hallon&blåbär
06-04-2011, 15:39
Hjälp mig med min examensuppgift!
Vad tycker du är viktigt när du ska handla trädgårdsväxter på din handelsträdgård? Är variationen och bredden på sortimentet av betydelse? Vill du även kunna få hjälp av en trädgårdsarkitekt? Vill du kunna köpa färdiga, väl komponerade växtgrupper så du "slipper tänka själv"? Vill du även kunna köpa kring-produkter som lyktor, ljus, servetter, duken till trädgårdsbordet?
Har ni andra kloka tankar om hur ni vill att en handelsträdgård ska vara?
malarmaster
06-04-2011, 16:30
det viktigaste på en handelsträdgård/gardencenter är ett brett sortiment med mycket varianter av olika växter. för min del köper jag växter,jord,gödning m.m på sådana ställen.undviker ställen som tror att ljus,trädgårdspynt m.m är viktigare än växter.tror att du skall titta på detta ur ett genusperspektiv,du kommer troligen att hitta stora skillnader på manligt/kvinnligt.många stora kedjor bygger sitt sortiment ur kvinnligt perspektiv med mycke pynt o glitter,växterna här är oftast standardsortiment o inget roligt för en trädgårdsentusiast.Mycket roligare att åka till ett ställe som drivs av en annan entusiast för där finns det roliga o intressanta sortimentet. Ulf
Ett stort och varierande sortiment är ju A & O. Gärna lite ovanliga perenner och flera olika inom samma familj. Det får gärna finnas trädgårdspynt....billigt, i smide:)...rostigt osså, men ljus o sånt går bort.
Instämmer med ovan.
Jag tycker dessutom att det är viktigt med kunnig och intresserad personal. Jag tycker det är roligt om jag kan småprata lite om någon intressant växt osv. Baskunskaper att växten ska ha vatten och ljus osv vet nog de flesta som köper växter.
kerstin z5-6
06-04-2011, 17:59
Lul lull kan jag köpa på andra ställen..Brett o varierat utbud av växter, ovanliga ej sönderdrivna ,välskötta trädgårdsväxter , väl märkta med vetenskapligt och svenskt namn
malcolm
06-04-2011, 19:02
Köpa plantor och växter på stormarknader som tex. Coop Forum är ingen höjdare eftersom de ofta har okvalificerade sommarvikarier som inte vet vad de håller på med och det är ofta antingen övervattnat eller snustorrt.
Socktrollet
06-04-2011, 19:50
Jag tycker att det viktigaste är ett sortiment av plantor och frön som är lokalt anpassat för växtzonen, och personal som är kunnig nog att hjälpa en tänka ut kreativa lösningar på problem istället för att rabbla katalogen utantill.
Trädgårdstomtar, buddastatyer och solstolar behöver inte finnas till salu på en handelsträdgård, men så klart gärna snygga och praktiska krukor, spaljéer och liknande. Kort sagt saker som växterna jag köper där behöver för sitt framtida liv.
Plantbelysning för inomhusbruk skulle jag uppskatta att köpa på en handelsträdgård av personal som kan växter.
merlin68
06-04-2011, 20:48
Ett stort varierande utbud, gärna en del udda sorter, är den viktigaste aspekten. Växter som är friska borde vara självklart. Inga fantasipriser och inget designat snick-snack. trädgårdsmöbler, figuriner och annat krafs behöver inte finnas, däremot praktiska saker som spaljeer, uppbindningstråd mm. Kunnigt personal som brinner för sitt jobb och som gillar att ge råd när jag frågar utan att det för den skull ska kännas att de tränger sig på... Gärna en avdelning för vattenväxter och lite praktiskt dammtillbehör.
Jag har egentligen inte så mycket att tillägga,men jag vill ha ett brett sortiment gärna lite ovanligare sorter och kunnig och intresserad personal.Jag vill kunna säja var växten ska planteras och vad jag förväntar mej av den och få några förslag som funkar.Men jag vill komponera själv!
Friska växter, så klart. (har defenitivt sett motsatsen). Roliga och stort utbud av sticklingar på våren! (pelargoner, fuchsior etc.) Har de mördarsniglar är det sjysst att upplysa om det och hur man kan undvika att få hem dem.
pleximaster
08-04-2011, 08:59
När du behandlar svaren du får här där de flesta är mycket kunniga och har ett djupt intresse för trädgård så får du en viss sorts svar, som bredd på växter och ovanliga sorter, inte för mycket doftljus och liknande. Jag tycker också så. Marknaden visar dock något annat. Att den stora köpstarka massan vill snabbt ha något som blommar, strunt samma vad de heter, ett doftljus att ge bort i present, jul och påskpynt. Annars hade vi inte haft så stora kedjor som plantagen och blomsterlandet. Det man kan profilera sig som är en extremt välsorterad handelsträdgård där man har allt, bredd kunnig personal och gigantiskt utbud. Detta kräver stort kundupptagningsområde och troligen endast kan bära sig runt de tre största städerna i Sverige, knappt där. Zetas i Stockholm har väl lite av denna nisch, men säljer väl ändå lite pyk.
Här nere i Skåne har de mellanstora handelsträdgårdarna Allväxtcenter (Växtkraft) och Skåneplantor blivit upptagna som plantagen center. Tråkigt tycker jag... men detta är verkligheten. Specialväxter får sökas inom intresseorganisationer och via internet.
mvh plexi
MissLeia
08-04-2011, 10:57
Vi har Plantagen i detta landet och då när det kommer till handelsträdgårdar i övrigt så känner jag att differentiering är på sin plats. Att jag vet att om jag uppsöker Handelsträdgård X så hittar jag det absolut bredaste sortimentet av ex pelargoner i alla dess former. Handelsträdgård Y är grym på buskar, Z är en klippa på perenner etc. Att som handelsträdgård fokusera på sin nisch och bli riktigt bra på den biten. Att inte satsa på alla bitar och vara halvusel på samtliga och stressa runt med det enda resultatet av att det blir pannkaka för tyvärr räcker sällan resurser.
Kunskap är A och O, ur konkurrenssynpunkt så är det främst den biten som lockar konsument. Bredd i sin nisch som sagt. Strukturerad handelsträdgård, ofta så virrar man runt med en känsla av intrång på en arbetsplats snarare än att man är en konsument. Uppskyltat, information vid växter, med bild, latinsk/svenskt namn, information om skötsel/plantering samt gärna lite extratext med personlig karaktär om plantan om diverse eget tyck så att man kan skapa sig en bild av vad det handlar om utifrån en professionell individ. Som amatör blir man lätt vilse bland alla plantor.
Omgivningen ska ledordet vara inspiration! Att det är planteringar inne/ute med div blandningar så att man drunknar i inspiration om upplägg.
Tycker många brister på detta med att locka till inköp oavsett om det var tanken eller ej. Ljus går stenhårt bort, men kassaområdet bör ha produkter som man inte visste att man behövde och som har en funktion, inte skräp med andra ord. Det bidrar bara till avesion för min del. Men prisvärda saker, det behöver inte vara billigt skräp men att man får känslan av ett klipp. Lämnar man utan inköp så blir det nog ett negativt minne, men kommer man hem med en bra produkt så blir den ett ständigt minne som lockar till återbesök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.