Hej!
Jag har köpt hela kardemummakärnor som man har när man bakar, kan man plantera dom?
Ingrid på Västkusten
15-02-2004, 20:15
Ja visst. Iofs så skall ju alla kryddor vara bestrålade men det lönar sig att prova,
Hälsar ingrid
mari_tres
16-02-2004, 20:30
Det där med bestrålade kryddor låter ju inte något vidare... Varför gör de så? Och vad bestrålar de med? Är KRAVmärkta kryddor också det?
Själva ordet "bestråla" ger mig rysningar... kan inte vara bra.
ja men då ska jag prova plantera få se om det blir nåt.
Jag har för mig att alla kryddor som förs in i svea rike bestrålas, för att förhindra att de är smittbärare. Att stråla ett frö gör de ogrobart!

Men Örtagårdens plantskola har Kardemumma plantor till salu men man måste beställa för mer än 150:-!
Hej! Om du vill kan du få köpa en rotad stickling av kardemummaplanta av mig! Min växer enormt snabbt och verkar lättskött. Står i västerfönster och vattnas en gång/vecka ordentligt. Hör av dig på min privata email vid intresse.
mvh
Ann-Louise i Lycksele
jag skrev & fråga knorr om bestrålade kryddor, där sa dom att kockens & knorr kryddor inte va bestrålade & att de skulle stå på förpackningen om kryddorna va bestrålade.
Jag försöker också att så... Har köpt KRAV-märkta kardemumma kapslar på Indiska, och hoppas att de ska gro. Men ännu har inget hänt (ca 2 veckor).
Är det någon som vet om kärnorna ska behandlas på något speciellt sätt för att kunna gro? Värme/kyla eller liknande.
/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.