Granville
Jag blev inspirerad av "square foot gardening" (boken ska dimpa ned i brevlådan i veckan...) och tänkte först bygga 120x120 stora ramar, men tänker nu i stället köpa åtta pallkragar och ställa ut ett lager högt.

Jag ser att många redan odlar i pallkragar, så jag hoppas jag kan få några tips! blomma.gif

Jordblandning: Vad är den bästa blandningen? Jag kommer att hämta brunnen hästgödsel och ev komplettera med lite kompost för näring. Kalk? Har ett gäng 50-liters toppdressing sedan förra året - kan detta vara käckt för att göra jordblandningen luftigare och mer fuktbevarande? Hörde att vermikulit är bra för att behålla fukten.

Markväv etc: För att skydda mot gräs/ogräs (kragarna kommer stå på gräsmattan)? Om i botten, är det lämpligt att även fästa den upp på insidan av kragen, och i så fall, skyddar det träet (eller bör man använda nån form av plast där)?

Jag är Helt ny som odlare, men tänkte mig nyttiga grönsaker som broccoli, spenat, grönkål etc. Det hade varit kul att lyckas redan från början så jag får lust att utöka odlingen nästa år.
Blomstertanten
Jag har lagt ett tjockt lager med tidningar i botten och har aldrig märkt att nåt ogräs eller gräs kommer upp i mina pallkragar.
Åsa, mälardalen zon 2
Svarade dig på trädgård i fokus.

Lägger till att vermiculite är inget du ska ha i pallkragarna.

Och vidhåller att kalk ska du inte ha ifall du har natutgödsel och liknande. +Vidhåller även att du inte bör odla mest kål ifall du är nybörjare och vill känna dig lyckad som odlare i slutet av säsongen
Granville
Tackar för svaren!

Gillar "enkelt är bäst", så det blir tidningar i botten. Oljade in kragarna med ogiftig olja igår och tänkte fästa byggplast på insidan innan jag placerar ut dem.

Tänkte ju hämta hästgödsel och fick tipset här på forumet att gräva nedifrån i högen då det är bättre med något äldre dynga. Om jag ställer kragarna direkt på marken rymmer ju varje ca 200 liter. Hur högt fyllar man lämpligen kragarna? Är 1/2 hästgödsel en för kraftig blandning tror ni? Jag har visserligen ett gäng säckar med toppdressing (till resten av blandningen), men kan lätt skaffa annan jord t ex matjord (5 x 50 liter för 99 kr på Bauhaus) - är detta ett säkrare kort?

Jag ska nog vänta till nästa år då med kålväxter, vill ju inte misslyckas första gången... Kanske spenat, olika sallad, mangold, låga bönor, bönor och lite olika kryddväxter är bättre då.
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ju testa någon kålsort iår grönkål brukar vara lite enklare och lära dig av den odlingen hur du känner igen alla skadegörare som går på kål man lär sig ju genom att testa och odla.

olika betor o morötter brukar också vara lättodlade. Även zucchili brukar vara lätt att odla ifall man inte planterar ut för tidigt och att man ger dem gott om plats.

Tänk på när det gäller bönor att de ruttnar ifall man sår i kall jord, bör vara runt +15C i jorden då man sår de flesta bönor och temperaturen mäts på morgonen.
Granville
Tar nog banne mig och provar ett litet hörn med grönkål och broccoli då - inga mängder utan bara för att få erfarenhet inför nästa säsong! Bra tips dock att inte satsa hela odlingen på kål med risk för att misslyckas.

Det är tydligen för sent för vitlök denna säsongen, men några lökar kanske kan hjälpa till att hålla borta viss ohyra. Tips på blommor som fungerar för att hålla borta ohyra?

Jord: då en pallkrage rymmer 200 liter gissar jag att jag fyller den till runt 175 liter. Har fyllt kragarna med runt 75 liter toppdressing och gammal matjord. Frågan är om det blir bra att lägga till 100 liter hästgödsel eller om detta blir för kraftigt? Kanske bättre att skaffa lite mer jord och ta lite mindre hästgödsel?

Eva i Västerås
Häst blandad med kompost är en suverän blandling.
Har haft det i 2 pallkragelådor 120x80, 3 högt, och 2 hembyggda, 120x160 40 cm höga. Fyllda nästan till kanten. I 4 år gammal jord kunde jag sticka ner armen i jorden till armbågen.
Morötterna blev 30 cm.
Första året var det lite mycket larver med från den uppvända grästorven jag lade i botten (knäpparlarver) och nånting som såg ut som pingborrelarver som kom med hästgödseln.
Det blev dock förvånansvärt lite skada på växterna, bortsett från att knäpparlarverna tog potatisen år 2. Lök, sallat, rädisor, sockerärtor och grönkål (red russian från runåbergs är mild o fin) är bra grönsaker. Ringblommor och tagetes är trevliga och nyttiga.
Lägg din dressjord ovanpå hästgödseln. Man kan inte så i gödsel eller kompost. Då äter mikroberna upp fröna. När rötterna gått genom den jorden är gödseln tillräckligt förmultnad.
Förresten är det inte alls försent att sätta vitlök. Gör ett försök du.
Granville
Tack för inspirerande svar, det låter som det växer så det knakar i din odling!

Bra att veta att jag inte ska så i hästgödseln, hade ingen aning om detta - tack.

I år blir det bara fyra pallkragar, en krage hög. Knappt 200 liter styck, dvs 800 liter totalt. Jag har nog kompost till 1/8-del, toppdressing till 2/8 och kommer att hämta rejält med hästgödsel till helgen, kanske 4/8. Funderar på att komplettera med torv 1/8 för dess fuktbevarande egenskap. Nu är det fullt... Tänkte blanda om ordentligt och toppa av det med ett lager toppdressing.

Spelar det nån större roll vilken fröfirma man använder tror ni? Weibulls, Runåbergs, ...

Och vitlöken ser jag verkligen fram mot att prova redan i vår - gott och bra mot skadedjursr. Tar man bara vanlig vitlök från matbutiken och trycker ned klyftorna i jorden?

Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs har bra kvalité och bra sorter som passar i vårat klimat, men av vanliga grönsaker typ morot, sallat kan man faktiskt köpa de där superbilliga fröpåsarna man hittar för ett par kronor på ex. Lidl det är inget fel på de sorterna och de brukar gå bra med.

Jag brukar köpa billiga påsar av de där vanliga sorterna och sedan köpa en hel del roligare och mer annorlunda sorter hos Runåbergs. Men vill man ha en vanlig orange morot kan man likväl köpa den superbilliga påsen. (sorterna blir inte automatiskt bättre för att de är dyrare)

När det gäller vitlöken bör man köpa speciellt utsäde och oftast sätter man den sent på hösten men tidig vår kan funka med.
Eva i Västerås
Men får du inte tag på utsäde så här års, så kan du ta klyftor från butiken.
Se till att få så frisk lök som möjligt. Får du i lökmögel, så är det väldigt besvärligt, och det går på alla lökar, i alla fall allium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon