Full version: Trumpetträd
Iren
Ville bara visa min stackars Katalpa som äntligen kommit i jorden efter jag (impuls) köpte det på Hornbach i höstas. Det har övervintrat på snedden i källaren och fått vänja sig vid "utelivet" väl inbäddat sista veckorna.

Märkte att det hade sköra grenar så tyvärr bröts en del vid flytt/plantering - inte bra, men det verkar leva i alla fall.... Det var ett rejält rotsnurr som jag fick klippa i också. Nu ser den väl mest ut som en pinne (till höger i bild) men hoppas nu på gynnsamt väder framöver.

Visst var det någon annan som hade köpt en sådan? Vore kul att få en uppdatering hälsar Irene[attachment=59493:annons_2011_036.jpg][attachment=59494:annons_2011_037.jpg
]
Huggorm
Kul med katalpa! Jag har flera, men inte så stora, jag har grott mina från frö. Trevliga träd, men det märks att de vill ha mer värme än vad jag kan erbjuda här på regniga västkusten. Frodiga och vackra, och växer så det knakar om det bara är tillräckligt varmt och fuktigt.
Alexander-VG-zon3
vad vacker den är, även då den inte har blad, kanske ser den ''live'' snart. vi får hoppas på en bra första vinter för den (men sånt ska vi inte tänka på nu).

men du har ett bra läge där, hur har det gått med mullbäret och Ginkgon nu längre fram på våren ? ser det fortfrande bra ut ? har dom klart sig blir det inga problem med katalpan,

min som mormor nu har har klarat denna vintern bra, det är en gulbladig. men även andra katalpor i broby verkar ha klarat vintern bra, såg jag nu när jag var nere.

CITAT (Huggorm @ 06-04-2011, 20:44) *
men det märks att de vill ha mer värme än vad jag kan erbjuda här på regniga västkusten.

sånt berättar vi inte för träden whistling.gif att vi har mycket regn.
Iren
Tackar! smile.gif smile.gif

Ja, Ginkgon o Mullbäret ser ut att vara i startgroparna med knoppar. Vad glad jag skulle bli om den fixar vår zon! Hoppas...

Men Huggorm har inte du ändå gynnsamt klimat på västsidan?? Eller blåser det för mycket? smile.gif
Huggorm
CITAT (Iren @ 06-04-2011, 21:55) *
Tackar! smile.gif smile.gif

Ja, Ginkgon o Mullbäret ser ut att vara i startgroparna med knoppar. Vad glad jag skulle bli om den fixar vår zon! Hoppas...

Men Huggorm har inte du ändå gynnsamt klimat på västsidan?? Eller blåser det för mycket? smile.gif

Nja, det är ju lite kallare sommar på västkusten. Visserligen lite mildare vintrar också, men det uppväger inte avsaknaden av sommarvärme. Det regnar ju bortåt 50% mer här än på samma latitud på ostkusten. Katalpa vill ha mycket värme, de växer lätt en meter från frö på ett år, om man har dom inne och vattnar mycket. Ute växer de hos mig 5-15cm, och hinner inte riktigt avmogna. Dessutom kräver de mycket värme för att slå ut på våren, så de blir inte gröna förrän mitten på maj. Jag gissar att de kommer bli ganska små och vindpinade träd här hos mig. Tyvärr får jag säga, för det är ju väldigt vackra träd där de verkligen trivs.
Iren
Intressant!! o tack för svar! Men vintertäcker du något? Har du dom ute hela året då, dom som växer 5-15 cm?
Huggorm
CITAT (Iren @ 06-04-2011, 22:12) *
Intressant!! o tack för svar! Men vintertäcker du något? Har du dom ute hela året då, dom som växer 5-15 cm?

Nej, ingen vintertäckning. Jag har provat lite olika, bland annat att låta fröna gro i januari-februari, och låta plantorna växa inne till slutet på maj eller juni. Då kanske de växer 60-80cm, men när man planterar ut dom tvärstoppar dom och växer inte mer det året. Året efter växer de 5-15cm och det är klenare tillväxt som inte hinner avmogna helt. Visserligen har vi ju haft både kalla somrar och vintrar nu, och det påverkar naturligtvis. Och jag vet inte var mina frön kommer ifrån, moderträdet kanske växer i Florida. Jag är inte ens hundra på att det är catalpa speciosa, de kanske är catalpa bignonioides som är mindre härdig, jag ser inte skillnad på dem. Det finns ju en uppväxt catalpa i Stockholm som till och med sprider sig med frö i närområdet.
Alexander-VG-zon3
''min'' gulbladiga (Catalpa bignonioides "Aurea") slår inte heller ut sina blad förens i mitten-slutet av maj. bilden är iförsig tagen då den katalpan växte i de sämre delarna av trädgården, men där blev dock väldigt varmt. nu står den nära en södersida av mormors hus men slår inte heller där ut förens i mitten-slutet av maj.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27598350.html

jag tror inte de är så himla knepiga bara de får varmt läge, för även på östsidan kan de få problem med att invintra på hösten och växa dåligt vissa år (kan vara en etablerings fråga också, den jag har växer inte häller jätte mycket, och är mindre än när den planterades ut). var man än planterar på väst eller öst eller i mitten så är det viktigt med mycket värme för att den ska trivas och klara vintern, dom kommer ju från områden med långa och varma somrar, nu har visserligen Göteborg mildare vintrar än inåt i landet, men på botan har dom ju ett välvuxet träd som blommar varje år. jag vet inte säkert så klart, men jag tror dina kommer bli ståtliga träd också huggorm, det håller jag tummarna för tummenupp.gif . bara du hittar bra lägen.

här har vi ca 900-980 mm/nederbörd per år, och i juli ca 15,5c till 16c i medeltemp i juli.
Iren
Men vad ni är duktiga! Tack för all infon.

Mitt träd är ju en Bignonioides, då kanske det är mindre härdigt... Ja det blir spännande att se.

Häftigt med en gulbladig sort, men den är nog en "skånezon" på misstänker jag... Jättefina bilder flaxss!!
Alexander-VG-zon3
kommer inte ihåg vad där stod på min, skyddat läge zon 1 eller var det zon 2. men har sett nu i efterhand att grenarna torkat in på den, ca 15-20cm ner. Catalpa speciosa är den härdigaste, Catalpa bignonioides känsligare men kan i rätt klimat/läge klara neråt -25c/-28c. dock har ju Catalpa x erubescens, lyckas övervintra upp till zon 5 nånting.

jag vet inte vad den i göteborg är för art, men tror det är en bignonioides, som äldre och etablerade verkar dom både växa och klarar sig bättre. jag anser inte min etablerad än.

hur har det gått för dina huggorm i vinter ?
Huggorm
CITAT (flaxss @ 07-04-2011, 13:05) *
hur har det gått för dina huggorm i vinter ?

Jag är osäker faktiskt, jag har inte kollat upp allihopa. Tror dom har klarat sig hyggligt, lite skador på nytillväxten men inga skador på gammal ved, det har jag aldrig haft
Ludvig Johansson
Jag har en 9 årig Catalpa x erubescens i trädgården. Förra vintern frös den ned kraftigt men återhämtade sig och blommade sedan (sköt 1,5m). Jag bor i zon 4 utanför Skövde. Trädet är från stickling från Göteborgs botaniska trädgård. Den här vintern verkar den ha klarat sig med minimala köldskador. Catalpa ovata verkar inte hller vara skadad (lägst -25C). Katalpor är liksom närbesläktade kejsarträdet snabbväxande förutsatt att de får varmt skyddat läge. Om katalpan fryser ned så får den mycket stora blad, hjärtformade på 40x30cm. Blommorna är mycket söta och doftar underbart!
Alexander-VG-zon3
Läs nu vad Ludvig skriver Iren, och testa den rödbladiga också tummenupp.gif den skulle passa bra hos dig.
Iren
CITAT (flaxss @ 08-04-2011, 22:39) *
Läs nu vad Ludvig skriver Iren, och testa den rödbladiga också tummenupp.gif den skulle passa bra hos dig.

Nu blir jag ju frestad..... är det inte för trångt redan hos mig, tycker du?

Får ner till Botan snart och titta på deras, dom har ju en trevlig trädgårdsmarknad också naughty.gif
Iren
Hej igen! Ja nu tyckte jag det kunde vara kul att få visa min Catalpa Bungei som efter en del umbäranden faktiskt kom igen. Den frös ju flera gånger o jag bröt ju av några kvistar vid plantering, men det verkar som om den tagit igen en del av det. Nu återstår ju bara att se hur den fixar vintern....[attachment=62839:blommor_2011_219.jpg]

Det vore kul att få se era träd också! Någon som vill visa???
Huggorm
Det har ju tagit sig riktigt bra det där trumpetträdet, efter omständigheterna!

Jag bifogar en bild på ett av mina exemplar. Jag minns inte om den är inne på andra eller tredje året, men den är ungefär en meter hög i alla fall. Årets tillväxt är riktigt bra för att vara utomhus, runt 40cm. Det syns inte mycket på bilden, men liksom på alla mina trumpetträd har den frusit tillbaka ungefär 15cm i vinter. Löven ser inte helt friska ut, men så får den ingen som helst omvårdnad heller. De verkar arta sig som buskar snarare än träd här hos mig, alla plantor har delat sig i två eller tre toppar.

I bakgrunden syns en tvåårig valnöt. Får väll se vem som slutligen tar kommando över platsen.
Iren
Ja men det var ju kul att se!! Sen kanske den blir mer härdig av att inte dra iväg o växa så mycket.. Den får väl ett rejält rotsystem under tiden?? Misstänker att det kan nog frysa bort en del av grentopparna om den inte hinner förvedas innan vintern?? Sen är ju min ympad på hög stam, därav höjden...

Så fin den Valnöten ser ut! Måste försöka få till en sån.

Tack för titten hälsar Irene
Cilla
Oj Iren, de här bilderna var härliga att se. Vilken fin och spännande trädplantering! Ser artrikt ut också på buskfronten, och som att vegetationen i övrigt också kan bidra till en bra trädmark.

Vill du visa och berätta mer om vad för busk, träd och växter du har i raden är jag idel öra. Det här ser ut som ett idealiskt exempel på hur man kan utnyttja klimatet som skapas invid ett plank!
Iren
Hej och tack det var kul att höra!! Ja det började med att vi bytte en Syrenhäck mot ett plank och då ville jag få en snygg fond mot planket. Jag gillar träd så det blev ett Van bigarrå, Czar plommon, Avenbok och Catalpan närmast, även en Morus Nigra (mer buske nu) som frös ner lite i vinter men hoppas den växer till. Buskar o rosor emellan träden som Rödbladig fläder, Astrid Lindgren ros, Mozart ros, Svartplommon, Magnolia Sieboldi, Kornellen Ivory Halo, vildros och krusbär. Som utfyllnad längst bak har jag lite stora perenner. Framför har jag grönsaker, lite olika varje år... Mangold Bright Lights, vattenmelon, pumpa, ärtor o div grönsaker. [attachment=63226:blommor_2011_225.jpg]

Jag tycker att det har växt riktigt bra och både buskar o träd har blivit stora på bara ett par år. Planket ligger mot östsidan så en del av den kalla vinden silas kanske bort och solen ligger på bra och värmer hela eftermiddagen/kvällen. Sen har vi en "liten" villatomt så att byta en stor, bred o ganska risig Syrenhäck mot ett plank gav mer plats.[attachment=63225:blommor_2011_223.jpg]

Sedan har vi en Thuja häck i vinkel mot planket och det ger väl också en del vindskydd, här har jag även ett Sibiriskt korkträd som håller på att bli lite större...[attachment=63227:blommor_2011_227.jpg]

Här är lite mer bilder från annat håll, vid växthuset syns även Ginkon som var snäll nog att "gilla läget" även denna vinter :-D Nu har jag ju sett ett Ambraträd på Hornbach så nu kan det bli ännu mer trångt... [attachment=63224:blommor_2011_220.jpg] Den här bilden kommer i nästa inlägg...

Här ser man Gingkon vid växthuset...[attachment=63233:blommor_2011_220.jpg]
Huggorm
Oj oj, det var faktiskt en hel del intressanta sorter tummenupp.gif
Iren
Tack Huggorm! Kul att höra... läsa :-D
Alexander-VG-zon3
Så du har bestämt dig för ett Ambraträd ? naughty.gif

Har inte vågat plantera ut mitt här, men du vet vad vi sa om värmekabel flirting.gif
Iren
Ja jag är mycket frestad ;-D. Sen har vi ju "låst" elpriset så nu vet man ju inte hur lång den värmekabeln kan bli...

Sen såg jag ett Gudaträd på lokala plantskolan o blev lite mer realistiskt, får se vad det blir...
Cilla
Fantastisk miljö Iren! (Jag kunde inte svara dig i PMet för en annons lade sig över alltihop, men tack för att du påminde mig om denna tråd.)

Verkligen härligt exempel på hur frodigt och intressant det kan bli också kring ett plank. Roligt att se hur du lyckats utnyttja klimatet som skapats. Jag har sett så många misslyckade plankplanteringar så detta var en fröjd att ta del av.

Dina avgränsade rutor, plattor för att kunna gå och sätta krukor, dina breda planteringar och stora möjligheter att växla odlingsplatser för grönsaker mm tar jag genast till mig för nästkommande kurs.
Häftiga variationen också med lådor, olika stenar och kanter, och så en kurvig stenstig och lite böjda former här och var också. Ger omedelbar lust att plantera!

Mycket spännande, tack! Platsar i vilken trädgårdstidning som helst som ska inspirera och ge goda idéer - och hopp om att en rak rad kan bli hur levande som helst.
Iren
Tack så mycket Cilla! Jättekul med så positiv respons! :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon