Har nu återigen misslyckats med frösådd av Heliotrop. Frösår och några få gror men de avstannar och dör. Vad är optimala uppväxtvillkor? Mina har fått extraljus och ca 15 grader. Ny frösådd är nu på gång men jag behöver goda råd om hur man lyckas.
kerstin z5-6
06-04-2011, 19:27
vanligaste dödorsaken är för mkt vatten ..
strandskatan
06-04-2011, 20:26
För bättre groning, sätt sådden i kylskåpet på nätterna. Bredsådd i glassbytta brukar fungera bäst. När jag fått upp så många plantor jag vill ha planterar jag om dem, fortfarande i såjord, i minsta sortens småkrukor, tryck inte till för mycket om den lilla plantan, de vill ha det luftigt. De gror ändå ojämnt, häller man ut den överblivna jorden ur byttan och låter den stå kommer det snart upp den ena plantan efter den andra där. Om du inte har slängt den gamla sådden, häll ut den i något kärl, tryck inte till jorden, du ska se att de hittills ogrodda fröna snart sticker upp.
Tack ! Skall ta lärdom av era råd. Har slängt den första misslyckade sådden men skall nu ställa den nya i kylskåp på natten och sedan inte övervattna. Finns det fler goda råd för en lyckad Heliotrop sådd ?
Helen i Piteå Zon 5
08-04-2011, 19:08
Jag frösår i fuktad såjord, täcker fröna lite lätt med jord, lägger plastfilm med lufthål över sådden för att behålla fukten på jordytan. Vänd plastfilmen vid kondens så att jordytan/fröna inte möglar. Ställer krukan direkt under växtbelysning i rumstemperatur +20º - +22º.
Fröna börjar gro inom ca. 7-12 dagar, det gror ojämt så man kan vänta ut tills de flesta fröna har grott.
Skolar om i plantjord då de första/andra karaktärsbladen vuxit ut med 1 planta/kruka. Ställer sedan svalt ca. +18º och fortfarande under växtbelysning fram till växthuset öppnas, där dom står i dag. Brukar även bredskola plantorna inne för att spara plats och kruka om då växthuset öppnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.