga... smile.gif

Det vore jättebra om ni som har gjort den här typen av direktlänkning kunde ta bort den -- varje gång en bild anropas från en hemsida så knapras det på bandbredden. Jag önskar att det gick att skylta med bilder på det här sättet utan problem men tyvärr är det som det är i dagsläget.

Mvh,
Isabell
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon