Hur många år tar det för ett päronträd att ge lite frukt?
Hej
Vanliga päron träd ger frukt på ålder 6-8 ÅR , men päron träd som ympad beror på grund som man ympade på , det finns ympade träd päron som ger frukt efter 4 år.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2011, 17:02
Och gråpäron är kända för att ta 10-15år på sig innan de ger frukt
+Finns det ingen lämplig pollinatör i området kan det hända man aldrig får frukt päron brukar ju inte vara självfertila
Jan af Lisö
11-04-2011, 13:41
En annan faktor är om grundstammen är en fröstam eller klonstam. På fröstammen är det ca 10 år som gäller plus längre tid för t.ex Gråpäron (som Åsa skriver). På kvitten (klonstam) kan det gå snabbare.
Jag tror att det är fröstammen (Pyrus communis) som är det vanligaste.
Tack för goda svar!!Det är ett inympat med 4 sorter...(Ej gråpäron...
Ja då lärde man få vänta några år till då...Har varit i mark 2 år...
Men worth waiting då!!
Hej !
Jag har ett Göteborgs Diamant päronträd och fick andra året 3st päron ( ovanligt skulle jag tro ) och i fjol så fick jag inga päron men då tog jag reda på att man bör ha ett till eller om grannen har ( måste vart så när jag fick den där gången ) såjag införskaffade mig ett william och vi får väl se om det blir nått i år.....
Ha det.
Det lät ju bra,vore kul med iaf 3 päron,eller jag är nöjd det blir ett,,går ju att äta en halva och frysa in den andra och ha i en päronkaka...när man får oväntat som man säger..
Haré gött..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.