Full version: Heliotrop
sth
Har nu terigen misslyckats med frsdd av Heliotrop. Frsr och ngra f gror men de avstannar och dr. Vad r optimala uppvxtvillkor? Mina har ftt extraljus och ca 15 grader. Ny frsdd r nu p gng men jag behver goda rd om hur man lyckas. confused.gif
kerstin z5-6
vanligaste ddorsaken r fr mkt vatten ..
strandskatan
Fr bttre groning, stt sdden i kylskpet p ntterna. Bredsdd i glassbytta brukar fungera bst. Nr jag ftt upp s mnga plantor jag vill ha planterar jag om dem, fortfarande i sjord, i minsta sortens smkrukor, tryck inte till fr mycket om den lilla plantan, de vill ha det luftigt. De gror nd ojmnt, hller man ut den verblivna jorden ur byttan och lter den st kommer det snart upp den ena plantan efter den andra dr. Om du inte har slngt den gamla sdden, hll ut den i ngot krl, tryck inte till jorden, du ska se att de hittills ogrodda frna snart sticker upp.
sth
Tack ! Skall ta lrdom av era rd. Har slngt den frsta misslyckade sdden men skall nu stlla den nya i kylskp p natten och sedan inte vervattna. Finns det fler goda rd fr en lyckad Heliotrop sdd ?
Helen i Pite Zon 5
Jag frsr i fuktad sjord, tcker frna lite ltt med jord, lgger plastfilm med lufthl ver sdden fr att behlla fukten p jordytan. Vnd plastfilmen vid kondens s att jordytan/frna inte mglar. Stller krukan direkt under vxtbelysning i rumstemperatur +20 - +22.
Frna brjar gro inom ca. 7-12 dagar, det gror ojmt s man kan vnta ut tills de flesta frna har grott.
Skolar om i plantjord d de frsta/andra karaktrsbladen vuxit ut med 1 planta/kruka. Stller sedan svalt ca. +18 och fortfarande under vxtbelysning fram till vxthuset ppnas, dr dom str i dag. Brukar ven bredskola plantorna inne fr att spara plats och kruka om d vxthuset ppnas.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon