Full version: Duva på ägg
Christa
Vi brukar promenera uppför en asfalterad backe och i förra veckan låg det ett ägg på asfalten. Vi undrade var det kom ifrån så här tidigt. Det såg inte ut att ha legat där över vintern.

När vi gick ner för backen fick min sambo syn på en ringduva som låg på ägg i sitt bo ovanför biltrafiken. Den har byggt ett litet bo på en stor björkgren som sträcker sig långt ut över den ganska trafikerade vägen.

Nu ser vi henne (honom?) varje kväll när vi är ute och promenerar.

När brukar de lägga sig på ägg?

Är det honan eller hanen som ruvar eller delar de på det? Vad äter duvorna så här års? Om de inte alternerar så måste ju den andra duvan skaffa mat åt den som ruvar.

Den är så fin där den ligger. Boet är så litet så stjärten sticker långt utanför. Iband ligger hon med bröstet emot oss och ibland ser man bara stjärten. Det är kanske 2 meter ovanför våra huvuden.
Motti
Tror duvorna är som Kråkfåglarnlägg väldigt tidigt slutet på Mars början på april här ligger Skatorna på ägg nu de började bygga bo i mitten på Mars,vad de lever på Duvorna vet jag inte man Kråkfåglar är ju allätare och bla asätare.Här ute på landet matar jag Skatorna och Kråkorna med köttrester överbliven kattmat köttputs bröd osv,väldigt uppskatta kan jag tala om :)Dom har haft en tuff vinter fåglarna.
Kollade i min fågelbok troligtvis är det en Ringduva du ser ,de bygger lite halvdana bon av kvistar ,de lever på frön säd ekollon mm de inte köttätare.Läste att andra duvarter häckar i gammla urholkade trän och trädhålor efter andra fåglar eller i berghålor.
Christa
Min faster berättade igår att hon haft ett duvbo utanför sitt fönster och att honan och hanen hjälps åt med ruvningen.
Eva i Skåne
När jag var barn var det duvor som byggde bo på vår balkong. Mina föräldrar ville inte ha duvbo där utan rev bort boet, duvorna började om, det revs bort osv. Tyvärr ledde det inte till att duvorna sökte sig till nån annan plats utan till slut la honan äggen direkt på balkonggolvet. Då gick det ju inte längre att schasa bort dom, men det slutade tragiskt. Golvet var antagligen för kallt och äggen kläcktes aldrig. sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 13-04-2011, 13:11) *
När jag var barn var det duvor som byggde bo på vår balkong. Mina föräldrar ville inte ha duvbo där utan rev bort boet, duvorna började om, det revs bort osv. Tyvärr ledde det inte till att duvorna sökte sig till nån annan plats utan till slut la honan äggen direkt på balkonggolvet. Då gick det ju inte längre att schasa bort dom, men det slutade tragiskt. Golvet var antagligen för kallt och äggen kläcktes aldrig. sad.gif

Fel taktik tyvärr. Det går inte att få fåglarna att flytta genom att riva boet. Lägg en sten eller något annat i boet istället så sticker de direkt.
äppeltjejen
De är ju otroligt dåliga på att bygga bo. Fick ett duvbo på balkongen förra året, var bara en massa kvistar som låg hur som helst med 2 ägg i mitt på balkonggolvet, hade inte hjärta att förstöra det. Boet blåste ner ganska snabbt.. Har hört att de gillar balkonger med mycket grejjer på, hade nästan inget på balkongen i år och fick ej heller något duvbo. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon