solrosen56
09-04-2011, 12:28
Hej!
Jag skulle bli jättetacksam om jag kan få hjälp med tips på vad jag kan så eller plantera i min jättestora järngryta (tvättgryta) som står ute på vår gräsmatta. Det behövs nog lite höjd och färg på växterna?
Tacksam för alla svar och tips!!!
Hälsningar från solrosen!
malcolm
09-04-2011, 12:52
Du kan så/plantera vad du vill i en sådan gryta. Min mamma har en sådan som pappa fiskade upp från sjöbotten för många herrans år sedan, den var rätt rostig då men med lite färg blev den jättesnygg.
Överbölingen
09-04-2011, 12:56
Men hallå! I en järngryta kan du ju ha ett fantstiskt blomsterlandskap. Bara fantasien sätter gränser.
Viktigt! Glöm inte att tömma den på jord och lägga med botten upp under vinter halvåret. Ev fryssprickor är irrepababla. =kopparkittlar också.
Vi brukarställa krukade Dahlior i våra. Hinner inte med mer.
Lycka till! Du kan inte misslyckas.
malcolm
09-04-2011, 13:05
CITAT (Överbölingen @ 09-04-2011, 13:56)

Ev fryssprickor är irrepababla. =kopparkittlar också.
Det går alldeles utmärkt att svetsa i gjutjärn eller hådlöda i koppar men trevligast är det ju om man slipper. En järngryta är ju oftast mycket tung så för att slippa vända den upp-och-ner så kan man ju täcka den med pressening eller ev. bygga ett tätt lock till den inför vintern.
Överbölingen
09-04-2011, 13:09
Tack Malcolm! När bykgrytan tittar fram under snön skall ja be den allmänt händige grannen att fixa sprickan. Jag har hört att gjutjärn skall vara svårt att svetsa. En skröna tydligen.
*Stintan*
09-04-2011, 13:59
Ja sprickor i gjutjärn ÄR svåra att laga. Det är ingen skröna, fråga vilken smed som helst.
Irene_L
09-04-2011, 14:14
Det jag funderar på om det är något hål i grytan! Står den inte under tak och inte har hål så kommer det bli massor av vatten i den och då är det inte så lätt att få växterna i trivas!
Jag har blommor i en mindre järngryta men den har jag på altanen under tak!
malcolm
09-04-2011, 14:36
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2011, 14:59)

Ja sprickor i gjutjärn ÄR svåra att laga. Det är ingen skröna, fråga vilken smed som helst.
Det är inget märkvärdigt med att svetsa i gjutjärn, det har jag gjort vid ett flertal tillfällen och man behöver inga specialelektroder heller även om sådana finns, går bra med vanlig pinnsvats och OK 48.00 (elektrod från ESAB)
malcolm
09-04-2011, 15:02
CITAT (Överbölingen @ 09-04-2011, 14:09)

Tack Malcolm! När bykgrytan tittar fram under snön skall ja be den allmänt händige grannen att fixa sprickan. Jag har hört att gjutjärn skall vara svårt att svetsa. En skröna tydligen.
Jag levde också i övertygelsen att gjutjärn var hart när omöjligt att svetsa i tills en svetsare på jobbet hjälpte mig med ett skruvstäd som spruckit, sedan dess har jag testat själv på andra saker och det har fungerat bra. Svetsar av hobbytyp med transformator kan dock vara knepiga att hantera och till dem skall man ha något som kallas för rutilelektroder för att det överhuvud taget skall fungera. Aluminium går också att svetsa i men det kräver en hel del övning eftersom aluminium kräver exakt temperatur, svisch så är materielet som man svetsar i borta bara. Jag har en TIG så rent teoretiskt kan jag svetsa i aluminium men har inte provat... ännu...
Kom visst bort från ämnet nu men gamla gjutjärnsgrytor är otroligt vacka när de är fyllda av prunkande blomster.
*Stintan*
09-04-2011, 15:11
CITAT (malcolm @ 09-04-2011, 15:36)

Det är inget märkvärdigt med att svetsa i gjutjärn, det har jag gjort vid ett flertal tillfällen och man behöver inga specialelektroder heller även om sådana finns, går bra med vanlig pinnsvats och OK 48.00 (elektrod från ESAB)
Är du proffs eller? Jag har levt ihop med en smed tillika lärare i olika svetsmetoder i drygt 30 år och han och hans kolleger har säkert bara hittat på att det är knepigt att laga sprucket gjutjärn så att resultatet blir bra.
malcolm
09-04-2011, 15:17
Proffs är jag måhända inte men du lyssnar tydligen inte, jag HAR de facto svetsat i gjutjärn själv och det har gått bra men jag kanske har fallenhet för just svetsning och har möjlighet att svetsa enligt fyra olika metoder hemma. MIG, TIG, pinnsvets (transformator) och svetsinverter.
*Stintan*
09-04-2011, 15:45
CITAT (malcolm @ 09-04-2011, 16:17)

Proffs är jag måhända inte men du lyssnar tydligen inte, jag HAR de facto svetsat i gjutjärn själv och det har gått bra men jag kanske har fallenhet för just svetsning och har möjlighet att svetsa enligt fyra olika metoder hemma. MIG, TIG, pinnsvets (transformator) och svetsinverter.
Och du läser tydligen inte heller vad andra skriver. Jag har inte påstått att det är omöjligt utan att det är knepigt/svårt att laga sprucket gjutjärn så att resultatet blir bra.
malcolm
09-04-2011, 16:21
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2011, 16:45)

Och du läser tydligen inte heller vad andra skriver. Jag har inte påstått att det är omöjligt utan att det är knepigt/svårt att laga sprucket gjutjärn så att resultatet blir bra.
Då så, då är vi övarens eftersom jag heller aldrig sa att det går att göra osynliga lagningar bara att det går utmärkt att svetsa i gjutjärn. Bäst är det ju att ställa undan/täcka grytan så den aldrig spricker.
solrosen56
10-04-2011, 11:45
Hej!
Å tack för alla svar!!
Dahlior som jag fick ett svar på, det kunde nog bli jättefint!! Finns det någon sort som blir lite högre? De har väl ganska lång blomningstid också? Har fått för mig att de är väl inte så känsliga för regn heller? Det är borrat hål i botten så vatten blir inte stående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.