TouchOfRed
Hjälp! fear.gif För någon dag sedan planterade jag om mina paprikor o chili och idag upptäckte jag små (ca 1-3 mm) vita kryp på flera av mina små plantor, främst på bladen. Vad kan detta vara och vad ska jag göra? confused.gif
MVH Ida

[attachment=59571:IMG_4421.jpg]
Lady Hamilton
Det är bladlöss. Ta bort dem du ser och sedan sprayar du plantan med såpa utblandat i vatten ca 1/15 och du kan blanda i lite T-sprit. Hade det varit en växt som du inte skall konsumera brukar man rekommendera provado pinnar men det råder lite delade meningar om giftet finns kvar eller inte senare i ev. frukter
TouchOfRed
CITAT (Lady Hamilton @ 09-04-2011, 11:54) *
Det är bladlöss. Ta bort dem du ser och sedan sprayar du plantan med såpa utblandat i vatten ca 1/15 och du kan blanda i lite T-sprit. Hade det varit en växt som du inte skall konsumera brukar man rekommendera provado pinnar men det råder lite delade meningar om giftet finns kvar eller inte senare i ev. frukter

Tack så mkt för svaret! Jag misstänkte att de är bladlöss, men trodde bladlöss var gröna eller svarta o därför blev jag så fundersam! Ska genast ge dem en rejäl omgång;)
MVH Ida
Bassam
Hej

De heter ullöss .

H: Bassam

Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är vanliga bladlöss och man kan även mosa dem för hand om man är försiktig
Peztis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-04-2011, 19:00) *
Nej det är vanliga bladlöss och man kan även mosa dem för hand om man är försiktig

Och då menar Åsa att man ska vara försiktig mot växterna - inte lössen! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon