Full version: Mole Stop mot sork
Anna-Karin Lundberg
När snön smält undan ser jag sorkgångar kors och tvärs över tomten och där jag planerade lökar i höstas har det varit sorkparty - rester av blomsterlök ligger uppgrävda. Ingen enda sok har fastnat i fällan betad med morot så nu har jag köpt "Mole Stop", en manick man skruvar ned i marken som ger kraftiga vibrationer i jorden. I ett par år har jag provat andra metoder, särskilt att ha marken kortklippt och så fällor då. Sorkarna äter upp rötterna på buskar, min nyplanterade häck blev illa skadad, de gräver gångar och underminerar marken utanför min grind/infart till tomten. Fy, vilka djur! Det är den lägre liggande delen av tomten som är angripen, uppskattningsvis 10 x 35 meter. Jag har köpt en mole stop men är beredd att köpa en till, för att säkert störa iväg sorken från hela området. Nån som har testat den?
Noak
[attachment=59655:sn_sm_ltning_1.JPG]

Det här är min gräsmatta efter sorkpartyt i vinter. Ju mer som smälter fram desto ledsnare blir jag. Satte tvåhundra tulpanlökar i höstas...ingen har kommit upp.
Om Mole Stop hjälper så ska jag införskaffa ett dussin!
Gossen Ruda
Vintern kom så tidigt så jag hann inte få bort allt långt gräs och på vissa ställen har tydligen sorkarna haft gräsparty. Inga större skador men jösses vad de måste ha ätit. Jag såg hjälpen för några veckor sen, en vessla. Buss på!
Anna-Karin Lundberg
Oh, nej, vad trist, Noak!
Jag förstår hur hopplöst det känns. Jag har kämpat ett par år och försökt hålla kortklippt, trots att jag egentligen vill ha "äng" på den delen av tomten. Det var kortklippt, men snön kom rikligt och tidigt så sorkarna har haft halabalo där under snön, det var ju inte kallt i jorden heller.
Just innan det blev vinter planterade jag också runt trehundra lökar - har ju vilktstängsel nu så rådjuren kommer inte in och äter allt. Har fått vackra och ovanliga blomsterlökar skickade från vänner i Holland - lyxig sorkmat!

Än ser jag inte så stor skilnad i marken, men jag håller koll och berättar vad som händer. När häcken grönskar ser jag om de ätit upp rötterna på häckplantorna, de dödade flera förra vintern. Jag har också sett att mina grannar har sorkätna gräsmattor, så det är nog en bra sorkterräng här.
Anki V
Jag önskar dig lycka!

En av de få sorkskrämmor jag inte provat är Mole stop. Många av de andra som sägs skapa vibrationer i marken fungerar inte. Mer som inte fungerar:

Vitlök
Allium
Gas (de flyr tillfälligt)
Kattskit
Hålla växtligheten kortklippt….det är under snön de har sina partyn.
Fiskrens i gångarna
Vindsnurror (har ett mindre vindkraftverk på tomten)

Vad som hittills fungerat bäst är ”råttfällor” betade med morötter, dryga 100 sorkar blev det förra sommaren.

Jag har provat att beta solrosfrön med råttgift men är ytterst tveksam till om det var just sorken som blev målgruppen….den kan ha varit skogsmöss så jag lade ner det försöket ganska snabbt.

I fjol så åt rackarna upp värden för ungefär 12 000 i min trädgård....som tur var hade jag själv sått det mesta själv och eget arbete värderas ju inte på samma sätt......Fast nog var det trist och några (ganska många) tårar föll när jag såg förödelsen.

/Anki
Anna-Karin Lundberg
Åh, jag blir ledsen bara av att läsa. Det är så ledsamt och man känner sig bedrövad och maktlös, som att nån skulle ha stulit ens utemöbler eller repat bilen - igen och igen. Man kämpar på ute i trädgården, hoppas och längtar. Och så blir det bara förstört.

Den här Mole Stop sägs vara av annan kaliber än de andra vibrationsgrejerna. Jag har läst här på forumet att de inte verkar så effektiva. Eftersom det var två års "nöjd-kund-garanti" slog jag till. Den känns rejäl och den drivs med el, batteri går men den "äter batterier". Jag vill inte behöva tänka på att byta batteri titt som tätt, så jag köpte till en transformator och förlängningssladd. Solscell fanns också, men man vet ju inte hur mycket sol man får. När man står i närheten känner man hur det skakar till i marken, det sägs täcka ca 1000m2, men jorden och omgivningen spelar in. Jag tror jag beöver två på min tomt, det är ett långsträckt bälte som är drabbat. Jag har inte märkt så mycket på sommaren, det är under vintern de förstör mest hos mig.

Jag odlar inte grönsaker, de äts förstås upp på sommaren. Förra hösten planternade jag flera olika bärbuskar, sånt jag köpt utomlands också, så jag är rädd att de inte ska grönska för att sorken ätit upp rötterna. Bara vänta och se. Jag har redan sett att lökplanteringarna är länsade samt en buske som lutade. När jag petade på den så välte den, för alla rötter var uppätna. Jag har sett gnagskador på grenarna på en ros, men vet inget om rötterna än. Rosen heter Balder och jag planterade den innan min gamle hund Balder dog, som minne. Åh, fy för sorkarna!
Gossen Ruda
Jag funderar på hur det ser ut i omgivningarna för er som har stora problem? Är det ängsmark så kan det vara åkersork som varit framme även om alla sorkar kan ställa till skador. Undrar om det går att gräva ner ett sorkstopp runt trädgården så inte sorkarna kan gräva sig in. Antingen någon form av markskiva stående på högkant eller ett dike fyllt med småsten. Snön kan man försöka packa till, exempelvis där man vet att det finns lökar.
smuleborg
Ta i trä. Vi har inga särskilda problem med sork. Ta i trä. Bor mitt skogen. Två människor och två katter. Kan katterna göra skillnad? Rovfåglar, t.ex. havsörn seglar över tomten ganska regelbundet. Vi kan naturligtvis inte tänka oss "gifter" med tanke på katterna och liv i övrigt (inklusive oss).
Noak
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 08:19) *
Jag funderar på hur det ser ut i omgivningarna för er som har stora problem? Är det ängsmark så kan det vara åkersork som varit framme även om alla sorkar kan ställa till skador. Undrar om det går att gräva ner ett sorkstopp runt trädgården så inte sorkarna kan gräva sig in. Antingen någon form av markskiva stående på högkant eller ett dike fyllt med småsten. Snön kan man försöka packa till, exempelvis där man vet att det finns lökar.

Det är alldeles för stora områden för att man ska kunna gräva ner sorkstopp. Vi bor med ängar och plöjda åkrar runt om oss, och nu när snön smälter bort så ligger jorden uppriven överallt. Ser ut som om nån bombat ( sorkbomber) omgivningarna. Idag hade snön smält ner runt stöden för rosorna. Där är bara jordhögar kvar.
Jag räknar mig som djurvän, men det här får mig att bli mordisk!
Förra sommaren åt sorken upp allt i grönsakslandet, utom vitlöken. I år kommer jag inte att att så grönsaker alls, för första gången på 30 år kommer landet att ligga i träda...
Dystert är det!
Vinbärsbuskarna har de lämnat, men krusbärsbusken är nergnagd till rötterna.
Grannens 50-åriga äppelträd är ringbarkade.
Wilmer
Sörjer med er!!! Vi har inte haft problem innan, men nu med två års snö... Så har de exploderat. Båda sortens sork är det på lotten. Förra året åt de ju upp alla tuplanlökar som jag unnat mig för att fira att jag jobbade igen, men jag han se dem två år.. Det var åtskilliga pengar. I höstas var det all potatis. Jordärtskockor, corogi och annat som är kvar i jorden rensas. Höll på att ramla ner i Kina (överdrift givetvis) när jag gick över jordärtskocklandet.. Perennerna återstår att se vad som kommer upp ur jordhögarna. Ser att andra kolonilotter är drabbade de med, men inte närmsta grannen som mest har gräs. De har en sorkskrämma, men den står närmare vårt potäteland så där gjorde den ingen större nytta. Så ni säger att inga allium hjälper.. Suck. Vi ska iallafall inte odla potatis där i år. Hemma ska vi fräsa den vilda delen av trädgården och hoppas på det bästa. I värsta fall skaffa katt... Inga träd drabbade (?) än, fy så tråkigt.. Vad gillar de BÄST att äta hos er?

Hos oss snor de in sig i perennbladen från strandirisarna, de kommer kapas nästa år!!! Mysiga bon där..
Anna-Karin Lundberg
Åh, FY, vilka djur! Jag har inte sett dem springa omkring, bara sett gångarna strax under markytan. Gångarna är nog upp mot 5cm i diameter, jämna och fina väggar. Här och var ligger jordhögar ovanpå marken men mest "jordkorvar" med gräs och rotrester i. Vet inte hur de får upp dem. Buskarna är avgnagda under jordytan, lökarna söndergnagda.

Tre djur har jag lyckats fånga i en smällfälla/sorkfälla betad med morot. De var väldigt mycket större än jag förväntat mig, fick lirka upp dem ur gången när den fastnat med huvudet i fällan och dött. Den såg mer ut som en råtta än en mus, men svansen var kortare, såg "halv" ut i längden och den var hårig. Alltså inte kort som på en guldhamster och inte lång som på en råtta. Är det vattensork?

Jag har sett småsork på tomten som ser ut som möss. De springer i gamla sorkgångar, har hört dem prassla under jord när jag legat på marken och vips har en "mus" hoppat upp. De bjuds på råttgift i små lådor och det äts där, så jag förstår att de små är en annan än de som gräver gångarna. Hundarna har tagit nån liten ibland också. Jag undrar om min katt skulle kunnat ta de stora sorkarna, de var ju gigantiska! Katten är död sen ett par år, men när han nån gång kom hem med byte var det nåt litet.

Wilmer: Din grannes sorkskrämma, vet du märket på den?
Wilmer
Nej, tyvärr men jag kan kolla... Den verkar inget bra, men man kanske ska flytta den emellanåt? Vi har inget försökt mer än hoppades att vi inte skulle fått snö vintern som gick. Så planterade jag inga lökar i höstas heller... Dyr sorkmat. Här är det både korvar och tunnlar, genom potatisåkern kunde jag utan problem få in hela armen.

Stallkatten tog en fet sork och la på logen, så en del katter tar även stora sorkar bravo.gif Om inte annat så kanske sorken störs?
Gossen Ruda
Skall man vara petig så betyder Mole mullvad men även sorkar störs kanske. Riktigt läbbiga skador efter mullsorkarna eller åkersorkarna. Mina små skogssorkar gör visserligen en del skada men inte alls av samma dignitet.
Anna-Karin Lundberg
Jo, de säger att det är samma skrämma för sork och mullvad. Båda lever på samma ställe (nere i jorden), så det är väl samma "oljud" för dem.
Limeblossom

Även jag har haft påhälsning av sork i vinter sad.gif Aldrig sett förut på våra 9 år i huset men det är förstås första vintern utan katten. Fast jag tvivlar på att det hade hjälpt, dom är som sagt under snön. Men jag undrar: äter sorkarna ovandelen på lökar? Eller bara själva löken? Någon har iaf ätit upp tulpanerna och scillan, ända ner till jordnivån. Har heller aldrig hänt förut....brukar inte ha rådjuren på gården. Stenpartiet däremot....där är jag säker på att sorken är den skyldige, fullt av gångar och taklökens rötter är borta. Konstigt nog bara den vanligaste modellen på löken, har en annan...kan det heta något med spindel tro? Den är lämnad kvar.... Dumma djur! Jag ville inte ha någon ny katt....hunden är lättare att få vakt åt när man åker bort. Fast sambon vill ju ha en ny katt så han blir väl glad..och barnen med. smile.gif Vi får väl se...
Noak
[attachment=59786:mera_sorkv_r_030_.JPG]

Nu har snön smält bort, och "gräsmattan" ligger bar...De gula pinnarna markerar var rosorna planterades...
Anna-Karin Lundberg
Noak: Du behöver en kram. Här kommer den!
Mina holländska tulpaner är borta, fy för sork!
Noak
Visst blir man ledsen...
Men nu går jag och grunnar på sätt att odla så sorkjä-na får tji... Krukor med nät, pallkragar med nätbotten, det måste finnas något sätt att odla!
Aqvakul
Min erfarenhet av sork och mullvad att det enda som hjälper är att ta livet av de små liven. Slagfällor är hemska men effektiva...
Noak
Men det finns ju miljoner...
Lilla hjärtat
Hej!

Och tack för tipsen. Ska försöka odla bort "mina" sorkar. Vi har inte haft sork tidigare. Jag har alltid tyckt att sorkar är söta och tycker väl egentligen fortfarande att de ser rätt gulliga ut. Titta, en sork, sa jag för ett par veckor sedan när vi åt kvällsmat i växthuset. Sedan satt vi där och tittade medan djuret stökade runt kring komposten.

Förra helgen upptäckte jag konstiga högar med jord i slänten ner mot diket och bondens åker. Kunde inte fatta vad de kom ifrån. Sedan fick jag se ett hål. Och sedan ett till. Och så plötsligt var det hål över allt. Var snabb som sjutton med ett gräva upp krusbärsbuskarna jag köpte förra våren. Har nu satt dem på ett ställe där sorkarna inte verkar ha gått till anfall. Tack och lov ser buskarna ut att må riktigt bra och rötterna verkade intakta.

Hoppas att sorkarna ska försvinna ut i åkern så fort det börjar växa där. Ska försöka "odla bort" mina sorkar med sådant de inte gillar. Kanske häller jag lite använd kattsand i hålen - har hört att det ska hjälpa.

//Linda
Aqvakul
CITAT (Noak @ 16-04-2011, 22:10) *
Men det finns ju miljoner...

Jo, många är de... särskilt sorkarna..
scanier
Jag har använt Mole Stop och den har fungerat precis såsom man säger i reklamen. Man får vara beredd på att när man installerat den, så försöker sork "angripa" den för att tvinga undan inkräktaren (Mole Stop), men sedan ger sig sorken av. Kan rekomendera att använda batterieliminatorn för bästa funktion, kraftigare vibrtioner och inget underhåll behövs.
Anna-Karin Lundberg
Aha! Intressant! Du är den första jag kommit i kontakt med som provat den.
Jag har köpt en till, för att vara säker på att det ska räcka på hela min angripna del av tomten. Jag tänkte köra båda från och med nu - sen får jag se om sorken försvinner eller ej. Gör den inte det så skickar jag tillbaks dem, det var ju garanti. Jag köpte batterieliminator, vill inte känna att jag måste komma ihåg att byta batterier hela tiden.

Fan vad de har gnagt sönder! Nu ska de bort! OK att det kostar, men jag köpte jord för flera hundra här om dagen, och det bara till några krukor. Hela grejen med en trädgård är ju att man ska njuta - inte gråta. Då ryms inte sork.
Anna-Karin Lundberg
Idag har jag installerat båda skrämmorna. Nu är det bara att vänta och se. Jag har sett att det är massor av hål till gångarna i marken, lätt att se nu när snön är borta men gräset ännu inte högt.
Jag har alltså två surrande skrämmor på 20 meters avstånd. För att slippa byta batteri har jag en transformator kopplad i väggen och en sladd mellan skrämmorna. Sladden är tunn, så för att inte fastna i den, eller råka klippa av den, så har jag trätt den igenom en trädgårdsslang. Det var inte så lätt, men jag kom på att tyngdlagen kunde hjälpa mig, så jag klättrade upp på taket och stod på taknocken med trädgårdsslangen hängandes till marken - och matade sladden ner i den. Jag fick klippa slangen i tre bitar, annars hade det aldrig gått. Nu får skrämmorna stå och surra och om det blir mer uppätet så vet jag att de inte fungerar. OM det fungerar så var det lätt ordnat och värt varenda krona!
Wilmer
Hoppas det fungerar! Berätta...

Jag har hackat upp sorkgångar en masse i dag, men inte rört bland blommorna så mycket i hopp om att där finns något som vill spira ändå.
Crazy4Flowers
Mega kramar till er som drabbats!!!! O en liten till mig som bara haft lite påhälsning i vinter. FYYY vilka duma rackare.

Det där med att plantera med hönsnät runt måste fungera bra till häckar osv, där är man inte och rör.
malcolm
Efter att ha läst denna tråd har jag köpt en mus- råttskrämma från samma firma som säljer Mole Stop för att försöka skrämma iväg en mus/råtta som bosatt sig i trossbotten på övervåningen men ännu utan resultat. Ger apparaten en chans till efter helgen men sedan skall jag kontakta Anticimex fast jag vill helst inte riva upp parketten i vardagsrummet. Undrar om hemförsäkringen täcker sådana skador i så fall...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon