Scout
Då var det ju det här med såjord eller inte såjord.

Läste om test i allt om trädgård där hasselfors fick sämst och eldorado fick jättebra. Sen läste jag att att vissa dissade hela test, eftersom det mätte hur snabbt växter blev stora vilket gynnas av mycket kväve, och att såjord borde ha låga halter av näring för att inte bränna rötterna.

Vissa förespråkar näringsfattig såjord med mycket sand, för att ge en lätt och fluffig start för fröna. och sen omplantering så fort karaktärsbladen visar sig.

Vissa förespråkar att så direkt i plantjord och slippa plantera om. Och att rötterna inte alls blir brända av mycket näring.

Vissa har plantjord i botten på krukan, och såjord överst, så att rötterna får en mild och snäll start och sedan har näring utan att behöva planeras om.

Vissa sår i pyttesmå krukor och skolar om i lite större och sen lite större osv.
Vissa planterar i stora direkt och skolar inte om alls.

Vissa växter, t.ex. tomat, sägs att de bara mår bra av att skolas om flera gånger.
Vissa växter, t.ex. majs sägs ha extremt känsliga rotsystem och borde inte planteras om alls.

Allt verkar lite förvirrat, olika växter trivs på olika sätt och vissa är stensäkra på att deras sätt att plantera är det end rätta. Själv har jag de flesta sorters grönsaker som ska förodlas och är lite i valet och kvalet om bästa taktiken.

Så nu undrar jag vad ska jag köpa för jord när jag ska så mina frön?
Billig eller dyr? Såjord eller plantjord?
Och ska jag skola om eller undvika det?
Crazy4Flowers
Ja det var en bra fråga, tycker du ska gå på din känsla och så testa dig fram. Det är nog helt beroende på hur du odlar dina växter.
Sedan är det helt olika på vilka växter du ska odla, vissa vill ha si och andra så.
PMK
Man får nog bryta ner dina frågor i delar! ^^

Ett exempel: Gurka gillar inte alls att bli omskolad och skall helst så i slutkrukan, eller i en ganska stor kruka som man sen bara klipper ur botten på och sätter i slutkrukan, medans chili gillar många omplanteringar, nästan så de känns som onödigt många. Så de varierar mellan olika växter serru! smile.gif

Som du sa, man kanske inte skall bedömma utefter tester som mäter plantans tillväxt efter den grott, eftersom man som odlare lika gärna kan vara ute efter bra och mycket rötter..

För mig har Hasselfors Så- och kaktusjord fungerat utmärkt iaf till massvis med chili- och paprikaplantor, gurka, tomat, kryddväxter osv! smile.gif
Ludvig Johansson
Som allt annat här i livet måste man lista ut vad som "fungerar för mig". Jag har experimenterat fram och tillbaka massor med frösådd men har nu fastnat för att så massor med frön i stora självvattnande genomskinliga plastlådor. Vill man som jag så flera hundra sorter per säsong men inte är pensionär så får man minimera mängden arbetsmoment. I sin plastlåda som även fungerar som drivhus kan fröna växa till sig något/några år. Därefter blir det direkt till slutstationen i rabatten. Jag fyller mina lådor med ca 10 cm såjord, vattnar, sår och sedan ett lager sand (ca 0,5cm). Lådorna som är ca 0,5x1m med lock köper jag hos Coop för 99kr/st. Sedan borrar jag dräneringshål i sidorna ca 3 cm från botten.

Förövrigt är det slående med trädgårdsbranschen hur mycket folk det finns som är tvärsäkra på att deras sätt är rätt när det ofta finns många vägar för att uppnå samma mål.
Tina.vik78
Jag har provat eldorados jord och jag blev inte alls nöjd.
Rötterna blev brända och dom mådde inte bra.

Fast det är nog olika från gång till gång.
kerstin z5-6
Alla har sina favoritmetoder men efter mer än 20 års odlande kan jag säja att

Perenner vill generellt sett ha en luftig såjord , gärna med perlit eller grusblandad för att gro bra.
Grönsaker och anueller är inte lika kinkiga

De flesta Växter, perenner och blommande anueller inte bara bör utan ska skolas om en o en i krukor för ett bättre resultat.Eller så kan man göra som Ludwig smile.gif

Jag föredrar Hasselfors såjord MED PERlit INTE DEN I TESTET-den är något helt annat
Halva krukan såjord halva plantjord praktiserar jag aldrig

Scout
CITAT (Tina.vik78 @ 11-04-2011, 11:16) *
Jag har provat eldorados jord och jag blev inte alls nöjd.
Rötterna blev brända och dom mådde inte bra.

Fast det är nog olika från gång till gång.

Hur märker man på den lilla plantan om rötterna blir brända eller inte?
Scout
Jag åkte till blomsterlandet i helgen. Väl där upptäcker jag till min besvikelse att den enda såjord de har är blomsterlandets egen på pyttliten säck, (dubbla priset per liter mot hasselfors alla dyra sorter) och jag ska ju så massor. Det slutar med att jag kommer hem med två 50L-säckar med Hasselfors E-jord (det var sjukt tunkt på cykeln). Den innehåller lite sand. Man kan tydligen späda ut den med mer sand för att göra den mindre näringsrik. Blomsterlandet hade säckar med sandlådesand 20kg också, men det gick inte på cykeln. Vilken grovlek på sand är bäst? Eller är perlit eller vermikulit bättre? Är det alls meningsfullt att späda ut jorden?

Majs och alla gurkväxter (sommarsquash, vintersquash, pumpa, gurka) blev igår sådda i ren E-jord i avklippta mjölkpaket (~7dl) i brist på sand/perlit. Så jag hoppas att de klarar det bra. Denna vecka stundar sådd av alla kålväxter (mizuna, pac choi, broccoli, bryssel, grönkål, kårabbi), rovor, tomater, chili, vårlök, piplök, kajplök och solrosor. Så då är frågan om de klarar samma jord eller om den bör spädas ut innan sådd?
Bassam
Hej
Frö behöver inte näring från början för att de använder näring som de har men de behöver sandig jord för att inte samla vatten omkring nya rötter och nya små rötter blir mögla.
Mitt tips
För att man ska släppa omplantering man kan göra (2/3 plantering under och 1/3 så jord över ) ,

H: Bassam
kerstin z5-6
Blanda den jord du har låter ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon