Full version: Frågor om gödsel
Nila
Fick till skänks ett antal säckar med något gödsel som kallas "trädgårdsgödsel" och på påsen står det om olika dosering till fruktträd, grönsaksland, gräsmatta o.s.v. Men läser man tidningar och böcker om gödning står det mest om hönsgödsel och stallgödsel.

Är stallgödsel detsamma som häst-/kogödsel?? Och vad innebär brunnen stallgödsel? Kan man köpa sån i påse i vanliga trädgårdsbutiker??

Och vad är det egentligen i mina säckar med "trädgårdsgödsel"?? Vad är bäst att använda i potatis- och grönsakslandet??
Eva i Västerås
Hur ser det ut? Fabrikat, storlek på påsar, innehållsförteckning? Gryn eller jordliknande?
Vad står det för dosering?
Konstgödsel säljs ofta som trädgårdsgödsel (lite mer forfor o kalium) eller gräsmattgödning (mest kväve).
Jag fördrar kompost och naturgödsel av olika slag framför allt till sånt man ska äta.
Men det är lite svårt från din beskrivning att säga vad du fått.
Preussen
CITAT (Nila @ 08-04-2011, 20:39) *
Fick till skänks ett antal säckar med något gödsel som kallas "trädgårdsgödsel" och på påsen står det om olika dosering till fruktträd, grönsaksland, gräsmatta o.s.v. Men läser man tidningar och böcker om gödning står det mest om hönsgödsel och stallgödsel.

Är stallgödsel detsamma som häst-/kogödsel?? Och vad innebär brunnen stallgödsel? Kan man köpa sån i påse i vanliga trädgårdsbutiker??

Och vad är det egentligen i mina säckar med "trädgårdsgödsel"?? Vad är bäst att använda i potatis- och grönsakslandet??

stallgödsel behöver inte vara samma sak som kogödsel. du kan köpa kogödsel på påse i butik men oftast är det kompost/torv som är indränkt i urin.
stallgödsel är sådan gödsel som kommer från djurhållning, läggs direkt i landet eller läggs på hög. slutresultatet av den process som förvandlar färsk gödsel till mer jordlik konsistens kallas att gödslen är brunnen. stallgödsel kan innehålla olika strömedel såsom halm, torv, spån mm.

om du ska odla potatis kan du lägga en näve av din gödsel på var sätta i jorden.
Nila
CITAT (Eva i Västerås @ 08-04-2011, 21:14) *
Hur ser det ut? Fabrikat, storlek på påsar, innehållsförteckning? Gryn eller jordliknande?
Vad står det för dosering?
Konstgödsel säljs ofta som trädgårdsgödsel (lite mer forfor o kalium) eller gräsmattgödning (mest kväve).
Jag fördrar kompost och naturgödsel av olika slag framför allt till sånt man ska äta.
Men det är lite svårt från din beskrivning att säga vad du fått.

Vita korn, av märket Econova. Det är vad jag minns i huvudet, utan att gå ut och läsa på påsen. smile.gif

Och Preussen... tack för förklaring. Men var får man tag i stallgödsel? Finns det att köpa på säck?
Åsa, mälardalen zon 2
Ridskolor brukar ibland ge bort sin stallgödsel ifall man kommer med släpkärra och hämtar, påsförpackat har jag då aldrig sett i butik
Eva i Västerås
Ridskolor och stall som inte har mycket åkrar brukar få betala för att bli av med gödseln, och är glada för allt dom blir av med. Om man tar med sig säckar och frågar brukar det gå utmärkt att få ta det man vill ha. Om inte, åk vidare till nästa ställe. Grepar och skyfflar finns ju där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon