AnkiHbg
07-04-2011, 22:37
Vill ha lite tips på vilka vintergröna buskar man kan ha på framsidan av sitt hus, idag står där bara några stora tuja, o det är på en norrsida?
Sen vill jag gärna ha ett magnoliaträd som kan stå i norrläge...har ni några olika tips på magnoliasorter och vilka som är finast..älskar de med stora vita blommor men kan inga namn.
Slutligen ska vi också ha en lite rundel mitt i plattorna där vi tänkte ha lite högt gräs med en markspot som lyser upp i gräset..tips på sorter..inte för stora
Hälsn Anki
Jan af Lisö
08-04-2011, 09:01
Magnolia kräver sol, inget du kan ha i norrläge.
Vill du få magnoliatips så skriv gärna var du bor; det blir olika tips för t.ex för Falun eller Skanör.
Alexander-VG-zon3
08-04-2011, 11:47
mina föräldrar har en stjärnmagnolia på norrsidan, den blommar mycket men har inte blivit så stor. zon 1-2, nordöstra skåne.
AnkiHbg
08-04-2011, 18:39
Tack för svar...vi bor i Helsingborg...det var ju synd ---skulle vilja ha ett magnoliagträd.. vad finns det annars för träd o vintergröna buskar man kan ha på en norrsida?
Huggorm
08-04-2011, 19:00
Hemlock? Vintergrön och extremt skuggtålig. Inget vidare vackra dock
Alexander-VG-zon3
08-04-2011, 19:09
vill du ha städsegröna växter eller vintergröna växter ?
vilken höjd på buskarna ? ska det blomma ?
vad för typ av träd hade du tänkt dig ? storlek ? blommor/blomfärg ?
Ludvig Johansson
08-04-2011, 20:44
Bodde jag i Helsingborg skulle jag skaffa en Magnolia virginiana 'Moonshine'. Härdlgaste städsegröna magnolian med handstora citrondoftande vita blommor. Troligtvis får du beställa den från utlandet eller pröva Lindhults plantskola (Halland) eller Tommy Ahnby (Munkedal nära Uddevalla) som kan ha den.
AnkiHbg
09-04-2011, 15:10
Hej här är svar på dina frågor:
vill du ha städsegröna växter eller vintergröna växter ?
Jag vet inte vad städsegröna är el skillanden mellan dem o vintergröna, men jag vill ha 2 fina ganska höga buskar som är gröna året runt plus ett magnoliaträd på en norrsida!
Huggorm
09-04-2011, 15:31
Städsegrön innebär att växten är grön alltid, medan vintergrön innebär att den är grön större delen av året, men byter löv på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.