Full version: Kompaktionsproblem
padde
Jag får varje år kompaktionsproblem i behållarna jag odlar i på den inglasade balkongen (väster). Brukar blanda i lecakulor i olika storlekar, och har även krossat dessa i olika omfattning först. Jag har lämnat jorden något mindre fuktig än jag brukar för att hålla jorden "fluffig". Behöver tips på hur jag kan undvika kompaktion som händer varje år. Rötterna av speciellt vissa växter såsom tomat och bönor har mycket svårt att tränga ner i jorden till synes oavsett vad jag gör. Och skörden blir ju lidande. Ska skaffa daggmaskar för att lufta jorden, men finns det något annat jag kan göra som jag inte tänkt på? Barkflis? Sågspån? Hade blandat i kompost om jag fått lov att ha en för regeringen...

Jordblandningen består i år av en kogödsel/torv- blandning, med ett tunnare lager plantjord ovanpå (för direktsådd). Lecakulor, stenmjöl och en mycorrhizablanding. Jag inser att stenmjölet inte direkt hjälper kompaktionen men det måste ju finnas någon bot där man kan lösa det. I botten har jag ett lager lecakulor för att vattnet inte ska ansamlas i direktkontakt med jorden. Behållarna är av oventilerad plast.

Bild från förra året.
Garden bliss
Får jag fråga varför du har stenmjöl i jorden?
padde
För mineralernas skull. Det är ju ätbara frukter som ska skördas.
Eva i Västerås
Men stenmjöl har du väl inte så mycket att jorden blir kompakt av det?
Om du har hela leca iblandat i jorden, och lite täckbark och grillkol borde jorden bli lättare. Du får nog dela bark o kol i mindre stycken, men inte mindre än 1-2 cm.
Eftersom du har leca i botten på lådorna kan du fixa grova elrör, såga av dom snett och ställa dom på lagom avstånd i lådorna och vattna i dom istället för ovanifrån. Det borde också bidra till att hålla jorden lucker. När du vattnar på nysått, så strila riktigt försiktigt och luckra mellan raderna.
Egentligen borde det räcka ganska långt med att vattna underifrån. Det är framför allt vattningen som trycker ihop jorden. Om du inte kan fixa underbevattning kan du täcka jorden t.ex. med grovt gräs. Det hjälper också till att hindra kompaktering.
Byter du jord varje år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon