Eva i Skåne
Jag antar att det inte finns nån räddning för en skinnmöbel som spruckit i skinnet på sitsen, men här finns ju så många påhittiga människor så kanske sitter nån inne med en mirakelkur blush.gif
Soffan är gammal, lite nedsutten och sliten i sömmar på utsatta ställen, men jag älskar den. På ett ställe har skinnet verkligen gått sönder på en 6-7cm, på nåt ställe är det bara skavt och matt och på ytterligare ställe finns nån reva (ev av hundklor).
Det går ju att lägga en filt där den är trasig, men det blir snabbt knöligt.
Överdragsklädslar i tyg har jag aldrig sett till en hörnsoffa och dessutom har jag aldrig sett nåt som varit acceptabelt i min smak, utan brokigt och blommigt.

Ett universalmedel som man sprayar på och som bildar en ny "hud" vore drömmen confused.gif
Gåsis
Be en körsnär titta på soffan. Det kostar att klä om en skinnsoffa, men kanska kan man underverka med det spruckna.
Meriona
Själv kan du nog inte "läka" en spricka i läder. Är det en torrspricka tror du eller har den varit med om en olycka just där? Jag har en soffa från 1981, men den sjunger på sista versen. Att den hållit så länge som den gjort utan att spricka beror troligen på
1) det är en kvalitetssoffa, alltså riktigt läder.
2) jag har använt rengöring/insmörjningsmedel med några års mellanrum. Min pappa möbelhandlaren påstår att det är A och O.

Jag tror som Gåsis, om du verkligen vill laga sprickan är det nog bara en möbelkonservator eller liknande som kan hjälpa dig. Hoppas att du kan få hjälp, för en go soffa är som en kär gammal vän! smile.gif
merlin68
Jag brukar dammsuga min soffa jättenoga ett par ggr i veckan pga att hunden ligger på den = mycket grus
Sedan avänder jag en lätt fuktat trasa för att få bort fläckar. Bästa tipset jag har är att tvätta den ordentligt med sadeltvål eller sadelsåpa ett par ggr om året:

http://www.blancks.se/eshop/hast/for-stall...ticle112.aspxt:

Sedan smörjer jag in soffan med vanlig solkräm så den blir len och lagom glansig smile.gif

För att dölja sprickan och använda soffan ett tag till kan du kanske klistra en bit silvertejp med tejpsidan uppåt (hoppas du förstår hur jag menar) i själva sprickan.
malcolm
Det är nog kört med den gamla soffan men försök limma fast en skinnbit underifrån med textillim. Jag lät klä om skinnkuddarna till en skinnsoffa jag hade förut men det blev i stort sett lika dyrt som att köpa en ny, nu har jag en skinnsoffa från IKEA, fick en del pengar från jobbet när jag fyllde 50 och satsade dessa på en ny soffgrupp. Det var ingen dyr soffgrupp med rätt så tjockt skinn men den ser likadan ut idag efter sex år och det är den skönaste soffa jag suttit i. För något år sedan hittade jag exakt samma tvåsitssoffa på Blocket som jag köpte till mitt sovrum för 1100:- och det är inget jag ångrar. Sk. anilinskinn skall man passa sig för, mjukt, snyggt och smidigt men det tål ingenting
gnon49
Jag har en vanlig tygsoffa som är hur "go" o bekväm som helst. Tyvärr har katten förvandlat armstöden till något som får en att gråta. Nästa soffa får bli en Ikea med utbyttbar klädsel. Men visst vill man ha sina möbler så länge som möjligt. Är en del av hemmets trevnad o ger en hemkänsla av att just det här är mitt hem. Helt unikt.
netha
malcolms tips tror jag är det som kan fungera. Att klä om dynor kostar mer än ny soffa... det vet jag.
Vår soffa och fåtöljer är ännu i gott skick efter drygt 21 år (rengörs och balsam flera ggr/år), men de är låga att sätta sig i. Därför funderar vi på nyköp ... men det svider lite att skänka bort.
Peztis
CITAT (netha @ 08-04-2011, 23:06) *
malcolms tips tror jag är det som kan fungera. Att klä om dynor kostar mer än ny soffa... det vet jag.
Vår soffa och fåtöljer är ännu i gott skick efter drygt 21 år (rengörs och balsam flera ggr/år), men de är låga att sätta sig i. Därför funderar vi på nyköp ... men det svider lite att skänka bort.

Hur mycket behöver de höjas? Du kanske kan sätta på extra "styltor" på dem på något sätt? OK, jag skulle nog inte höja hur mycket som helst men ibland kan fakstiskt 3-4 cm göra massor. Det märker man när man sätter sig på en köksstol eller en toalett. biggrin.gif
Eva i Skåne
Vi hade en skinnsoffa i ca tjugo år. Den utstod mycket, bl a fyra barn som hoppade och studsade i den, men sen mer eller mindre kapsejsade den. Den vi har nu köpte vi begagnad. Den är nog ungefär samma årgång som den vi fick kassera och lika trivsam, men inte värd att lägga några större pengar på. Jag ska nog testa tipset att limma en bit på undersidan av skinnet så kan den kanske hänga med nåt år till. Sen finns det ingen återvändo sad.gif
Tack för era tips thanks.gif
malcolm
Jag älskar skinnmöbler och det är inte alls som många säger att de är kalla att sätta sig på och att det klibbar efter en stund, i så fall är det inte riktigt läder utan galon eller något annat konstmateriel. Så här ser mina soffor/stol ut och jag trivs utmärkt med dem.
Vardagsrum
[attachment=59590:Soffgrupp.JPG]
Sovrum
[attachment=59591:Sovrumsoffa.JPG]
Dataplats
[attachment=59592:DATAStol.JPG]

netha
CITAT (malcolm @ 09-04-2011, 18:32) *
Jag älskar skinnmöbler och det är inte alls som många säger att de är kalla att sätta sig på och att det klibbar efter en stund, i så fall är det inte riktigt läder utan galon eller något annat konstmateriel. Så här ser mina soffor/stol ut och jag trivs utmärkt med dem.
Vardagsrum
[attachment=59590:Soffgrupp.JPG]
Sovrum
[attachment=59591:Sovrumsoffa.JPG]
Dataplats
[attachment=59592:DATAStol.JPG]

Skinnmöbler är sköna att sitta/ligga på ... så länge det handlar om äkta skinn/läder.

CITAT (Peztis @ 09-04-2011, 11:35) *
Hur mycket behöver de höjas? Du kanske kan sätta på extra "styltor" på dem på något sätt? OK, jag skulle nog inte höja hur mycket som helst men ibland kan fakstiskt 3-4 cm göra massor. Det märker man när man sätter sig på en köksstol eller en toalett. biggrin.gif

Pga vissa omständigheter behövs ca 10 cm förhöjning och jag kan absolut inte tänka mig såna "klossar" som de har i offentlig verksamhet ... där de förhöjer en del stolar/fåtöljer.
Det blir till att köpa nytt möblemang ... vill ha i skinn ... hoppas hitta i rätt sitthöjd ... annars får det bli tyg dito.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon