Full version: Plantera ekollon?!
Jojjow
Jag va ute och köpte små ekollon men vet inte hur man planterar dom jag har kollat överallt på internet över detta men fick inget exakt svar confused.gif
malcolm
Min dotter planterade ett ekollon för många år sedan när hon var i fyraårsåldern (24 nu) och det var inget speciellt med det och nu är det ett träd som är ca. 10m högt. Hon grävde helt enkelt ner det en bit i jorden och på den vägen är det. Har ingen aning om hur djupt hon grävde ner ekollonet eller någonting och trodde väl aldrig det skulle bli något av det men så fel man kan ha. Har varit på väg att såga ner det flera gånger men nu är det lite av ett vårdträd.

[attachment=59491:EK.JPG]
Jojjow
ja tack för svaret men jag vill börja inomhus, hur gör jag då?
Gossen Ruda
Ekarna brukar klara av saken på egen hand så det är nog inte så svårt. Peta ner dem grunt i marken och hoppa åt sidan. biggrin.gif
malcolm
Ingen aning
malcolm
Sonen grävde också ner ett ekollon på andra sidan rabatten och även det tog sig och blev ett litet träd men det tog jag bort då det blev för mycket med två (vi bor i Sthlm). Varför krångla till det, gör som Ruda säger och hoppa åt sidan. Jag var övertygad om att ekar var komplicerade saker eftersom jag har ett förflutet i gävletrakten och där existerar det i princip inga ekar. För mig var ekar något mystiskt som tog flera hundra år på sig för att få någorlunda höjd men som sagt, så fel man kan ha.
Jojjow
hur lång tid tar det för eken att växa??
malcolm
Minns inte nu hur lång tid det tog innan något viade sig över marknivån men mitt träd på bilden är ca. 20 år och det är toppat en gång.
Gossen Ruda
Försök få tag på specialbehandlade ekollon från galliska druider. biggrin.gif

Huggorm
Ekar planteras normalt av fåglar som exempelvis nötskrika. De plockar ekollon, och gömmer de sedan i marken i hopp om att de skall finnas kvar när tiderna blir sämre. Ekollonen är alltså av evolutionen anpassade för att gro under de förutsättningarna, och jag antar att en nötskrika pillar ner ekollonet bara några centimeter. Är det en regnig höst kan dock ollonen gro medan de hänger kvar på träden, så de är inte direkt svårlockade.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2011, 20:14) *
Försök få tag på specialbehandlade ekollon från galliska druider. biggrin.gif

Det numret av Asterix har jag men det är inte så konstigt eftersom jag har alla i Sverige utgivna... hoppas jag.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 06-04-2011, 20:58) *
Det numret av Asterix har jag men det är inte så konstigt eftersom jag har alla i Sverige utgivna... hoppas jag.

Jag har 30 st, plus ytterligare 4 hyllmeter seriealbum. Bilden är fö från albumet Gudarnas hemvist.
Anna-Karin Lundberg
Jag har ekar på tomten och på höstarna peppras jag av ekollon. De gror där de faller ner, jag rensar dem som ogräs ur rabatter och krukor. Det verkar som att de kan ligga på ytan och gro, roten letar sig ned och drar med sig ollonet under markytan, hur det nu går till. De som växer bäst är de som hamnat strax under ytan, men de gror även om de ligger fuktigt i en kvarglömd hundvattenskål eller på annat fuktigt ställe. Man kan ta in dem och lägga på ett fat med vatten och se dem gro. Jag har ekar så det räcker,så jag har inte odlat upp några, men tog ett ollon med mig till min syster i England. Vi satte det i en kruka och det är nu en litet, litet träd. Det ska få leva i kruka så länge det går, hennes tomt är inte stor. Växer på rätt bra, som vilken buske som helst.
äppeltjejen
Jag tryckte ner ett ekollon ca 3 cm ner i en kruka som stod på balkongen, det började gro väldigt snabbt och växte en bra bit under sommaren smile.gif Inga konstigheter !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon