Monica zon 1
Till er som tycker jag är hemsk som kallar kaniner för "skadedjur" - sorry!

MEN de äter allt, i år har det ännu så länge bara funnits lite små vårblommor. Krokosarna fick jag glädjas åt i två vackra dagar förra helgen. Nu börjar tulpanbladen sticka upp ut jorden och direkt är kaninerna där o nafsar.
I fjol åt kaninerna allt jag försökte odla till och med de gröna bladen på löken. Så jag skulle vilja få lite bukt med de små inkräktarna innan jag börjar min vår sådd.

Tänkte börja vårsådden med att sätta potatisen i helgen och sen så ska allt det andra få följa efter....
(potatisen var kaninerna faktiskt inte på i fjol - men det blir lite tråktigt att bara odla potäter..)

Hur gör ni för att få ha era saker i fred?

Är inhägnad enda alternativet?

//Monica
malcolm
Inhägnad lär inte hjälpa eftersom kaniner är mästare på att gräva, sorry
Gossen Ruda
Nu tror jag dock inte att kaniner medvetet gräver sig under ett staket, så klipska är de inte. Testa. För något 10tal år sen hade jag lite problem med kaniner men de senaste årens hårda vintrar har tagit knäcken på dem. Flytta norrut. biggrin.gif
Mjärden
Jag aktualiserar denna tråd. På vårt kolonilottsområde har vi i år stora problem med kaniner, det började för ett par år sedan och har blivit större för varje år. Det började med gräslök, jordgubbsplantor och allt tidigt grönt i maj. Jag tänkte att när det finns annan mant, så bryr de väl sig inte om kolonilotterna, men där hade jag fel. Igår såg jag att en hel rad lökblast var kapad, alla ärtorna som nyss kommit upp ätna samt några bönor. De lotterna som satt upp halvmeterhögt staket har klarat sig från påhälsning tänkte jag skulle slippa det då det är en dryg kostnad speciellt pålarna.
Fick besök av en person från det närbelägna villaområdet, som erbjöd sig att sätta ut en fälla vilket jag tyckte var en bra idé. Han ville dock veta vem som ägde marken och vad han skulle göra med de infångade kaninerna, avliva dem eller släppa ut dem på ett annat ställe.

Själv jobbar jag hårt med att klippa mördarsniglar på området - lämnar över kaninproblemet till någon annan bara jag har något bra tips att lämna.
Anna-Karin Lundberg
Jag har själv kaniner i en hage i trädgården och tänkte bara nämna hur jag har gjort för att hålla dem kvar inne i hagen. Ni som har problem med att de äter och vill hålla dem ute borde kunna göra samma sak. Även om kaniner är söta och fina så blir de skadedjur när de går fritt bland odlingarna i ett koloniområde!

Jag har byggt en hage åt dem av kompostgaller ( http://www.bauhaus.se/kompostgaller.html ) köper en förpackning med fyra gallerbitar på Bauhaus för 99:-. Det finns billigare, men de billigare gallren är på tok för veka, Biltemas tex, de kan knappt stå upp på egen hand.
Som staketstolpar använder jag spännstänger från Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/N...annstang-14137/ ), de kostar bara en tia styck och är styva nog att slå ned i marken. Om det ska vara ett fristående staket använder jag en "stolpe" på vartannat galler, slår ned dem i marken med en hammare eller liten slägga. Om man har en kolonilott finns kanske redan staket som man kan använda som stöd? För att fästa ihop gallren använder jag buntband ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-till...d-100-st-35240/ ). De spiraler som följer med kompostgallren stannar inte på plats..

Jag bygger även hage till hundvalpar på det här sättet och som lägre staket på tomten för att hålla hundarna ifrån ställen på tomten. Kaniner KAN gräva under och den KAN hoppa över - men det är knappast troligt att de gör det för att ta sig in. Om jag hade samma problem som du skulle jag lösa det genom sånt här galler. Det är tillräckligt stadigt för att bygga ett permanent staket runt hela lotten. Rådjur och sniglar rår det förstås inte på...
Mjärden
Hur får du in kaninerna i buren - de lär knappast hoppa in där frivilligt ? Och förresten inte kan du väl ha en massa kaniner instängda - de måste ju ha mat o vatten .
Min kolonilott är ca 10x5 m alltså en omkrets på 30 m och då krävs det en ganska stor rulle för att det skall räcka runt om. Ett halvmeterhögt stängsel kostar inte så mycket det är stolparna som är dyra(tycker Biltemas ser klena ut), om jag inte kan få hugga några lagom tjocka slanor och kapa till i lämpliga längder från min brors skog men det blir till nästa år.
Jag tänkte mer på något annat typ att lägga ut en kattfilt i gången mellan sängarna, kanske kaninerna känner lukten och avstår från min lott.
Anna-Karin Lundberg
Jag förstår inte riktigt vad du menar, Mjärden.
Eftersom jag har en sån hage som håller mina kaniner instängda så borde en likadan hage hålla kaninerna utstängda. Mina kaniner är mina husdjur. Tar de sig inte ut så bör de inte heller ta sig in. Du får förstås jaga ut alla kaniner innan du sätter upp något staket...

Jag har satt sånt här "kompostgallerstaket" i många meter på min tomt, har nog hundratals galler då tomten är på 2350 kvadratmeter. Eftersom gallret så gott som "står för sig själv" så behöver det inte vara så grova staketstolpar för att hålla kaniner ute. Det tål förstås inte att barn hänger över staketet eller att luta saker emot, men det står för sig själv och det håller kaniner på rätt sida i alla fall.

Jag tror inte det finns något annat sätt att få bort kaninerna ur kolonilotten än att ha ett staket, de låter sig inte skrämmas av doft eller prassel (typ upphängda cd-skivor, fårull, kattdoft eller en vindsnurra).
Mjärden
Om kompostgallret är 69x69x89 cm, så räcker det inte långt i en kolonilott med odlingssängar, det går mao åt många såna gallerrutor för att täcka in hela odlingen (ej potatis). Så jag får göra som flera lottägare gjort, gärda in lotten med halvmeterhögt staket.

Men din idé kan jag kanske använda i höst för att skydda min tranbärsbuske mot råddjuren. I vintras kapade ett rådjur av alla friska blad och det blev bara pinnar kvar. Otroligt nog har jag fått den att växa igen och till nästa vinter tänker jag skydda den. Eller har du någon annan idé på hur man skyddar den mot rådjur ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon