|
Christa
08-04-2011, 15:22
Jag behöver ett par bekväma skor att gå vandringsleder med. Dom får inte var för varma och helst mörka så att de inte ser tråkiga ut efter första promenaden. Det står streetskor, walkingskor, promenadskor, sportskor och alla möjliga namn. Vad är det egentligen jag skall ha? Jag har breda fötter och de får inte ha polstrad plös för då blir det för varmt. Är det någon som har något tips?
ingrids
08-04-2011, 15:32
Jag tror nog mest på walkingskor i det läget. Streetskor vet jag inte är för terräng. Själv brukar jag nog ändå välja låga kängor, blir inte så varmt.
merlin68
08-04-2011, 15:35
Jag går mycket i terräng så jag har hiking-skor Vandringsskor hittar du här: http://www.valomak.se/go/search/idx/6061006/go.htmViktigt är att de verkligen passar, lika hemskt att ha för små som för stora skor. Mitt råd är att uppsöka en specialaffär för friluftstillbehör, att prova sig igenom sortimentet och om skorna i äffären är dyra .....pssst ....beställa dem billigare på nätet
andersen
08-04-2011, 15:43
Jag vandrar på sörmlandsleden, och tycker inte att du skall ha skor.... det är kängor som man skall ha för att få stöd om vristen, själv så har jag m90 kängor och har haft Lundhags kängor dom är åxå bra, hur långa sträckor har du tänkt att vandra?
andersen
08-04-2011, 15:57
Jaha Crista, jag hadde väntat mej att du skulle svara på hur långa sträckor du vandrar? om det är så att det skall vara 4-5 mil eller mera, så tänk på att köpa en känga som inte är liten, fötterna svulnar upp mera en man tror,och mitt tips är köp en känga som du får ner ett par stumpor och sockor dvs först strumpa sedan socka på det, då minskar risken för skoskav och det finns plats för fötterna att svälla på.
Christa
08-04-2011, 16:55
CITAT (andersen @ 08-04-2011, 16:57)  Jaha Crista, jag hadde väntat mej att du skulle svara på hur långa sträckor du vandrar? om det är så att det skall vara 4-5 mil eller mera, så tänk på att köpa en känga som inte är liten, fötterna svulnar upp mera en man tror,och mitt tips är köp en känga som du får ner ett par stumpor och sockor dvs först strumpa sedan socka på det, då minskar risken för skoskav och det finns plats för fötterna att svälla på. Jag har varit ute och bubblat med grannarna en stund så därför har jag inte bevakat datorn. Svarat i telefonen och ätit också för den delen. Vi har inte tänkt oss att gå riktigt så långt. Kanske 2-4 timmar. Sedan beror det ju på terrängen hur långt man hinner. Har tänkt att använda samma skor till kortare sträckor. Det viktigaste för mig är bra sulor och att de inte är för varma. Har gått ganska mycket i gummistövlar också och det går bra men kan bli för varmt. Har gått ganska mycket i de där gympaskorna som är så moderna i år. Gamla vanliga med tunna sulor. Vet dock inte hur långt man kan gå i dom utan att få ont i fötterna annars är de favoriter. Känger blir nog för varmt för mig. Jag har gått så mycket i obanad terräng i gummistövlar så stöd för vristen är inte så viktigt. Jag kan trampa snett så det skriker om det utan att det känns det minsta efteråt.
*Stintan*
08-04-2011, 17:36
Varför frågar du när du verkar veta bäst själv vad det är du vill ha på fötterna? Köp ett par som är sköna.
Christa
08-04-2011, 18:58
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2011, 18:36)  Varför frågar du när du verkar veta bäst själv vad det är du vill ha på fötterna? Köp ett par som är sköna. Jag vet att jag vill ha skor och inte kängor ja. Däremot vet jag inte vad de olika benämningarna jag skrev om innebär. Dom har så mycket utländska namn på dojor nu för tiden och jag har inget facit. Vad är t ex en streetsko och vad är det för skillnad på streetskor och walkingskor? När jag kollade på promenadskor så var det skor som man möjligen skulle ha på promenad runt kvarteret. Går det t ex att gå långa sträckor i joggingskor? Har också för mig att det finns skor av den typen även för annat än jogging men vad heter dom då? ingrids svarade då att streetskor inte är för terräng och att det nog skulle vara walkingskor. Firman jag letade hos på nätet hade hundratals olika skor men bara 1 par walkingskor. Tack alla som svarat i alla fall. Du Stintan kanske tyckte jag var otacksam men jag försökte bara förklara vad jag var ute efter och jag vill inte ha kängor. Det var synd att jag var så snål när jag köpte vandringskängor i Österrike när jag skulle vandra i alperna. De var låga och nästan som skor men jag köpte ett par som inte var läder och dom blev förstörda av ålder.
*Stintan*
08-04-2011, 19:19
Men kolla i en välsorterad skoaffär och och sportaffär, för du måste väl iallafall prova och känna efter. Dom kan säkert förklara skillnaderna.
merlin68
08-04-2011, 19:24
Om du går i terräng ska du absolut ha låga hikingskor. En bra hikingsko stöder foten mer än walkingskor som är lite mer "elastiska" och materialet ska andas (inga svettiga fötter). Jag har ett par hikingskor från engelska Karrimor men tror tyvärr inte att de säljs i Sverige. Så här kan hikingskor se ut: http://www.go-nature.se/se/grp/trekking.php
Det verkar som att skillnaden mellan alla dessa dojor är höjden på skaftet, ventileringen samt (vilken JAG tycker är det viktigaste) SULAN dvs "trampet". Går man mycket och på olika underlag, måste iaf jag ha en sula som stötdämpar. Helst hela sulan, men iaf MINST hälen. Mina favvo-kängor är Arbesko-kängor ("hantverks-kängor") De kostar en dryg tusenlapp, men håller i flera år om man sköter dem. Lätta, stötdämpande i hela sulan, ventilerar ut fukten men är ändå ganska tåliga mot fukt samt stödjande kring vristen. Titta inte på priset ! Det är dina fötter ! Dom ska bära dig resten av livet !
Christa
11-04-2011, 17:35
De hade 40 % på märkesskor på Ellos över helgen så jag tänkte köpt något där. Hittade ett par som verkade bra men kom ihåg idag att jag hade glömt att genomföra affären. Vi kollade blåsippor igår kväll istället...
Det skulle ju ha varit en chansning som kunde kostat mig 300 kr på ett par 500 kronors dojor. I vår lilla tätort finns inte mycket att välja på så det är inte så lätt att prova sig fram till ett par skor men självklart vore det allra bäst. Problemet är att jag behöver ett par skor NU! Jag har inget att promenera i över huvud taget och jag hatar att springa i affärer och när de dessutom ligger 4 mil bort och jag måste åka tåg så kanske postorder är ett alternativ.
Hade dock inte tänkt mig någon avancerat. Jag var kanske inte tillräckligt tydlig när jag lade ut tråden. Det är några vandringsleder 4 mil bort som vi tänkte prova men jag tänkte använda skorna till kvällspromenaderna också.
Jag köpte ett par svindyra känger en gång men trivdes aldrig i dom. Skoskav och varma fötter fick jag också. Lätta skor med en hyfsad sula är det jag söker men det är som sagt så mycket nya namn på dojor nuför tiden.
Vanliga sportskor i tyg. Hur är dom att gå i? Jag hade ett par addidas för länge sedan i skinn och med tunn plös. Nu tycker jag det är svårt att hitta några som inte har vadderad plös.
Om någon har köpt några skor som ni är väldigt nöjda med så tar jag gärna emot fler tips.
*Stintan*
11-04-2011, 20:08
Jag har ett par ECCO-skor med träningsskostuk som funkar utmärkt till såna övningar du beskriver. Dom har hängt med i flera år nu.
smuleborg
11-04-2011, 22:00
Du skriver 2-4 timmar på vandringsleder, här skulle jag helt enkelt välja gummistövlar (har själv Tretorn Sarek) med strumpor av mycket hög kvalitet (t.ex. någon av Smartwools). Valet av strumpor är minst lika viktigt. För svårare terräng använder jag mina Meindl Island Pro (med strumpor av mycket hög kvalitet). Det finns ju också s.k. trekking-/ walkingskor, har ingen erfarenhet, men gå till en bra friluftsbutik så kan de säkert ge råd. Glöm inte strumpvalet  . Och som någon skrev, välj rätt storlek (absolut inte för små, inte heller för stora, men för små är väl den vanliga missen). Ta på dig lämpliga strumpor och gå omkring i butiken, tänk på - som någon skrev - att fötterna blir större i värme. Själv föredrar jag gummistövlar (eller vandringskängorna), bl.a. för att de har skaft.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-04-2011, 07:20
Jag skulle köpa en bra walkingsko eller träningssko. Spara inte på dina skor
Om du går till en sportaffär så har dom ju mycket att välja på. Till sommaren finns ju också luftigare skor. I skor med goretex svettas man fort.
Elisabeth
malcolm
12-04-2011, 08:31
CITAT (Christa @ 11-04-2011, 18:35)  De hade 40 % på märkesskor på Ellos över helgen så jag tänkte köpt något där. Hittade ett par som verkade bra men kom ihåg idag att jag hade glömt att genomföra affären. Vi kollade blåsippor igår kväll istället... Jag tror inte du skall köpa vandringsskor på postorder, sådana bör man prova ut så man känner hur de sitter.
Att gå 2-4 timmar per dag på en dag är inte mycket. Själv spelar jag golf en normal golf runda varar runt 4 timmar. Har antingen golf skor eller en vanlig sportsko. Det viktiga är att skona är väl ingångna annars får du skav sår i alla typer av skor. Köp skona i god tid och gå in dom. Köp bra strumpor och byt under dagen.
Problemet kan bli om ni ska gå i regn. Då måste du har en av känga som inte släpper in vatten. Vatten i skon innebär skavsår.
Christa
13-04-2011, 06:43
Tack för alla tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|