Kabukiman
Hejsan!

Jag undrar om någon vet om det finns att köpa någon varmkompost som på något sätt håller flugorna borta.

Är mycket nöjd med min nuvarande 375 l, så när som på att flugorna kan ta sig in i den alldeles för lätt och bygga bo, genom lufthålen strax under locket.

Funderade på att med någon egen lösning sätta fast myggnät vid lufthålen, men den iden fungerade tyvär inte på min kompost.

Vet att det bara är att sluta slänga ner animaliska produkter etc...

Någon som sett något dyligt på marknaden som jag är ute efter?

Mvh/ Kabukiman
Crazy4Flowers
Eller så gräver du ner allt nytt gör ett hål i mitten lägger ner det nya och täcker över det. Sedan så ser du till att lägga något över tex tidningar eller kanske annat skräp från trädgården. Det har hjälpt för mig.

Min kompost är för blöt nu så jag har lagt i en massa gammal höboss från ladan rörde ner en massa i komposten och sedan täckte jag med en del, nu luktar den mycket bättre, får se om det håller i sig.
Kabukiman
Ok, nej då kanske det inte finns någon sådan kompost tyvär...

Får ta och testa ditt tips Crazy4Flowers och se om de hjälper.
Tack för det!
kefe
Hej
Om komposten är för blöt så trivs flugorna där, då gäller det att tillsätta något torrt material och blanda den. Är komposten för torr då kommer myrorna dit. Man måste hålla fuktigheten lagom.
Eva i Västerås
Fuktigheten ska vara som en urkramat tvättsvamp. Då mår komposten som allra bäst.
Sen beror det så mycket på vad man stoppat i om man får flugor.
Kräftskalen får man gräva ner i mitten och täcka med extra strö, kanske t.o.m. några lager tidningspapper.
Tro mig, jag vet hur mycket spyflugor det kan komma efter en kräftskiva!
Crazy4Flowers
Hihi så kan det vara har haft problem varje vår men sedan har det varit bättre, det blir mycket fågelmat av dom .... kanske.... har aldrig kastat kräftskal men ändå haft invasion, men jag kastar kött och korv osv.. vilket man eg. ska undvika. Ska kasta ner lite mask i komposten sedan, bara dom trivs så omsätter dom mycket mat rätt snabbt. Ska försöka mig på att gräva en grop på något bra ställe stoppa ner en hink med matrester som det finns hål i, sedan ska man kunna ta upp dom röda snabba maskarna som är bra för komposten.

Återkommer om hur det fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon