c014
Hej
jag undrar om pepparmynta är frosttålig? har nämligen någon sorts pepparmynta samt gräslök planterat i en låda här inne, men undrar om de klarar det kalla klimatet och frost som ännu är.

Åsa, mälardalen zon 2
Om de odlats inomhus är de lika känsliga som riktigt ömtåliga sommarblommor så nej de lär inte klara låga temperaturer.
Alexander-VG-zon3
mina myntor som får följa med in i vinterförvaringen i källaren, tar jag ut när risken för frost är över. brukar inte bryr mig om att avhärda dom imed att dom växer så snabbt. men blir det vårfrost så svartnar dom skott som har växt inne. ner till +1c tål dom men inte under 0. till hösten kan dom stå ute i flera frostnätter alt att plantera ut dom nu i vår-försommar.

mina har stått ute sen slutet av mars, men bor i södra delen av sverige.
c014
Okej, mja de har ju egentligen inte odlats inomhus, utan jag har köpt de på plantagen.. så jag vet inte riktigt hur de är uppdragna. Men eftersom jag haft dem inne ett tag så antar jag att de skulle dö av chocken.

Men om jag härdar dem borde det gå? mynta är flerårig om jag inte minns fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du köpt dem på plantagen nu är de odlade i växthus och extra känsliga.

Och ja de är härdiga men de får ju då vänja sig sakta vid ändrade förhållanden, för dessa plantor har det varit högsommar (växthusen) och det blir en chock få annat klimat bara plötsligt.
c014
Okej.
Tack för svaren smile.gif (sjukt snabba svar också)
Alexander-VG-zon3
hur ser dom ut ? har du bild ? hur mycket har dom växt?

vad för typ av växthus har dom stått i ?

mynta är tåliga och sålänge det inte blir vårfrost bör det inte bli några problem. mina växer med skott hela vintern igenom (bleka/långa skott). dessa anpassar sig snabbt ute, sålänge dom inte får frost för då dör dom (skotten). och skulle dom vissna ner av för mycket solljus så är det ingen större fara då dom snabbt kommer få nya skott nereifrån. mynta växer i ganska låg temp. mina har redan växt, och togs ut i slutet av mars.

annars tar ut dom när frosten för risk är över, placera dom i skugga i ca en vecka och flytta dom sedan soligare.

CITAT (c014 @ 08-04-2011, 18:51) *
så antar jag att de skulle dö av chocken.

dom kommer inte att dö av att tas ut, tar du bild och visar kan vi här på odla se hur dom har växt och hur skotten ser ut. men vill du göra lite extra för dom så avhärda dom med att placera dom i skuggan första tiden, man vet ju aldrig säkert när det gäller växter hur dom anpassar sig, mina (pepparmyntor) är extremt tåliga.

mina tas ut från en mörkkällare som håller +15c som lägst, till östläge ute utan skuggning med nattemperaturer på +1c +5c, och dagstemperaturer på +5c +13c. några dagar efter dom tagits ut börjar dom växa på nytt och har vant sig, får aldrig skador av solen. däremot skador av nattfrost har dom fått nått år när jag tagit ut tidigt, men dött nej det har dom aldrig gjort.
Lady Hamilton
Åsa har redan gett dig svar. Men jag kan berätta att myntor är väldigt härdiga och klara av att övervintra ute efter utplantering och pepparmynta brukar sprida sig ENORMT så tänk på det när det är dax för utplantering

Alexander-VG-zon3
kanske ska förtydliga mitt svar, så det inte blir missförstånd. som lady hamilton säger är dom härdiga och behövs inte tas in, mina kommer med in och övervintras i källaren (mörkt och lägst +15c) av att dom är samplanterade med en annan växt som inte är härdig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon