grillbryggan
Som vanligt är det nu överfullt på alla fönsterbänkar med småplantor......Har ett växthus på 5-6 kvadrat där jag byggt hyllor och gjort ordning för att kunna driva upp plantor. Jag har ett litet element utställt för tilläggsvärme. Jag skulle vilja ha era erfarenheter av att ställa ut småplantor redan nu. Hur klarar dom sig egentligen? Hur kallt tål dom på natten? Räcker det med att hålla det frostfritt på nätterna eller måste man hålla min 10 grader dygnet runt. Dela med er av era egna erfarenheter.........Jag har en känsla av att dom tål mer än jag tror.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har öppnat mitt växthus för säsongen och börjat bära ut plantor. Har en värmefläkt som slår på och hållar ca. +10º nattetid. Växterna mår bara bra och blir knubbiga och fina. Vad jag inte tar ut ännu är tomatplantor, flitiga lisa och dahlior.
Iren
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-04-2011, 19:05) *
Jag har öppnat mitt växthus för säsongen och börjat bära ut plantor. Har en värmefläkt som slår på och hållar ca. +10º nattetid. Växterna mår bara bra och blir knubbiga och fina. Vad jag inte tar ut ännu är tomatplantor, flitiga lisa och dahlior.

Vilken härlig bild! Kul att det fungerar med fläkten. Plantorna ser ju väldigt fina ut!

Vad jag tycker är svårt är temp skillnaden dag/natt, innan fönstren öppnar så är det ju nästan +30 och på natten ner mot 5-10, plus alltså.
Helen i Piteå Zon 5
Mitt växthus är 12,1kvm och jag har 6 vädringsluckor men nog blir det varmt i alla fall. Den här tiden på säsongen är det inte så farligt med värmen men det blir ju värre längre fram. Har man möjlighet kan man ju öppna upp dörren eller ställa fläkten att blåsa på kalluft.
veram
Jag har inte öppnat växthuset för växter än, men snart blir det och med tillskottsvärme förstås. Då lägger jag markskivor/cellplast (från ByggMax, lila, 120x60x5 cm) delade på längden, så att de blir lagom breda för plantfaten (=30 cm) främst för de plantor som sätts på golvet, där det kan bli väldigt kallt underifrån på plattorna, men också på plantbordet från allra första början. Så gör jag också i ett litet lågt plastväxthus längre fram på våren, när vanliga växthuset blir för fullt, för där står chili- och paprikaplantor tills de blir för höga och måste sättas utomhus. I lilla plasthuset får de ingen tillskottsvärme, men kommer upp från marken och slipper den farliga blåsten här. Sen har jag odlingsväv på allt från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon